شناسهٔ خبر: 57410914 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با ستاره صبح تشریح کرد:

اهداف پیدا و پنهان سفر نخست وزیر عراق به تهران

ستاره صبح/پیام فیض: نخست وزیر عراق روز گذشته در راس هیاتی به تهران سفر کرد.این سفر در حالی انجام شد که پرونده‌های مهمی از جمله فعالیت شبه‌نظامیان کرد، مسئله آب‌های مشترک، مبادلات تجاری و مذاکرات تهران و ریاض در روابط دو کشور مطرح است.«عامر الفایز»، رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق، تأکید کرد هدف از ایشن سفرها کسب حمایت بین‌المللی در همه عرصه‌ها از جمله تلاش برای مبارزه با تروریسم، فساد و نیز سازندگی است.سفر محمد الشیاع السودانی به تهران نخستین سفر او پس از رسیدن به مقام نخست وزیری عراق است.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه انجام داده که در ادامه می خوانید:

صاحب‌خبر -

  تحلیل شما از سفر محمد الشیاع السودانی به تهران چیست؟
سفر نخست وزیر جدید عراق به تهران یک سفر مهم و راهبردی است.السودانی در اولین سفر خارجی خود به تهران آمد تا در مورد چند پرونده مهم بین ایران و عراق با مقامات تهران رایزنی و گفتگو کند.
نخستین مسئله بین دو کشور وجود 50 پایگاه گروه های تروریستی در خاک اقلیم کردستان است.این پایگاه ها متعلق به پژاک،کومله و حزب دموکرات است.این پایگاه ها در مناطق دهوک،اربیل،سلیمانیه و کرکوک است.این گروهک ها تحت نظارت و اموزش افسران موساد و سیا فعالیت می کنند و مشکلات امنیتی برای ایران ایجاد کرده اند. عوامل و عناصر تروریستی و تجزیه طلب با عبور از مرز مشترک ایران و عراق به داخل کشور دست به آشوب و نا امنی زده اند.یکی از دغدغه های جمهوری اسلامی وجود این پایگاه های تجزیه طلب است.طرف ایرانی مراتب نگرانی خود را بارها به حکومت مرکزی عراق و اقلیم کردستان اعلام کرده است.اما در گذشته مصطفی الکاظمی نخست وزیر سابق عراق به میزان کافی به نگرانی های ایران اهمیت نمی داد.به همین دلیل ایران در چندین نوبت پایگاه های تروریست ها را مورد هدف قرار داد. اخیرا السودانی اعلام کرده است که ارتش عراق را برای محافظت از مرزهای ایران در منطقه اقلیم کردستان قرار می دهد.این یک گام مهم برای رفع نگرانی در مورد پایگاه های تروریستی اقلیم کردستان است.به همین دلیل موضوع همکاری های امنیتی بین ایران و عراق محور سفر السودانی به تهران است. محور بعدی سفر السودانی به تهران مسئله طلب ایران از عراق بابت صادرات برق و گاز است.مبلغ طلب ایران از عراق بیش از 7میلیارد دلار است.البته به دلیل اینکه بانک مرکزی عراق مستقیما زیر نظر وزارت خزانه داری آمریکا فعالیت می کند طلب ایران از عراق بلوکه شده است.بانک مرکزی عراق بدون اجازه وزارت خزانه داری آمریکا امکان تبادل بین المللی پول را ندارد.السودانی می خواهد با کمک طرف ایرانی راهکاری برای حل این مسئله پیدا کند.

موضوع بعدی سفر السودانی به تهران مذاکرات بین تهران و ریاض است.این مذاکرات از فروردین ماه سال گذشته آغاز شد،5دور برگزار شد و اخیرا به دلیل مسائل داخلی ایران و دخالت دولت عربستان در امور داخلی متوقف شده است.السودانی معتقد است مذاکرات باید از سر گرفته شود و اگر اختلافات ایران و عربستان کاهش پیدا کند تاثیر مثبتی بر عراق خواهد داشت.

  به نظر شما در شرایط فعلی ایران می تواند غرامت ها جنگ تحمیلی را از عراق مطالبه کند؟
عراق در شرایطی نیست که بتواند غرامت ایران را پرداخت کند.بانک مرکزی عراق تحت تاثیر وزارت خزانه داری آمریکا اجازه این کار را نمی دهد.
در سال 1992 سازمان ملل عراق را به عنوان متجاوز جنگ معرفی کرد و قرار شد 100میلیارد دلار به ایران غرامت پرداخت شود ولی عراق تحت هیچ شرایطی این پول را پرداخت نخواهد کرد زیرا ابزارهای لازم تحت اختیار ایران نیست که بتواند طلب خود را وصول کند.

  به نظر شما تحریم و فشار های بین المللی تا چه میزان بر روابط دو کشور تاثیر گذار است؟
حجم مبادلات ایران و عراق در سال به 13 میلیارد دلار رسیده است و قرار است که ظرف 3 سال آینده به 20 میلیارد دلار در سال برسد.اما مشکل این است که آمریکا در تمام مسائل داخلی سیاسی و اقتصادی عراق دخالت می کنند.به همین دلیل برقراری روابط اقتصادی ایران و عراق مشکلات فراوانی پیش رو دارد.لازم است السودانی برای این مورد تدابیری بیاندیشد.

  انتخاب گزینه چارچوب هماهنگی شیعه برای نخست وزیری عراق چه کمک به روابط ایران و عراق کرد؟
محمد شیاع السودانی از خانواده شیعه تاثیر گذار عراق است که به مرجعیت نزدیکی زیادی دارد.شخص او تنها نخست وزیری در عراق است که تابعیت کشورهای اروپایی یا آمریکایی را ندارد.نگاه او به ایران مثبت است و معقتد است رابطه تهران-بغداد می تواند به حفظ امنیت منطقه و هر دو کشور کمک کند.

  به نظر شما روابط ایران و اقلیم کردستان می تواند بازسازی شود؟
متاسفانه رهبران اقلیم کردستان عراق ثابت کرده اند که تابعی از تصمیمات آمریکا هستند.اکنون افسران موساد و سیا در پایگاه های گروهک های تجزیه طلب فعال هستند  و این گروهک ها را آموزش می دهند و به ایران اعزام می کنند.
رهبران اقلیم کردستان نباید فراموش کنند که در طول 40سال گذشته مخصوصا در اوج درگیری های کرد های عراق با رژیم بعث ایران نقش زیادی در حمایت از کردها داشت.آنها باید بدانند که ایران یک آغوش مورد اطمینان برای مردم کردستان است.رهبران اقلیم کردستان باید اشتباه خود را جبران کرده و گروهک های تجزیه طلب را خلع سلاح کنند.

 

نظر شما