شناسهٔ خبر: 57448738 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

محمد میرکیانی در کارگاه قصه‌گویی «شب‌های شیرین» در زنجان مطرح کرد؛

یکی از اهداف قصه‌گویی پربار کردن گنجینه واژگان مخاطب است

محمد میرکیانی در کارگاه تخصصی قصه‌گویی «شب‌های شیرین» در زنجان با اشاره به اینکه قصه‌گویی یک هنر زنده است، پربار کردن گنجینه واژگان مخاطب را یکی از اهداف آن عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، نخستین جلسه کارگاه چهارشنبه‌های قصه «شب‌های شیرین» روز ۲ آذر ماه ۱۴۰۱ با حضور محمد رضاخانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، مهدی کریمی، سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان و محمد میرکیانی، نویسنده آثاری همچون «قصه ما مثل شد» و «همیشه قصه‌ای هست» ویژه نویسندگان، مربیان و کتابداران در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی سهرودی زنجان برگزار شد.

میرکیانی در این جلسه با بیان اینکه قصه‌گویی هنر دیرینه و دیرپایی‌ست، بیان داشت: این هنر انسانی به عنوان جان‌مایه و پایه‌ نگارش فیلم‌نامه‌های متعدد سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی در جهان شکل گرفته است.

این نویسنده با اشاره به مبانی نظری قصه گویی، یادآور شد: قصه و قصه‌گویی امری جدایی‌ناپذیر هستند و قصه‌گویی از قصه، زاده شده است.

یکی از اهداف قصه‌گویی پربار کردن گنجینه واژگان مخاطب است

میرکیانی با اشاره به مبحث آسیب‌شناسی در حوزه قصه گویی، ادامه داد: دل‌مشغولی‌ها، عدم مدیریت زمان، نگاه تخصصی والدین به قصه‌گویی از آسیب‌هایی است که این هنر را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه قصه‌گویی یک هنر زنده است، افزود: یکی از اهداف قصه‌گویی پربار کردن گنجینه واژگان مخاطب است.

این نویسنده با بیان اینکه ابزار قصه‌گویی واژه است، اظهار کرد: اگر از حجم واژگان کم کنیم و به حجم نمایش بیفزاییم در واقع ما از قصه‌گویی دور شده‌ایم.

میرکیانی با اشاره به لزوم تفکیک مرز قصه‌گویی و هنر نمایش، گفت: فرهنگ مشرق‌زمین شفاهی است برخلاف اینکه مغرب‌زمین که فرهنگ مکتوب و تصویری در آن پررنگ است.

وی با اشاره به منابع فاخر قصه‌گویی، تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری لازم است که کتابداران و مربیان گلستان و بوستان را بخوانند چراکه زبان سعدی، زبان روزگار ما است. همچنین ضرب‌المثل‌های فارسی نیز گنجینه‌های پایان‌ناپذیر قصه‌گویی به شمار می‌آیند.

گفتنی است در پایان این کارگاه «محمد میرکیانی» ضمن تأکید بر رعایت نکات تخصصی قصه‌گویی از جانب نویسندگان، مربیان و کتابداران، به پرسش‌های آنها پاسخ داد.

یکی از اهداف قصه‌گویی پربار کردن گنجینه واژگان مخاطب است

نظر شما