شناسهٔ خبر: 56576559 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

روسیه با اصلاحات اساسی در روند عملیات نظامی خود، پاسخ حمله به پل کریمه را داد

موشک جواب موشک

صاحب‌خبر -
زهره صفاری/ تکانه‌های انفجار پل کریمه، دیروز صبح شرق اروپا را دربرگرفت و با شلیک موشک‌های روسی به حدود 8 منطقه اوکراین، شماری از زیرساخت‌های اساسی این کشور نابود شد و مناطق بسیاری بویژه در کی‌یف، ساعت‌ها در خاموشی به سر بردند.
به گزارش تاس، به اذعان مقامات اوکراینی، یازده زیرساخت اساسی در کی‌یف و دیگر شهرهای این کشور در حمله 6 ساعته بامداد دوشنبه روسیه تا حد زیادی تخریب شده‌اند. این در حالی است که منابع اوکراینی از کشته شدن دست‌کم 11 نفر و شماری مجروح  در حملات به کی‌یف، لوی و دنیپرو پرده برداشته‌اند.
اندکی پس از آغاز این حملات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشست امنیتی کشورش، مقامات اوکراینی را تهدید کرد در صورت تداوم حملات به مواضع روسی مانند آنچه در پل کریمه رخ داد، پاسخ مسکو بسیار سخت خواهد بود: «امروز به پیشنهاد وزارت دفاع و در راستای برنامه‌های کلی روسیه، حمله سنگینی از هوا، زمین و دریا به تأسیسات انرژی، نظامی و ارتباطی اوکراین انجام دادیم. اگر حملات تروریستی در قلمرو حاکمیتی ما ادامه داشته باشد، پاسخ روسیه بسیار سنگین بوده و هیچ شکی درباره آن نکنید. بررسی‌ها و همچنین اطلاعات عملیاتی‌مان نشان می‌دهد انفجار 8 اکتبر، تروریستی و با هدف تخریب زیرساخت‌های مدنی حیاتی روسیه انجام شده و بدون‌شک وزارت اطلاعات اوکراین پشت صحنه برنامه‌ریزی و اجرای آن بوده است.»
وی افزود: «شماری از حملات تروریستی مشابه برای تخریب سیستم انتقال گاز ترک‌ استریم و همچنین تجهیزات برقی ما انجام شده که نوع این اهداف نشان می‌دهد همه آنها برنامه‌ریزی شده بوده است.»
پایان موفق فصل اول
پس از تحولات اخیر در جبهه اوکراین، دیمیتری مدودف، معاون کمیسیون امنیت روسیه و از حامیان سرسخت پوتین موضع سختی در قبال اوکراین گرفت و دولت کی‌یف را به‌عنوان تهدیدی برای امنیت مسکو، محکوم به نابودی دانست. وی در حالی که تأکید داشت نظر شخصی خود را بیان می‌کند، گفت: «دولت اوکراین با شکل و شمایل فعلی و با ساختار سیاسی نازی‌ها، یک تهدید آشکار، واضح و همیشگی برای مسکو است. بنابراین نه تنها برای ایجاد امنیت مردمان‌مان بلکه برای دفاع از مرزهای کشورمان و اهداف آینده‌مان، دولت حاکم بر نظام سیاسی اوکراین باید نابود شود.» وی درباره حملات صبح دیروز به تأسیسات زیرساختی انرژی، نظامی و ارتباطی اوکراین نیز پاسخی کوتاه داد و گفت: «فصل اول به پایان رسید. فصول بعدی در راه است.»
در همین حال رمضان قدیروف، رهبر چچن نیز با ابراز رضایت از روند عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفت: «من از این روند رضایت صددرصدی دارم.» او خطاب به زلنسکی گفت: «ما به تو هشدار داده بودیم که روسیه هنوز کارش را شروع نکرده و بهتر است پیش از اینکه صدمه ببینی بدون نگاه به غربی‌های پشت سرت فرار کنی.»
حمایت لوکاشنکو و تهدید ناتو
آندری لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس سرانجام به آنچه ناتو و اتحادیه اروپا همواره نگران آن بودند، جامه‌عمل پوشاند و برای یاری ولادیمیر پوتین قول اعزام نیرو به محدوده عملیات نظامی روسیه در شرق اروپا را داد.
وی با اشاره به دیدار محرمانه‌ای که با ولادیمیر پوتین داشت، گفت: «با توجه به افزایش تنش‌ها در مرزهای غربی مشترک، برای اعزام نیروهای بومی مشترک توافق کردیم و تمامی این اقدامات براساس اسناد و مدارک انجام می‌شود. در برهه فعلی سطح خطر به حدی رسیده است که باید اعزام نیروهای مشترک را آغاز کنیم.» اما این اقدام خبر خوبی برای اوکراین و غرب نیست و در همین حال به نوشته گاردین، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با انتقاد از حمله موشکی روسیه به زیرساخت‌های اوکراین گفت: «من با وزیر خارجه اوکراین گفت‌و‌گویی داشتم و به او اطمینان دادم که ناتو تا پایان این تقابل از حمایت این کشور عقب نمی‌نشیند.»
تمهیدات اوکراین
بخش اطلاعات نظامی اوکراین مدعی شده است روسیه برای انجام این عملیات از قبل برنامه‌ریزی کرده است و برای اثبات آن در بیانیه‌ای در این‌باره خاطرنشان کرد: «نظامیان روسی برای انجام این حمله موشکی به زیرساخت‌های اوکراین، دوم و سوم اکتبر از کرملین دستور گرفته بودند و این کار برنامه‌ریزی شده بود.» اما شوک حمله روسیه تا حدی برای اوکراین سنگین بود که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در تماس تلفنی فوری با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌اش خواستار حمایت آنها شد.

نظر شما