شناسهٔ خبر: 5736795 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

تيرگي روابط کره‌شمالي و چين

صاحب‌خبر -

روابط پرتنش چين و کره‌شمالي، تيره‌تر شده است. اين دو کشور همسايه که زماني از «گسترش روابط دوستانه» با يکديگر سخن مي‌گفتند، در حال حاضر حتي از پذيرش شرکت در مراسم رسمي يکديگر نيز طفره مي‌روند.

کيم جونگ اون، رهبر کره‌شمالي، احتمالا در جشن هفتادمين سالگرد پايان جنگ جهاني دوم که قرار است روز 3 سپتامبر در پکن برگزار شود، شرکت نخواهد کرد. رئيس بخش بين‌المللي حزب کارگر کره‌شمالي در اين رابطه به خبرگزاري آلمان گفت که رهبر کره‌شمالي در ماه‌هاي آينده «خيلي کار دارد». او ضمن اشاره به اين که روابط کنوني دو کشور «چندان خوب نيست»، يادآور شد که کره‌شمالي خود در ماه اوت در تدارک جشن پايان دادن به استعمار ژاپن و هم‌چنين برگزاري مراسم هفتادمين سال تاسيس حزب کارگر اين کشور در دهم اکتبر سال‌جاري ميلادي است. کيم‌جونگ اون چندي پيش در مراسمي در ماه مه در مسکو نيز حضور نداشت. کارشناسان عدم شرکت کيم‌جونگ اون در مراسم رسمي پکن را نشانه وخامت بيشتر روابط متشنج ميان چين و کره‌شمالي مي‌دانند. از سوي ديگر شي جين پينگ، رئيس‌جمهور چين نيز تا کنون به کشور همسايه خود سفر نکرده و در صدد برقراري «روابط دوستانه» با کره‌جنوبي است.

شي جين پينگ در سفر اخير خود به اين کشور، توافق‌نامه‌هاي همکاري دوسويه در زمينه‌هاي اقتصادي، بازرگاني و فرهنگي به امضا رساند. رهبران اين دو کشور هم‌چنين بر گسترش «روند صلح در شبه جزيره کره» تاکيد کردند.

نظر شما