شناسهٔ خبر: 57410715 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

سرمایه‌گذاری صنعتی در چهارمحال و بختیاری ۱۸۶ درصد رشد کرد

صاحب‌خبر -

شهرکرد-ف.برخورداریان 
f_barkhordariyan@yahoo.com
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: سرمایه‌گذاری طرح‌های به بهره‌برداری رسیده در استان طی ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸۶ درصد رشد کرد که نقش مهمی در رونق تولید و اشتعال در استان داشته است.
سجاد رستمی گفت: در ۹ ماهه امسال ۱۴۴ واحد تولیدی و صنعتی استان با سرمایه‌گذاری ۹ هزار و ۸۶۵ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است.
وی ادامه داد: این تعداد واحد تولیدی برای ۱۳۳ نفر در استان اشتغال‌زایی کرده است و این مهم بی‌شک در تعدیل نرخ بیکاری استان و تحقق برنامه‌های دولت سیزدهم در این خصوص بسیار مؤثر بوده است.
رستمی تصریح کرد: ازجمله واحدهای تولیدی در استان طی سال جاری می‌توان به کارخانه تولید نشاسته، کارخانه فولاد، کارگاه بسته‌بندی بادام، واحدهای فعال در بخش محصولات غذایی، صنعتی و کشاورزی اشاره کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری به پیشرفت بیش از ۶۰ درصدی ۴۰۰ طرح از مجموع ۲ هزار طرح صنعتی در حال اجرای استان، خاطرنشان کرد: با تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های صنعتی جدید در چهارمحال و بختیاری، سهم این استان در طرح‌های صنعتی فعال کشور به ۲.۵ درصد افزایش می‌یابد.
رستمی بابیان اینکه هم‌اکنون بیش از ۴۰ واحد صنعتی و تولیدی شاخص در استان فعالیت دارد، افزود: این استان هم‌اکنون به عنوان تنها تولیدکننده ورق‌های گالوالوم کشور، تنها تولیدکننده ورق‌های گالوانیزه خودرو خاورمیانه و دارنده نخستین مرکز خصوصی پرتودهی گامای خاورمیانه مطرح است و تنها تولیدکننده شیر خشک نوزاد با برند ایرانی، تنها تولیدکننده مخازن گاز مایع ال. پی. جی (LPG)، نخستین و تنها تولیدکننده صنایع آزمایشگاهی مجازی در ایران، تنها تولیدکننده قطعات پلیمری خودرویی کشور و بزرگ‌ترین تولیدکننده موکت و کف‌پوش خودرویی ایران در این استان فعالیت دارد. ، در حال حاضر در این استان ۹۲۶ واحد صنعتی در حال فعالیت است که ۳۶ واحد از این مجموعه واحدهای بزرگ و دارای اشتغال بالای ۱۰۰ نفر و ۳۲ واحد متوسط با اشتغال بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و بقیه واحدهای صنعتی کوچک هستند. تاکنون با صدور بیش از ۲ هزار جواز تأسیس و افزون بر ۴۰۰طرح با سرمایه‌گذاری بالای ۶۰ درصد طرح‌های صنعتی اجرایی شده که در راستای کمک به تکمیل این طرح گام‌های بلندی برداشته‌شده است. چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی نزدیک به یک‌میلیون نفر است که در برخی از محصولات صنعتی ازجمله لوازم خانگی، تولید چادر مشکی، موکت و برخی از صنایع دیگر رتبه‌های مطلوبی در کشور دارد.

بدهی خارجی ایران ۳۰ درصد کم شد
بدهی خارجی ایران در پایان شهریور امسال، ‌به شش میلیارد و ۹۰۴ میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰.۸ درصد کم شده است. به گزارش ایسنا، گزارش جدید بانک مرکزی از گزیده آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد میزان بدهی‌های کوتاه مدت کشور یک میلیارد و ۹۰۸ میلیون دلار و بدهی‌های بلند مدت ایران نیز چهار میلیارد و ۹۹۵ میلیون دلار است. از سوی دیگر، معادل یورویی بدهی خارجی ایران، شش میلیارد و ۹۸۹ میلیون یورو است که پنج میلیارد و ۵۷ میلیون یورو از این میزان، حجم بدهی‌های میان مدت و بلندمدت بوده و یک میلیارد و ۹۳۲ میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه مدت است.

برچسب‌ها:

نظر شما