شناسهٔ خبر: 57412128 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

غیبت ۷ ساله ایران در عمره

صاحب‌خبر -

منابع خبری عربستان اعلام کردند که در چهار ماه اخیر، حدود دو میلیون زائر خارجی به عمره مشرف شده‌اند که در بین کشورهای خارجی، اندونزی بیشترین تعداد زائر را به عمره فرستاده است. به گزارش ایسنا، تعداد عمره‌گزاران خارجی که وارد عربستان شده‌اند در حالی از مرز دو میلیون نفر گذر کرد که ایران برای هفتمین سال در این مراسم غایب است.
عربستان تاکنون برای اتباع کشورهای اندونزی، پاکستان، هند، عراق، مصر و بنگلادش بیشترین تعداد ویزای عمره را صادر کرده است. ایران نیز تا پیش از تعلیق عمره و قطع روابط سیاسی، با اعزام سالانه حدود ۸۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار زائر، در این فهرست قرار داشت.
سفر عمره‌گزاران ایرانی به عربستان از سال ۱۳۹۴ پس از ماجرای تعرض در فرودگاه جده، متوقف شد. این رویه از سال ۱۳۹۵ با قطع روابط سیاسی دو کشور و تعطیل شدن سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها در ایران و عربستان، ادامه پیدا کرد.
ایران برای ازسرگیری عمره، سه شرط گذاشته بود که از جمله آن‌ها اشد مجازات و محکومیت سنگین برای مأموران خاطی فرودگاه جده بود. پس از آن‌که نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت اعلام کرد این حکم در عربستان اجرا شده است، مقامات حج دو کشور مذاکره برای ازسرگیری عمره را آغاز کردند، گرچه بازگشت زائران ایرانی به عمره، به بازگشایی کنسولگری ایران در عربستان منوط شده است.
طبق آخرین آمار سازمان حج و زیارت، در حال حاضر حدود پنج میلیون و ۸۰۰ هزار زائر از سال ۱۳۹۵ در نوبت عمره هستند. مقامات حج ایران تاکنون درباره برقراری دوباره عمره ایرانی‌ها در سال ۱۴۰۱ پاسخ واضح و قطعی نداشته‌اند. آن‌ها امیدوارند در جریان مذاکرات دیپلماتیک بین ایران و عربستان با بازگشایی دفاتر کنسولی و سفارتخانه‌های دو کشور، بازگشت زائران ایرانی به عمره نیز با جدیت پیگیری شود و میانجیگری‌ها به نتیجه برسد.

 

درخواست «آنجلینا جولی» از رهبران جهان
آنجلینا جولی، هنرپیشه معروف هالیوودی و سفیر ویژه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان دیروز از رهبران جهان خواست تا اقدامات لازم را جهت محاکمه «متجاوزان جنگی» روسیه برای «جنایاتی» که در اوکراین مرتکب می‌شوند، افزایش دهند. به گزارش ایسنا، آنجلینا جولی در مصاحبه با نشریه «ایونینگ استاندارد» اظهار کرد: «عصبانیت کافی نیست. حتی حمایت از بازماندگان به‌تنهایی کفایت نمی‌کند. هدف باید ایجاد یک عامل بازدارنده باشد؛ عاملی که مجرمان این جنایات را پاسخگو کند. اقدامات نصفه‌نیمه کارساز نیست.»
برخی مقامات و رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند که سربازان روسیه طی جنگ روسیه - اوکراین مرتکب «جنایات و خشونت‌های جنسی» شده‌اند. این ستاره هالیوود تأکید کرد: «برای پاسخگو کردن مجرمان، اولین گام فوری ایجاد یک کمیسیون ثابت و بین‌المللی است تا در خصوص خشونت‌های جنسی در این درگیری‌ها تحقیق و تفحص کنند و از بازرسان بین‌المللی که چنین پرونده‌هایی را برای اجرای عدالت بررسی می‌کنند، حمایت شود.»

 

کاهش ۷۰ درصدی بارندگی در تهران
سخنگوی صنعت آب دیروز در نشستی خبری گفت: میزان بارندگی از ابتدای سال آبی تاکنون به ۲۸ میلی‌متر رسیده که با اندکی اختلاف، مشابه سال گذشته، کشور با ۱۶ درصد کاهش بارندگی مواجه است. فیروز قاسم‌زاده به متغیر بودن میزان پرشدگی مخازن سدهای مختلف در کشور اشاره کرد و افزود: میزان پرشدگی سدها در پهنه کشور و در مناطق مختلف یکسان نیست و در دامنه وسیع متغیر است. سدهایی هستند که میزان پرشدگی آن‌ها به ۱۰ تا ۱۱ درصد و از سوی دیگر سدهایی وجود دارند که حجم پرشدگی مخازنشان به ۷۰ تا ۸۰ درصد نیز می‌رسد. وی با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی بارندگی در استان تهران نسبت به سال گذشته گفت: استان تهران با کاهش ۷۰ درصدی بارندگی، تداوم سال‌های خشک را تجربه می‌کند و حجم مخازن سدهای تهران با ۱۶ درصد پرشدگی نسبت به سال گذشته، ۲۱ درصد با کاهش آب مواجه است.

برچسب‌ها:

نظر شما