شناسهٔ خبر: 57431898 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

آغاز فعالیت نخستین کنگره شهدای روستایی کشور در قم

نخستین کنگره شهدای روستایی کشور با محوریت شهدای روستای فردو، فعالیت خود را در قم آغاز کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، مراسم آغاز فعالیت نخستین کنگره شهدای روستایی کشور با محوریت ۱۲۸ شهید روستای فردوی شهرستان کهک قم، در سالن کنفرانس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم برگزار شد.

در این همایش، علی واحدی سخنگوی کنگره شهدای روستایی کشور طی سخنانی با اشاره به اهداف کنگره شهدای فردو و ویژگی‌های این روستا اظهار داشت: طی ۸۰ مورد دیدار با خانواده‌های شهدا و ثبت تاریخ شفاهی نکات و مطالب متعدد و قابل توجهی از توصیه‌های والدین شهدا ثبت و ضبط شده و همگی بر حفظ راه و آرمان شهدا تاکید داشته‌اند.

وی افزود: جوانان این روستا از سال ۱۳۴۲ پای کار انقلاب بوده‌اند و فردو با تقدیم ۷ سردار شهید، ۱۱۸ شهید والامقام، ۳ شهید گمنام و ۳۷ رزمنده مدافع حرم، یکی از درخشان‌ترین روستا‌ها از حیث ایثار و شهادت در کشور است، ضمن اینکه حضور برخی مراجع عطام و علمای گرانقدر در این روستا، از دیرباز موجب گسترس روح معنویت و توجه به آرمان‌های اسلام و انقلاب در اهالی روستا شده است.

واحدی با اشاره به برگزاری نخستین یادواره شهدای روستای فردو در سال ۶۷ عنوان کرد: این یادواره نخستین یادواره شهدای روستایی کشور بود و تا کنون هر سال برگزار شده و با توجه به ظرفیت‌های موجود، تصمیم گرفتیم یادواره را به کنگره ارتقا دهیم.

وی با یادآوری اینکه در سی و دومین یادواره شهدای روستای فردو در اردیبهشت ماه، با حضور مسئولان کشوری و فرماندهان نیرو‌های مسلح از پوستر نخستین کنگره شهدای روستایی کشور در فردو رونمایی شد، گفت: ثبت موسسه «یاد یاران فردوس»، طراحی و راه اندازی ۱۴ کمیته، ایجاد گروه‌های جهادی خدمت رسانی به مردم ذیل کنگره و راه اندازی سایت اطلاع رسانی نخستین کنگره شهدای روستایی از اقداماتی بود که در راستای کنگره صورت گرفت.

سخنگوی نخستین کنگره شهدای روستایی کشور، تدوین و انتشار ۴ کتاب تاریخ شفاهی خانواده‌ها و همرزمان شهدا، مشارکت در برنامه‌های فرهنگی، فضاسازی محیطی روستا، پیش بینی طراحی المان شهدای روستا، نصب سردیس سرداران شهید در وروی فردو و اجرای طرح هر شهید یک خدمت را نیز بخش دیگری از طرح‌ها و اقدامات ستاد کنگره برشمرد.

وی ‌گفت: اجرای رزمایش کمک‌های معیشتی با یکصد بسته، تولید ۴ مستند از آسمان ویژه شهدای روستای فردو و برنامه ریزی برای ساخت سریال سردار شهید محمد اویسی از مربیان آموزش نظامی نیز از عناوین ذیل کنگره است.

در ادامه این مراسم، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در سخنانی با اشاره به احادیث و روایات، مقام و مرتبت و منزلت شهدا را ستود.

همچنین روایتگری سردار ‌حسین کاجی از پیشکسوتان عرصه ایثار و شهادت و پخش کلیپی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد شهید جعفر حیدریان و شهدای روستا و نیز اجرای سرود و نماهنگ از دیگر بخش‌های مراسم آغاز فعالیت نخستین کنگره شهدای روستایی کشور در قم بود.

در این مراسم علاوه بر خانواده‌ها و همرزمان شهدا، امام جمعه، فرماندار، بخشدار و فرمانده سپاه شهرستان کهک و دیگر مسئولان این شهرستان نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما