شناسهٔ خبر: 57248165 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حمله پیشگیرانه ۱۳۵۰ کیلومتر دورتر از استانبول

روزنامه جوان

آنکارا پس از حمله تروریستی هفته گذشته در استانبول که کرد‌های پ. ک. ک به دست داشتن در آن متهم شدند، همزمان نقاطی را در سوریه و عراق از جمله مواضع کرد‌ها که یکی از شاخص‌ترین آن‌ها کوبانی بود، هدف قرار داد. این حملات که واکنش گروه‌های کرد را به دنبال داشت، از جانب ترکیه با عنوان «فرارسیدن زمان حساب» تعبیر شده است.

صاحب‌خبر -

آنکارا پس از حمله تروریستی هفته گذشته در استانبول که کرد‌های پ. ک. ک به دست داشتن در آن متهم شدند، همزمان نقاطی را در سوریه و عراق از جمله مواضع کرد‌ها که یکی از شاخص‌ترین آن‌ها کوبانی بود، هدف قرار داد. این حملات که واکنش گروه‌های کرد را به دنبال داشت، از جانب ترکیه با عنوان «فرارسیدن زمان حساب» تعبیر شده است.

ترکیه که عملیات تروریستی اخیر در استانبول را سیگنالی برای گسترش دامنه ناامنی در داخل می‌داند، دور راندن گروه‌های تروریستی در خارج از مرز‌های ترکیه را با عملیات‌هایی در خاک سوریه و عراق اجرایی کرد. گزارش رسانه‌های عراقی و سوریه‌ای در بامداد یک شنبه از حملات هوایی ترکیه به مواضعی در شمال غرب عراق و شمال سوریه حکایت داشت. طبق آنچه منابع خبری گزارش داده‌اند، جنگنده‌های ترکیه همزمان حملات هوایی به مواضع پ. ک. ک در شمال غرب عراق و شبه‌نظامیان قسد در شمال سوریه صورت دادند. در جریان این حملات که بعد از وقوع حمله تروریستی در استانبول صورت گرفته‌اند، ترکیه مواضعی در مناطق مختلف از جمله تل‌رفعت، سنجار و کوبانی (عین‌العرب) را که ۱۳۵۰ کیلومتر با استانبول فاصله دارد، هدف گرفت. در گزارشی که شبکه خبری المیادین منتشر کرده آمده است که ترکیه به مواضع قسد در کوه کراتشوک سوریه و یک نیروگاه برق در مجاورت شهر «المالکیه» واقع در شمال شرق «الحکسه» حمله کرد. همچنین، شهرک «ظهرالعرب» در حومه «الدرباسیه»، واقع در شمال غرب «الحسکه» از دیگر نقاطی بود که مورد حمله قرار گرفت. جنگنده‌های ترکیه علاوه بر این، مواضع قسد را در خفیه‌السالم، واقع در منطقه غربی عین‌عیسی در شمال رقه را بمباران کرده‌اند.
پنجه شمشیر علیه تروریست‌ها
در پی این حملات که ترکیه آن را نه تنها بازدارنده بلکه نوعی تصفیه‌حساب می‌داند، دیروز، وزارت دفاع ترکیه با انتشار تصاویری از جنگنده‌های حمله هوایی این کشور از آغاز حملات در شمال سوریه، زیر این تصاویر نوشت: «زمان حساب فرا رسیده است». خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه نیز با موفق خواندن حملات جنگنده‌های کشورش به شمال سوریه و عراق که تحت عنوان عملیات «پنجه شمشیر» علیه گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی آغاز شده، تأکید کرد که آنکارا به اقدامات این گروه‌ها پاسخ می‌دهد. وزیر دفاع ترکیه در این باره گفته است: «ما همچنان به کسانی که امنیت ملت و کشورمان را هدف قرار داده‌اند، پاسخ خواهیم داد. همانطور که قبلاً هم به آن‌ها پاسخ داده‌ایم.»‌آکار در این باره افزود: «مقرها، پناهگاه‌ها، غارها، تونل‌ها و انبار‌های تروریست‌ها را با موفقیت بزرگی منهدم کردیم و این سازمان تروریستی (پ. ک. ک) با ضربه مستقیم و مهلک هدف قرار دادیم.»‌اگرچه رسانه‌های دولتی هیچ اطلاعاتی در مورد شمار تلفات این بمباران منتشر نکردند، اما خبرگزاری فرانسه از کشته شدن ۱۲ نفر از نیرو‌های «قسد» و نیرو‌های دولتی سوریه خبر داد. خبرگزاری «هاوار» که در مناطق تحت کنترل قسد فعالیت می‌کند، نیز مدعی شده که در نتیجه این بمباران، نیرو‌های دولت سوریه جان باخته‌اند.
پیش‌تر، سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه که کشورش پیام تسلیت امریکا را در پی حمله تروریستی استانبول نپذیرفته بود، گروهک «حزب کارگران کردستان» (پ. ک. ک) را متعلق به سازمان سیا دانسته و گفته بود امریکا از این گروهک حمایت می‌کند. او در سخنرانی در صحن پارلمان ترکیه گفت که حزب «دموکراتیک خلق‌ها» شاخه سیاسی پ. ک. ک است. حزبی کردی که در ترکیه فعالیت سیاسی دارد و در پارلمان نیز صاحب کرسی است. سویلو در ادامه گفت که نیرو‌های امنیتی ترکیه برای دستگیری «احلام البشیر» که عامل انفجار هفته گذشته استانبول معرفی شده، به داخل ۱۴ خانه حمله کرده‌اند تا توانستند او را به دام بیندازند.
انگشت اتهام کرد‌ها به سمت ترکیه
گروه‌های کرد با تأیید این حملات به آن‌ها واکنش نشان دادند. نیرو‌های سوریه دموکراتیک (SDF) به رهبری کرد‌ها اواخر روز شنبه اعلام کردند که هواپیما‌های ترکیه دو روستای پر از آوارگان داخلی را در شمال سوریه بمباران کردند. فرهاد شامی، رئیس مرکز رسانه‌ای نیرو‌های سوریه دموکراتیک به رهبری کرد‌ها (قسد) اواخر شب شنبه در توئیتر اعلام کرد که هواپیما‌های ترکیه در حال حمله به شهر کوبانی در شمال سوریه هستند که تحت کنترل نیرو‌های سوریه دموکراتیک است. اداره خودمختار کرد‌های سوریه در بیانیه‌ای تهدیدات ترکیه را محکوم کرد و هشدار داد که حمله به مناطق کردنشین سوریه منطقه را وارد جنگی طولانی مدت می‌کند. در این بیانیه آمده است: «انفجار اخیر استانبول که کرد‌ها را متهم به انجام آن کردند یک طرح از پیش آماده شده از سوی نظام ترکیه بود. ما از تمام گروه‌های شمال شرق سوریه و تمام ساکنان می‌خواهیم در برابر تهدیدات ترکیه متحد باشند.»‌همچنین مظلوم عبدی، فرمانده نیرو‌های سوریه دموکراتیک (قسد) در توئیتی نوشت: «حملات ترکیه به شمال سوریه به نفع هیچ‌کسی نیست. این حملات تمام منطقه را تهدید می‌کند. ما تمام تلاش‌مان را به کار می‌گیریم تا مانع فاجعه بزرگ شویم، اما اگر جنگ رخ بدهد همگان تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند. جنگ تنها به مناطق ما که اکنون در معرض حملات وحشیانه است، محدود نخواهد بود.»‌وی گفت: «ما از ساکنان می‌خواهیم در مناطق‌شان بمانند و به دستورات نیرو‌های امنیتی عمل کنند.»
این اقدامات ترکیه واکنش یکی از گروه‌های کرد را به دنبال داشت و عصر یک شنبه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شبه‌نظامیان قسد پایگاه نظامیان ترکیه را در نزدیک گذرگاه مرزی باب‌السلامه در شهر اعزاز در حومه حلب هدف حملات موشکی قرار دادند.

نظر شما