شناسهٔ خبر: 56968159 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

وزیر امور خارجه در حاشیه نشست هماهنگ‌کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد عنوان کرد:

کارشنکی آلمان و آمریکا درحل اختلافات پهپادی ایران و اوکراین

صاحب‌خبر -
وزیر امور خارجه ایران درباره فروش پهپادهای ایران به روسیه توضیح داد و گفت که به‌رغم توافق تهران و کی‌یف برای بررسی موضوع، کشورهای غربی از جمله آمریکا و آلمان در این زمینه کارشکنی می‌کنند.
«حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران دیروز در حاشیه "نخستین نشست هماهنگ‌کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد" با بیان اینکه "مناسبات ما با روسیه بر اساس همسایگی و منافع متقابل است"، اظهارات مقامات برخی از کشورهای غربی درباره ادعای تحویل سلاح از سوی ایران به روسیه را هیاهو خواند و تأکید کرد که ادعای آنها مبنی بر ارسال موشک و پهپاد، بخش مربوط به موشک کاملاً غلط است ولی ایران ماه‌ها قبل از آنکه جنگ اوکراین شروع شود، تعدادی پهپاد به روسیه فروخته است.
امیرعبداللهیان در واکنش به ادعاهای مقامات اوکراین از جمله رئیس جمهور این کشور گفت که با همتای اوکراینی خود به توافق رسیده است چنانچه هرگونه مستندی دارند مبنی بر اینکه روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده است، این اسناد را در اختیار ایران قرار دهد.امیرعبداللهیان گفت که برای این منظور قرار بود دو هفته پیش در یک کشور اروپایی هیئت‌های سیاسی و دفاعی طرفین دور هم جمع شوند ولی طرف اوکراینی دقیقه ۹۰ به‌رغم حضور هیئت‌های ایرانی، از حضور در این نشست سر باز زد.
وزیر امور خارجه کشورمان کارشکنی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به‌ویژه آلمان را در به نتیجه نرسیدن این نشست دخیل دانست و گفت که آلمانی‌ها به کی‌یف گفته بودند که "در حالی که ما درصدد وضع تحریم علیه ایران به‌دلیل همین پهپادها هستیم ولی شما قصد دارید دور هم بنشینید و قهوه بنوشید".
امیرعبداللهیان گفت به‌رغم این کارشکنی‌ها بار دیگر توافق شده است که چنانچه طرف اوکراینی بر عهد خود پایبند بماند، طی روزهای آینده این موضوع بررسی شود.وزیر امور خارجه ایران گفت چنانچه ثابت شود که روسیه در جنگ اوکراین از پهپادهای ایرانی استفاده کرده است، ایران در این مسئله بی‌تفاوت نخواهد ماند.امیرعبداللهیان بر موضع جمهوری اسلامی ایران در این جنگ که توقف آن و بازگشت طرفین به مذاکره است، تأکید کرد.
لازم به ذکر است نمایندگان کشورهای مدافع منشور ملل متحد، رسالت و مسئولیت این گروه را تلاش در راستای پیشبرد چندجانبه‌گرایی در جهان به عنوان تنها پادزهر هژمونی غرب دانستند.
در این نشست نمایندگان کشورهای مختلف به بیان دیدگاه‌های خود درباره‌ مهمترین مسائل بین‌المللی پرداختند، در پایان این نشست نیز بیانیه پایانی از سوی شرکت کنندگان ارائه شده که در بخشی از آن امده است ما، نمایندگان الجزایر، آنگولا، بلاروس، بولیوی، کامبوج، چین، کوبا، جمهوری دموکراتیک خلق کره، گینه استوایی، اریتره، ایران، جمهوری دموکراتیک خلق لائو، نیکاراگوئه، دولت فلسطین، فدراسیون روسیه، سنت وینسنت و گرنادینز، سوریه، ونزوئلا، و زیمبابوه، در جایگاه خود به عنوان هماهنگ کننده ملی در گروه دوستان در دفاع از منشور سازمان ملل متحد، در سطح معاون وزیر، در تهران، جمهوری اسلامی ایران، به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص شیوه‌ها و روش های افزایش تلاش‌های مشترکمان با هدف صیانت، تقویت و دفاع از عمومیت و اعتبار منشور سازمان ملل متحد، چه در نوشتار و چه در روح آن، و جهت بهبود هر چه بیشتر هماهنگی در مورد مسائل مورد نگرانی و علاقه مشترک و روش‌های بالقوه در جهت حرکت به سمت جلو گردهم آمدیم.ما حمایت و همبستگی تزلزل ناپذیر خود را از مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران، در معرض اقدامات قهری یکجانبه، از جمله تحریم های یکجانبه اعمال شده توسط برخی کشورها، که ناقض منشور ملل متحد و قواعد و اصول حقوق بین الملل است، اعلام می نماییم. این اقدامات بهره مندی کامل از حقوق انسانی و تحقق حق توسعه آنها را به شدت تهدید می کند. همانطور که گزارشگر ویژه سازمان ملل در گزارش خود به شورای حقوق بشر در ۱۷ اوت ۲۰۲۲ (A/HRC/۵۱/۳۳/Add.۱) در خصوص تأثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه بر برخورداری از حقوق بشر، متعاقب سفر رسمی ایشان به جمهوری اسلامی ایران از ۷ تا ۱۸ می ۲۰۲۲، توصیه نموده است، ما نیز خواستار «برداشتن تمام این اقدامات یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران، اتباع و شرکت‌های ایرانی» هستیم.ما در راستای مواضع تاریخی و اصولی خود، همبستگی تزلزل ناپذیر خود را با مردم و دولت جمهوری کوبا که قهرمانانه تأثیر منفی محاصره اقتصادی، مالی و تجاری تحمیل شده توسط ایالات متحده بر خود را برای مدت طولانی بیش از شصت سال تحمل کرده است ابراز می کنیم. این تحریمها تنها مانع اصلی برای توسعه کامل اقتصادی و اجتماعی کوبا می باشد. ما از دولت ایالات متحده می خواهیم که فورا و بدون قید و شرط به محاصره اقتصادی کوبا پایان دهد. در این زمینه، ما از قطعنامه‌ای که اخیراً توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۳ نوامبر ۲۰۲۲ تصویب شد و برای سی امین بار متوالی خواستار ضرورت پایان محاصره اعمال‌شده توسط ایالات متحده علیه کوبا گردید، استقبال می‌کنیم.
وزیر امورخارجه در همین حال در حاشیه اجلاس گفت: بورل در گفت‌وگوی تلفنی اعلام کرد که پیام اخیر ایران را به طرف آمریکایی منتقل کرده و آنها گفته‌اند که پیام را به دقت بررسی و پاسخ ایران را طی روزهای آینده می‌دهند. امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس درباره گفت‌وگویش با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و پیامی که ایران به طرف مقابل ارائه کرده است، نیز اظهار داشت: آقای بورل در گفت‌وگویی که چهار روز پیش با من داشت گفتند که پیام شما را در خصوص مسائل مذاکره برای رفع تحریم‌ها به طرف آمریکایی منتقل کردیم و طرف آمریکایی گفته پیام را به دقت بررسی می‌کنیم و پاسخ ایران را طی روزهای آینده ارائه می‌دهیم.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران به ادامه مذاکرات برای احیای برجام پایبند است، گفت: آمریکا باید ثابت کند که دارای حسن نیت و اراده واقعی بوده و درصدد استفاده از مذاکرات برای وقت کشی و یافتن بهانه دیگری برای تداوم تحریم‌ها نیست. در همین حال در اجلاس وی گفت: توسل بیمارگونه آنها به یکجانبه گرایی از جمله اعمال تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه در مغایرت آشکار با حقوق بین‌الملل و حقوق بشر بوده و عمیقا تعهد این دولت‌ها به اصول منشور ملل متحد از جمله و به ویژه ارتقا و احترام به حقوق بشر را زیر سؤال برده است. بی تردید اعمال این تحریم‌ها به دلیل ممانعت از دستیابی مردم کشورهای در حال تحریم به حقوق اولیه و بنیادین خود، به مثابه جنایت علیه بشریت بوده و مسئولیت بین‌المللی کشورهای تحریم کننده را در پی خواهد داشت.وزیر خارجه ادامه داد: گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه تاثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر بهره‌مندی از حقوق بشر در سفر اخیر خود به تهران با صحه گذاردن بر تاثیرات منفی تحریم‌های یکجانبه بر حقوق اساسی مردم ایران از جمله حقوق بشر، حق توسعه و حق سلامت به خصوص در شرایط کرونا ، بر خواست خود مبنی بر رفع کامل تحریم‌های یکجانبه علیه ایران تصریح کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما