شناسهٔ خبر: 57417800 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رییس دانشگاه گیلان:

میرزاکوچک به دنبال تبیین معارف اسلامی و حفظ تمامیت ارضی کشور بود

نجفی با بیان اینکه میرزاکوچک به دنبال تبیین معارف اسلامی و حفظ تمامیت ارضی کشور بود گفت: نهضت میرزا کوچک نشان داد که چگونه اتکا به آموزه‌های دینی و اتکای به قدرت لایزال الهی می‌تواند یک جامعه را از دست دراز کردن به سوی شرق و غرب بی‌‎نیاز کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، فرید نجفی امروز( چهارشنبه، 9 آذر) در همایش علمی « تبارشناسی شخصیت میرزاکوچک و نهضت جنگل» در تالار حکمت دانشگاه گیلان با گرامیداشت یاد و نام بزرگمرد گیلان روحانی شهید میرزا کوچک گفت: شهید میرزاکوچک و همه شهدای آزاده این آب و خاک برای اعتلای اسلام، جان شیرین خود را هدیه این مرز و بوم اسلامی کردند.     

 

رییس دانشگاه گیلان با تقدیر از حمایت‌های استاندار و نماینده ولی فقیه در گیلان از برگزاری این کنگره افزود: تاکنون هیچ برنامه و همایشی چه از نظر کیفیت و کمیت برنامه‎‌ها تا این اندازه وسیع نبوده و این کنگره را باید یک نقطه عطف  بدانیم و برای بزرگداشت این روحانی مجاهد همین هم انتظار می‌‎‌رفت.

 

وی با بیان اینکه بی تردید چهره شاخص میرزا نیاز امروز و فردای جامعه ماست تصریح کرد: میرزا در طول عمر کوتاه خود الگویی مناسب برای نسل امروز و فرداست، الگویی مناسب برای مدیران، متدینان و سیاستمداران  ماست. نهضت میرزا کوچک در عمر هفت ساله خود نشان داد که چگونه اتکا به آموزه‌های دینی و اتکای به قدرت لایزال الهی می‌تواند یک جامعه را از دست دراز کردن به سوی شرق و غرب بی‌‎نیاز کند.

 

نجفی ادامه داد: میرزا در زمانی پرچم حق طلبی را برافراشت که کابینه ستم‌شاهی وابسته به انگلیس، چون غلامانی حلقه به گوش با رشوه خواری تلاش می‎‌کردند با امضای قرارداد ننگین 1919 به مداخلات استعمار پیر بر ايران رسميت ببخشند و او با تمام وجودش به دنبال تبیین معارف اسلامی و حفظ تمامیت ارضی کشور بود.

 

وی با بیان اینکه میرزا در آغازین روزهای حضورش در عرصه سیاست، روحانی جوان و با بصیرتی بود که با درک شرایط حساس تاریخ کشورش به ویژه وجود نفاق و تزلزل در تصمیم گیری‎های کلان وارد میدان شد اذعان کرد: او نشان داد که عنصر اساسی استقلال ملت اتکا به داشته‎‌های خویشتن است. 

 

وی با ابراز تاسف از اینکه تا کنون با وجود تحقیقات بی‌شماری که درباره‌ وجوه سیاسی نهضت جنگل انجام شده است، اما درباره شخصیت میرزا و تبار نهضت جنگل کمتر سخن گفته شده تصریح کرد: 85 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است که از سوی داوران علمی به دقت مورد بررسی قرار گرفت و حدود 20 مقاله جهت ارائه و سخنرانی در پنل‌ها اختصاصی امروز (صبح و عصر) ارائه می‌شود. 

 

پایان پیام/84

نظر شما