شناسهٔ خبر: 57446979 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مسکو: برای ترتیب دیداری میان اردوغان و اسد تلاش می‌کنیم

حمید محمدطاهری

نماینده ویژه دولت روسیه در امور سوریه در سخنانی با اشاره به موانع موجود برای ازسرگیری روابط میان سوریه و ترکیه، از تلاش مسکو برای برگزاری دیداری میان رؤسای جمهور این دو کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه دولت روسیه در امور سوریه در مصاحبه اختصاصی با شبکه‌های العربیه و الحدث در این باره اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که تماس‌های بین سرویس‌های اطلاعاتی سوریه و ترکیه ادامه دارد و این به حل برخی از مسائل مربوط به وضعیت میدانی کمک می‌کند.

وی درباره ارتقای سطح تماس‌ها میان سوریه و ترکیه تاکید کرد: در این باره می‌توان به سخنان مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه رجوع کرد که تاکید کرده بود "هنوز زمان آن نرسیده است".

لاورنتیف در این باره تصریح کرد: اما ما می‌گوییم مشکلی از نظر زمان وجود ندارد، بلکه مشکل در تمایل به حرکت به سمت یکدیگر است. ما چنین نشانه‌هایی را از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه احساس می‌کنیم که معتقد است سوریه و ترکیه باید در جهت عادی سازی روابط دوجانبه حرکت کنند.

این مقام روس ادامه داد: احتمالاً دو عامل اصلی مانع از تحقق این عادی سازی روابط می شود؛ عامل نخست مسئله مرزها و حضور ترکیه در خاک یک کشور مستقل و دارای حاکمیت بوده و عامل دوم نیز حمایت همه جانبه ترکیه از مخالفان سوری است. این دو مسئله مانع از نزدیک شدن دمشق و آنکارا می‌شوند یا شاید تأثیر منفی در این زمینه دارند.

لاورنتیف درباره امکان پذیر بودن دیدار احتمالی میان اردوغان و بشار اسد نیز تاکید کرد: این امکان همیشه وجود است و ما همیشه از ترتیب دادن چنین دیداری حمایت می‌کنیم. بار دیگر می‌کنم که ترکیه باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهد، با این حال ما معتقدیم انجام چنین نشستی در مجموع مثبت و مفید خواهد بود و در این راستا تلاش می‌کنیم.

در همین حال، میخائیل بوگدانف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا و معاون وزیر خارجه این کشور نیز در این باره اظهار کرد: مسکو میانجی‌گری میان آنکارا و دمشق را تحمیل نمی‌کند و در صورت درخواست، مسکو آماده برگزاری دیدار میان اردوغان و اسد است.

انتهای پیام

نظر شما