شناسهٔ خبر: 5711867 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصرایرانیان | لینک خبر

آمريکا بدنبال افزايش پايگاه‌هاي نظامي‌در عراق

رييس ستاد مشترک ارتش امريکا روز پنجشنبه اعلام کرد : واشنگتن ايجاد پايگاه‌هاي نظامي‌بيشتر در عراق را براي عقب راندن شبه نظاميان داعش مدنظر قرار داده ، اقدامي‌که ممکن است به افزايش بيشتر نيروهاي امريکايي نياز داشته باشد.ژنرال مارتين دمپسي يک روز پس از آن که کاخ سفيد خبر استقرار 450 نفر ديگر از نيروهاي امريکايي در عراق و ايجاد يک مرکز آموزشي در استان انبار را اعلام کرد، گفت: پنتاگون ايجاد سايت‌هاي نظامي‌ديگري را در مناطق استراتژيک از قبيل دالاني در حد فاصل بغداد به تکريت و به نقطه شمالي تر در موصل در دست بررسي دارد.

صاحب‌خبر -

وي اذعان کرد که اين اقدام ممکن است به اعزام نيروهاي بيشتر امريکايي نياز داشته باشد که پيش از اعلاميه روز چهارشنبه کاخ سفيد شمار آنها به حدود 3100 نفر مي‌رسيد.سخنگوي وي گفته است که نيروهاي امريکا مي‌توانند در داخل عراق جابجا شوند تا از افزايش نيرو جلوگيري شود.دمپسي پيش از فرود هواپيمايش در شهر ناپل به خبرنگاران گفت : مبارزه ما مبتني بر ايجاد اين پايگاه‌هاي آموزشي است که به ما اجازه خواهد داد به تشويق نيروهاي امنيتي براي پيشروي ادامه دهيم.باراک اوباما رييس جمهوري امريکا گفته است که اين نيروها درگير ماموريت رزمي‌در عراق نخواهند شد که در آن پنتاگون عمدتا به حملات هوايي تکيه دارد. به ادعاي پنتاگون اين حملات هزاران رزمنده داعش را کشته و قابليت نظامي‌آنها را دچار فرسايش کرده است.شمار نيروهاي امريکا در زمان رييس جمهوري اسبق (بوش )170 هزار نفر بوده است و عمليات تازه اعلام شده نشانه نخستين برنامه مهم و استراتژي اوباما در مورد عراق طي ماه‌ها محسوب مي‌شود.' بن رودز ' معاون مشاور امنيت ملي امريکا در پاسخ به سوالي در مورد اظهارات دمپسي به تلويزيون ام اس ان بي سي گفت : اگر اوباما پيشهادي براي برخوداري از چنين تسهيلاتي دريافت کند به دقت آن را مورد بررسي قرار خواهد داد.

هزينه عمليات ادعايي آمريکا عليه داعش به بيش از ۲.۷۴ ميليارد دلار رسيد

وزارت دفاع آمريکا ادعاکرد که هزينه‌هاي مربوط به عمليات نظامي‌عليه داعش به بيش از ۲.۷۴ ميليارد دلار معادل ۹.۱ ميليون دلار در روز رسيده است. وزارت دفاع آمريکا در حالي هزينه‌هاي مربوط به عمليات {ادعايي}نظامي‌عليه داعش را منتشر کرده است که پيش از اين مقام‌هاي وزارت دفاع اين کشور اطلاعات محدودي را در خصوص هزينه‌هاي جنگ عليه داعش اعلام کرده بودند.گزارش جديد نشان مي‌دهد که ميزان هزينه‌هاي حملات هوايي {ادعايي} آمريکا عليه داعش پيش از گسترش حملات به خاک سوريه روزانه به بيش از 5.6 ميليون دلار مي‌رسيده است. اين رقم هم اکنون به بيش از 9.1 ميليون دلار در روز رسيده است.اين گزارش افزود: از اواسط سپتامبر 2014 ميلادي تا اواسط مي‌2015 ميلادي هزينه روزانه عمليات نظامي‌{ادعايي} عليه داعش به بيش از 9.7 ميليون دلار رسيده است.بيش از نيمي‌از هزينه عمليات نظامي‌{ادعايي} معادل 55 درصد براي حملات هوايي عليه داعش استفاده شده است. حدود 25 درصد اين هزينه‌ها نيز براي تامين هزينه‌هاي مربوط به تسليحات بوده است و مابقي اين هزينه‌ها براي حمايت‌هاي لجستيکي و تدارکاتي بوده است.داعش از سال 2012 ميلادي تاکنون عليه دولت بشار اسد در سوريه مي‌جنگد. اين گروه از ژوئن 2014 ميلادي حملات خود را به عراق نيز گسترش داد و بخش‌هاي زيادي از شمال و غرب اين کشور را تصرف کرده است.داعش در مناطق تحت تصرف خود خلافت اسلامي‌اعلام کرده است. در ماه اوت آمريکا حملات هوايي عليه داعش در عراق را آغاز کرد. واشنگتن در ماه سپتامبر دامنه حملات خود عليه داعش را به سوريه نيز گسترش داده است.

 

 

نظر شما