شناسهٔ خبر: 57461260 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/چهارمین جشنواره ملی مهدویت/

خلق عکس مهدوی منحصر به مسجد جمکران نیست

شیما احمدزاده

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: برای تولید اثر مهدوی در رشته عکاسی این تصور وجود دارد که حتما باید عکاسی در مسجد جمکران انجام شود در حالی که در محیط پیرامون ما بسیاری از المان ها و اتفاقات مهدوی وجود دارد که ظرفیت عکاسی دارد.

صاحب‌خبر -

محمد مهدی اورآل مدرس دانشگاه در گفت و گو با ایسنا در رابطه با تفاوت عکاسی با دوربین و موبایل عنوان کرد: تفاوت عمده این دو ابزار این است موبایل که همیشه در دسترس است و بیش از ۹۵ درصد مردم دنیا از گوشی های هوشمند با لنزهای مناسب برای عکاسی استفاده می‌کنند و همراه داشتن همیشگی این ابزار این امکان را به انسان به می دهد از تمام اتفاقات پیرامون به راحتی عکاسی کند.

وی ادامه داد: دنیای دوربین تخصصی تر است و امکان استفاده از تکنیک های بیشتری را به هنرمند می دهد  اما موبایل عامیانه و مورد استفاده عموم مردم قرار دارد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: برای تولید اثر مهدوی در رشته عکاسی این تصور وجود دارد که حتما باید عکاسی در مسجد جمکران انجام شود در حالی که در محیط پیرامون ما بسیاری از المان ها و اتفاقات مهدوی وجود داردکه ظرفیت عکاسی دارد به عنوان مثال در خیابان یک پوستر مرتبط با امام زمان(عج) یا مسجد جمکران وجود دارد که در حاشیه آن یک نفر در حال کمک به دیگری است لذا تولید اثر مهدوی فقط منحصر به مسجد جمکران نمی شود.

ورآل در ادامه اضافه کرد: مشکل این است که در عکاسی همه به متن قضیه می پردازند و به حاشیه توجه نمی کنند در حالی که حتی برای عکاسی در مسجد جمکران هم می توان شرایط و دنیای افرادی که در پیرامون مسجد زندگی می کنند را از دور و با المان مسجد جمکران ثبت کرد.

وی با بیان این که قطعا استفاده از موبایل امکان بیشتری برای تولید آثار مهدوی در اختیار افراد قرار می دهد، یادآور شد: یکی از اتفاقات خوب این است که بخش عکاسی با موبایل برای جشنواره در نظرگرفته شده و این مسئله باعث می شود عموم مردم بیشتر به عکاسی علاقه‌مند شوند و از طرفی علاقه مردم به مسائل دینی و مذهبی آن ها را برای شرکت در یکسری اتفاقات همچون جشنواره مهدویت کنجکاو می کند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این که باید تبلیغات گسترده انجام شود و کارگاه آموزشی عکاسی با هدف آشنایی عموم بیشتر شود، ابراز کرد: کارگاه آموزش عکاسی با موبایل به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی واحد قم با همکاری کانون برهان در دانشگاه قم برگزار شده و بسیاری از دانشجو ها از رشته های غیر مرتبط با هنر و عکاسی شرکت کردند اما باید سعی کنیم چنین کارگاه هایی برای عموم مردم علاقه مند به شرکت در جشنواره مهدویت برگزار شود.

ورآل ادامه داد: قطعا تولید آثار در هر رشته از استاندارد هایی پیروی می کند لذا در حوزه عکاسی با دوبین و موبایل نیز یکسری قواعد همچون ترکیب بند، یک سوم، قطع نور، شدت نور و ... باید رعایت شود اما در خصوص تولید اثر برای شرکت در جشنواره همچون جشنواره مهدویت آنچه اهمیت دارد این است که بر موضوعات مشخص شده در فراخوان جشنواره احاطه داشه باشیم و بر طبق آن به دنبال تولید اثر جذاب به لحاظ بصری و محتوایی برویم.   

این مدرس دانشگاه در حوزه تبلیغ و ترویج آموزه های مهدوی بیان کرد: به دلیل این که هنر عواطف و احساسات انسان ها را درگیر می کند دارای جذابیت است بنابراین استفاده از زبان هنر در حوزه تبلیغ و ترویج آموزه های مهدوی قطعا موثرتر خواهد بود.

وی ادامه داد: قطعا اگر تبلیغ و ترویج آموزه های مهدوی به سمت و سوی هنر حرکت کند مباحث مهدوی به شدت قدرت می گیرد، امسال تا حدودی این اتفاق افتاده و انتظار می رود این ظرفیت بیشتر شود لذا این که بخواهیم به صورت مستقیم تبلیغات انجام دهیم برای بسیاری از افراد جذاب و خوشایند نیست اما اگر از المان های هنری استفاده کنیم باعث جذب حداکثری افراد می شود.

این مدرس دانشگاه برگزاری جشنواره ها را در ارتقای سطح آثار هنری بسیار موثر دانست و گفت: در جشنواره ها همواره باید بحث حرفه ای بودن رعایت شود، بنابراین زمان بندی، جوایز و نحوه ارسال آثار مشخص باشد، اگر تیم برگزاری جشنواره منظم و با تبلیغات هنری اطلاع رسانی را انجام دهد این استقبال باعث می شود در زمینه تولید آثار فاخر اتفاق خوبی رقم بخورد.

ورآل در پایان با بیان این که جشنواره مهدویت چند دوره برگزار شده و این انتظار وجود دارد که این اتفاق نه تنها در کشور بلکه در سطح بین الملل برگزار شود، اظهار کرد: همواره باید بتوانیم دنیا پیرامون زندگی خودمان را خیلی ساده و عامیانه نگاه نکنیم بلکه متفاوت از اتفاقات روزمره ببینیم و بتوانیم آن را ثبت کنیم لذا انتظار ظهور امام زمان (عج) را می توانیم با عکاسی نه تنها در کشور بلکه در سطح کل دنیا نشان دهیم.

لازم به ذکر است، علاقه‌مندان برای شرکت در جشنواره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت جشنواره ملی مهدویت به آدرس www.Mahdaviatfest.ir مراجعه کنند.

خلق عکس مهدوی منحصر به مسجد جمکران نیست

گفتنی است، در راستای چهارمین جشنواره ملی مهدویت کارگاه عکاسی با موبایل به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی واحد قم با همکاری کانون برهان دانشگاه قم روز پنج‌شنبه، ۱۷ آذرماه، ساعت ۱۰ در دانشگاه قم برگزار می‌شود.

انتهای پیام

   

نظر شما