رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تبریز درباره افزایش نرخ خودرو گفت: دارندگان خودرو با این ذهنیت که در روزهای آینده قیمتها همچنان روند افزایشی خواهند داشت از فروش را متوقف کردند و همین مسئله باعث شده است که بازار در چند روز گذشته راکد شود.
ایلنا نوشت: ابراهیم مددیان با اشاره به افزایش نرخ خودرو در روزهای اخیر، گفت: بازار خودرو متاثر از نوسانهای نرخ ارز بالا و پایین میشود؛ امیدواریم با آغاز هفته جدید و کنترل نرخ ارز قیمتها ثابت بماند.
وی با بیان اینکه نرخ خودروهایی داخلی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی در هفته گذشته حدود ۵ تا ۱۵ درصد افزایش نرخ را تجربه کردند، اذهان کرد: نرخ دنا پلاس از ۵۱۰ میلیون تومان به ۵۸۰ میلیون تومان رسید؛ این افزایش نرخ در قیمت پراید نیز ملموس بود پراید هاچ بک ۲۱۰ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ حدود ۲۰۰ میلیون تومان بفروش رسید همچنین کارخانه نیز حدود ۲۰۰ میلیون تومان به نرخ هایما اضافه کرد.
این فعال صنفی ادامه داد: نرخ دلار پنجشنبه هفته گذشته ریزش کرد از اینرو این احتمال در بازار خودرو تقویت شده است که نرخها ریزش کند؛ البته این ریزش به معنی بازگشت قیمتها به نرخهای سابق نیست به عنوان مثال دنا پلاس پیش از افزایش نرخهای اخیر ۵۸۰ میلیون تومان بفروش میرسید ممکن است با کاهش نرخ ارز قیمت آن به ۵۶۰ میلیون تومان برسد، اما به نرخ سابق یعنی ۵۱۰ میلیون تومان نخواهد رسید.
مددیان با بیان اینکه تمایل برای خرید خودرو افزایش پیدا کرده است، گفت: دارندگان خودرو با این ذهنیت که در روزهای آینده قیمتها همچنان روند افزایشی خواهند داشت فروش را متوقف کردند و همین مسئله باعث شده است که بازار در چند روز گذشته راکد شود.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تبریز عرضه خودرو در بورس را مبنای بالا رفتن قیمتها در بازار دانست و افزود: قیمت ۲۰۶ تیپ ۲ در کارخانه ۱۵۰ میلیون تومان است این در حالیست که در بازار ۳۰۰ میلیون عرضه میشد و در ۱۰ روز گذشته ۳۰ میلیون به نرخ این خودرو اضافه و امروز ۳۳۰ میلیون تومان بفروش میرسد؛ خودروسازان میخواهند تمام خودروهای تولیدی را در بورس عرضه کنند که اینگونه نرخها را افزایش بدهند و به قیمت بازار نزدیک کنند و به قول خود از ضرر بیفتند.
وی با بیان اینکه ابقای وزیر صمت تاثیری در افزایش نرخ خودرو نگذاشت، افزود: بعید است وعدههای وزیر صمت در زمینه واردات خودرو تا آذر عملیاتی شود؛ از سوی دیگر خودروسازان میخواهند اقدام به واردات کنند و این خودروسازان اجازه نمیدهند که خودروهایی زیر نرخ تولیدات آنها در بازار عرضه شود.
به گفته مددیان؛ حذف قرعهکشی و عرضه خودرو در بورس با هدف حذف سیاست قیمتگذاری دستوری انجام میشود.
این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا تولید ۲۰۶ تیپ ۲ برای ایران خودرو بیشتر از ۱۵۰ میلیون تمام میشود که میخواهد با عرضه آن در بورس قیمت آن را افزایش بدهد و به عبارتی نرخ کارخانه را به بازار نزدیک کند؟ گفت: در این زمینه نمیتوانم اظهارنظر کنم، اما خودروسازان از زیاندهی سخن میگویند تا عید قیمتگذاری دستوری و قرعهکشی حذف خواهد شد، اما به چه بهایی میخواهند قرعهکشی را حذف کنند نمیدانم؟
وی نرخ ۲۰۶ با دلار ۳۷ هزار تومانی را حدود ۳۵۰ میلیون تومان دانست و افزود: خودرو به کالای سرمایهای تبدیل شده و دلالها این بازار را مدیریت میکنند و به هر سمتی که بخواهند آن را هدایت و سوق میدهند و مصرفکنندگان واقعی در این بازار نقشی ندارند.
ایلنا نوشت: ابراهیم مددیان با اشاره به افزایش نرخ خودرو در روزهای اخیر، گفت: بازار خودرو متاثر از نوسانهای نرخ ارز بالا و پایین میشود؛ امیدواریم با آغاز هفته جدید و کنترل نرخ ارز قیمتها ثابت بماند.
وی با بیان اینکه نرخ خودروهایی داخلی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی در هفته گذشته حدود ۵ تا ۱۵ درصد افزایش نرخ را تجربه کردند، اذهان کرد: نرخ دنا پلاس از ۵۱۰ میلیون تومان به ۵۸۰ میلیون تومان رسید؛ این افزایش نرخ در قیمت پراید نیز ملموس بود پراید هاچ بک ۲۱۰ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ حدود ۲۰۰ میلیون تومان بفروش رسید همچنین کارخانه نیز حدود ۲۰۰ میلیون تومان به نرخ هایما اضافه کرد.
این فعال صنفی ادامه داد: نرخ دلار پنجشنبه هفته گذشته ریزش کرد از اینرو این احتمال در بازار خودرو تقویت شده است که نرخها ریزش کند؛ البته این ریزش به معنی بازگشت قیمتها به نرخهای سابق نیست به عنوان مثال دنا پلاس پیش از افزایش نرخهای اخیر ۵۸۰ میلیون تومان بفروش میرسید ممکن است با کاهش نرخ ارز قیمت آن به ۵۶۰ میلیون تومان برسد، اما به نرخ سابق یعنی ۵۱۰ میلیون تومان نخواهد رسید.
مددیان با بیان اینکه تمایل برای خرید خودرو افزایش پیدا کرده است، گفت: دارندگان خودرو با این ذهنیت که در روزهای آینده قیمتها همچنان روند افزایشی خواهند داشت فروش را متوقف کردند و همین مسئله باعث شده است که بازار در چند روز گذشته راکد شود.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تبریز عرضه خودرو در بورس را مبنای بالا رفتن قیمتها در بازار دانست و افزود: قیمت ۲۰۶ تیپ ۲ در کارخانه ۱۵۰ میلیون تومان است این در حالیست که در بازار ۳۰۰ میلیون عرضه میشد و در ۱۰ روز گذشته ۳۰ میلیون به نرخ این خودرو اضافه و امروز ۳۳۰ میلیون تومان بفروش میرسد؛ خودروسازان میخواهند تمام خودروهای تولیدی را در بورس عرضه کنند که اینگونه نرخها را افزایش بدهند و به قیمت بازار نزدیک کنند و به قول خود از ضرر بیفتند.
وی با بیان اینکه ابقای وزیر صمت تاثیری در افزایش نرخ خودرو نگذاشت، افزود: بعید است وعدههای وزیر صمت در زمینه واردات خودرو تا آذر عملیاتی شود؛ از سوی دیگر خودروسازان میخواهند اقدام به واردات کنند و این خودروسازان اجازه نمیدهند که خودروهایی زیر نرخ تولیدات آنها در بازار عرضه شود.
به گفته مددیان؛ حذف قرعهکشی و عرضه خودرو در بورس با هدف حذف سیاست قیمتگذاری دستوری انجام میشود.
این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا تولید ۲۰۶ تیپ ۲ برای ایران خودرو بیشتر از ۱۵۰ میلیون تمام میشود که میخواهد با عرضه آن در بورس قیمت آن را افزایش بدهد و به عبارتی نرخ کارخانه را به بازار نزدیک کند؟ گفت: در این زمینه نمیتوانم اظهارنظر کنم، اما خودروسازان از زیاندهی سخن میگویند تا عید قیمتگذاری دستوری و قرعهکشی حذف خواهد شد، اما به چه بهایی میخواهند قرعهکشی را حذف کنند نمیدانم؟
وی نرخ ۲۰۶ با دلار ۳۷ هزار تومانی را حدود ۳۵۰ میلیون تومان دانست و افزود: خودرو به کالای سرمایهای تبدیل شده و دلالها این بازار را مدیریت میکنند و به هر سمتی که بخواهند آن را هدایت و سوق میدهند و مصرفکنندگان واقعی در این بازار نقشی ندارند.