شناسهٔ خبر: 57391633 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

اسرائیل در قطر تحقیر شد، از دوحه شکایت کرد!

صاحب‌خبر -
 
 
 
سرويس خارجي-
گرايش‌های ضداسرائيلي در جام جهاني قطر تا آنجا پررنگ و غالب شد كه مقامات تل آويو با شكايت به فيفا خواستار پايان دادن به رفتارهاي مردم و گردشگران عليه صهيونيست‌ها در دوحه شده‌اند.
جام جهاني 2022 فوتبال در قطر براي صهيونيست‌ها خاطره ساز شد. اين خاطرات براي آنها البته بيشتر شبيه كابوس است. تقريبا همه رسانه‌هاي عبري زبان از جروزالم پست تا يديعوت آحارونوت به تحقير گردشگراني كه از تل آويو در دوحه حضور داشتند اذعان كرده و روايت‌هاي متعددي وجود دارد كه تقريبا هيچ كس به صهيونيست‌هاي حاضر در جام جهاني خوش آمد نگفته است. 
«هامپدن پارک»، خبرنگار اسكاتلندي روايتش از جام جهاني را با پرچم‌هاي پرتعداد و بسيار زياد فلسطين در دست تماشاچياني مي گويد كه هنگام ورود و خروج از ورزشگاه‌ها ديده مي شوند. فرياد زدن سر خبرنگار رسانه‌هاي عبري زبان، نشان دادن پرچم فلسطين رو‌به‌روي دوربين‌هاي اين رسانه‌ها و فرار مصاحبه كنندگان از خبرنگاران عبري زبان همگي حاكي از وجود فضاي سنگين ضداسرائيلي در طول جام جهاني قطر است.
براساس آماري كه گاردين منتشر كرده، از آغاز مسابقات جام جهاني در دوحه، حدود 4 هزار صهيونيست و 8 هزار فلسطینی ویزای ورود به قطر را دریافت کرده‌اند، اگرچه وزیر خارجه رژيم صهيونيستي قبل از آن گفته بود که انتظار دارد تا 20 هزار اسرائیلی در رويداد جام جهاني حضور داشته باشند. 
با اين حال فضاي شديد ضد صهيونيست‌ها باعث شده تا از 20 هزار مسافر مورد انتظار تل آويو، فقط 
4 هزار نفر صهيونيست در جام جهاني حضور داشته باشند و اكنون گزارش‌هاي بيشتري نيز وجود دارد كه بسياري از گردشگران صهيونيست پيش از پايان مسابقات در حال خروج از دوحه هستند. 
يكي از گردشگران صهيونيست به گاردين مي گويد: «اگرچه سازماندهی مسابقات عالی بود، اما یک اشکال بزرگ براي ما وجود داشت و آن اين كه اکثریت افراد حاضر در این‌جا حضور اسرائیلی‌ها را نمی‌پذیرند.» «امر لاوفر»، 
از ديگر گردشگران صهيونيسم نيز به گاردين مي گويد: «گاهی اوقات مجبوريم بگویيم اهل قبرس هستیم.»
جام جهاني قطر فراتر از تصورات تل آويو
فضاي ضد اسرائيلي جام جهاني قطر نشان داد كه علي رغم برخي توافقات عادي سازي ميان دولت‌هاي عربي، اما مردم منطقه هيچ‌گاه حاضر به روابط عادي با صهيونيست‌ها نيستند. همچنين غالب شدن گرايش‌هاي ضدصهيونيستي در جام جهاني 2022 ثابت مي كند كه علي رغم هزينه‌هاي سنگين رسانه‌هاي غربي براي عادي نشان دادن روابط صهيونيست‌ها با مسلمانان در منطقه، اما واقعيت‌هاي ميداني بسيار متفاوت است و همچنان گرايش‌های ضدصهيونيستي يكي از قوي ترين و فراگيرترين گرايش‌های اجتماعي در جهان عرب و كشورهاي اسلامي است. 
از همين رو نيز مقامات تل آويو نسبت به وجود فضاي سنگين ضد اسرائيلي در جريان جام جهاني به خشم آمده‌اند و شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی خبر داد که وزارت خارجه این رژیم از طریق هیئت دیپلماتیک خود که به‌ صورت موقت در دوحه حضور دارد، پیام اعتراضی به قطر و فیفا ارسال کرده است. وزارت خارجه صهیونیستی در این پیام از اتفاقاتی که برای کادر خبرنگاران و تماشاگران صهیونیستی از سوی هواداران کشورهای عربی رخ داده، به‌شدت انتقاد کرده و خواستار رسيدگي به اين وضعيت شده است.
شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی همچنين اعلام کرد كه تل آويو در پیامی به قطری‌ها تاکید کرد: «مسؤولیت آنچه در جام جهاني رخ داد و در حال وقوع است، برعهده دوحه نیز هست و تل آويو انتظار دارد به اسرائیلی‌هایی که برای تماشای مسابقات به قطر سفر کردند، اجازه داده شود در امنیت رفت‌وآمد کنند.» این شبکه صهيونيستي به نقل از یک منبع سیاسی گزارش داد: «در صورتی که درخواست اسرائیل به بهبود موضعگیری‌ها درباره اسرائیلی‌های حاضر در این کشور ختم نشود، اسرائیل باید توجه قطر را به این موضوع جلب کرده و از آن بخواهد مسؤولیت خود را در این زمینه مشخص کند. 
از سوي ديگر شورای امنیت داخلی تل آويو تاکید کرده است كه خطرات و امنیت در قطر را از نزدیک دنبال می‌کند. همچنين یک نهاد امنيتي در رژیم صهيونيستي به شهرک نشینان سرزمین‌های اشغالی فلسطین توصیه کرده است تا به قطر سفر نکنند.
واکنش‌ها به تحقیر صهیونیست‌ها در دوحه
همزمان با برخوردهاي منفي گسترده عليه حضور صهيونيست‌ها در جام جهاني قطر، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان به اين مسئله واکنش نشان داد و درباره برخورد شهروندان کشورهای عربی با خبرنگاران و تماشاچیان صهیونیست و تحقیر آنها در توئیتر نوشت: «صحنه امتناع شهروندان عرب در جام جهانی قطر از مصاحبه با خبرنگاران اسرائیلی، بیانگر مخالفت مردم این کشورها با عادی‌‌سازی رژیم‌های آنها با دشمن است.» وی افزود: «مقاومت جوانان در برابر عادی‌‌سازی بیانگر رد ساختاری موجودیت رژیم اسرائیل در منطقه ماست. تلاش‌های هماهنگ مقاومت نظامی، فرهنگی و رسانه‌ای و مقاومت جوانان، پیروزی و آزادی فلسطین عزیز را محقق می‌کند.»
همچنين جنبش حماس تأکید کرد که همبستگی با مسئله فلسطین در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دلیلی بر انزوای رژیم صهیونیستی است. اين واكنش را عبداللطیف القانوع، سخنگوی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد و گفت: «ما از همبستگی گسترده با مسئله فلسطین در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر استقبال می‌کنیم. همبستگی با فلسطین در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تأکیدی بر این مسئله است که فلسطین مسئله مرکزی امت اسلام و در قلب میلیون‌ها تن از فرزندان این امت و آزادگان جهان است.» در این بیانیه آمده است: «همبستگی با مسئله فلسطین دلیلی بر انزوای این رژیم اشغالگر است. ما از گروه‌های عربی و اسلامی و تمام آزادگان جهان که همبستگی خود را با مسئله عادلانه فلسطین اعلام کرده‌اند و با اشغالگری صهیونیست‌ها مخالفند، قدردانی می‌کنیم.»
جسد سرباز اسرائيلي بر دار در قدس
كمتر از يك هفته پس از انفجار بيت المقدس، تنش‌ها در قدس همچنان بسيار زياد است. برخي  رسانه‌های عبری زبان بامداد دوشنبه خبر دادند كه جسد یک سرباز اسرائیلیِ به دار آویخته شده در قدس اشغالی پیدا شده است! جزئيات بيشتري از اين موضوع در رسانه‌ها بازتاب نيافته، اما اين خبر حكايت از ادامه جو وحشت در مناطق اشغالي فلسطين است. 
همزمان پایگاه عبري زبان واللا در تل آويو به موفقيت آميز بودن عمليات انفجار قدس اذعان كرده و با اعتراف به اين كه نيروهاي امنيتي هنوز نتوانسته‌اند نشانه و ردي از عاملان اين انفجار پيدا كنند، افزود: «عملیات جست و جوی سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی برای شناسایی مکان اختفای مجری عملیات بی‌وقفه ادامه دارد و این نیروها همچنان در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند و نگران این هستند که این شخص یا گروهی که به آن وابسته است، دست به عملیات دیگری بزند، همان‌گونه که شهید عدی التمیمی نیز پس از اجرای عملیات در شعفاط، چند روز بعد در ورودی شهرک معالیه ادومیم هم دومین عملیات را اجرا کرد و در درگیری مسلحانه با صهیونیست‌ها به شهادت رسید.»
همزمان با اين تنش‌ها، «ایتمار بن غفیر»، عضو تندرو کنست رژیم صهیونیستی هشدار داده است كه ماه آینده به مسجدالاقصی یورش خواهم برد. اگر اين بن غفير اين هشدار را عملي كند، مي توان انتظار داشت كه دورجديدي از تنش‌ها در فلسطين آغاز شود.

نظر شما