شناسهٔ خبر: 5651615 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ادامه روند برسی پرونده های فساد در دولت احمدی نژاد

کارت قرمزهای قوه قضاییه به کابینه خط قرمز

صاحب‌خبر - چهار سال از این گفته  رییس دولت دهم مبنی بر اینکه  "كابینه خط قرمزی است كه اگر بخواهند به آن دست‌اندازی كنند، دیگر من باید وظیفه‌ی قانونی خود را انجام دهم و این حتما به كشور آسیب می‌زند."می گذرد . کابینه ای که چند تن  از افرادش به حکم دستگاه قضا محکوم هستند. اما قطار بازداشتی های حلقه احمدی نژاد اینبار به ایستگاه معاون اجرایی رییس جمهور رسید ، دولتی که داعیه دار برقراری عدالت و پاکدستی بود طلایه دار فساد های مالی است.

به گزارش ایسکانیوز، غلامحسین محسنی اژه اي  سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته  اعلام کرد حمید بقایی معاون رئیس جمهور سابق (محمود احمدی نژاد) بازداشت شد. قرار بازداشت برای معاون رییس جمهوری سابق صادر شده. بازپرس پرونده معاون رییس جمهوری سابق، او را احضار کرد و وی اینک بازداشت است.از بیان جزییات معذور هستم.

همچنین جعفر زاده ایمن آبادی نماینده مجلس در گفت و گویی در باره بازداشت حمید بقایی اظهار داشت: یکی از تخلفات بقایی در پرونده های که از او وجود دارد، خروج 20 هزار میلیارد تومان از داخل کشور به صرافی‌های کشور های عربی بوده است، و تخلفات بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد، البته در شرایط فعلی نمی توانم جزئیات پرونده را افشا کنم؛ البته ما منتظر بازداشت مقامات بالاتر هستیم.

اوایل دهه 80، رحیم مشایی به رادیو تهران آمد و بقایی را نیز با خود به این مجموعه آورد. بقایی در رادیو تهران به عنوان مسئول سایت این رادیو، شروع به کار کرد تا اینکه بنا به اتهامات اخلاقی اثبات نشده ای، عذر او را از رادیو تهران خواستند. گفته می شود وی از آن زمان، پرونده مفتوحه ای در دیوان عدالت اداری دارد. خواهان این پرونده، اداره کل حراست صدای جمهوری اسلامی ایران بود. و در سال های گذشته  دیوان عدالت اداری ، او را به دلیل عمل نکردن به آرای این دیوان به 4 سال انفصال از خدمات دولتی محکوم کرد..

او  در دولت احمدی نژاد، معاون اجرایی ریاست جمهوری و به سمت رئیس سازمان میراث فرهنگی و هم‌زمان رئیس مناطق آزاد تجاری کیش را برعهده داشت و در یکی دو وزارتخانه نیز به عنوان عضو هیات مدیره شرکت‌ها، مشغول بود. انتقادهای فراوانی به رییس دولت دهم برای انتصاب بقایی در  سازمان میراث فرهنگی  شد و  کارشناسان  این حوزه از دوره حضور او در این سازمان  به عنوان یکی از بدترین دوران ها یاد می کنند. لذا در دیماه 89، میراث فرهنگی، رسما استادان مختلف و کارشناسانی را که به عملکرد این سازمان اعتراض داشتند، متهم به زیاده طلبی و فساد کرد.

خبر بازداشت بقایی از جمله یاران احمدی نژاد  و جزء دایره خط قرمز وی در حالی صورت می‌گیرد که  به فاصله چند ماهی از حکم محمد رضا رحیمی  معاون اول رییس جمهور دولت دهم به اتهام فساد مالی نگذشته است  و رییس جمهور سابق که  تاکید بر  حمایت از حلقه یاران خود داشت چندان بر سر این عهد وفادار نماند و پس از محکومیت  رحیمی  دفتر وی در بیانیه‌ای مدعی  شد" تخلفات رحیمی به دولت احمدی نژاد مربوط نیست و در سالهای قبل از همکاری این دو صورت گرفته است"؛ حال این سوال پیش می آید که چرا فردی که سابقه فساد مالی از قبل داشته به عنوان معتمد دولت برگزیده و در سمت ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گمارده شد.

در راستای بازداشت بقایی عبدالرضا داوری از چهره های نزدیک به احمدی نژاد  سناریو نخ نما شده فرار رو به جلو  از بقایی هم  تبری جسته و می‌گوید " بقایی مدت‌هاست  پیش احمدی نژاد نمی‌آید و اخیرا در دفتر ولنجک فعال نبوده است". و اینگونه بیانیه ها و اعلام برائت ها در پی القای این است که خطاها و خلاف‌های منصوبین دولتی متوجه مسولان  دولت  نهم و دهم نبوده و همچنان از مسوولیت پذیری شانه خالی می کنند.

از دیگر یاران جنجالی  احمدی نژاد می توان به سعید مرتضوی اشاره کرد لذا  حکم دیوان عالی کشور درباره سعید مرتضوی یکی از قضات متهم در پرونده حادثه بازداشتگاه کهریزک و  سرپرست سازمان تأمین اجتماعی، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی اعلام و مجرم شناخته  شد و و حکم  انفصال دائم از خدمات قضایی و پنج سال انفصال از خدمات دولتی برای وی صادر شده است.

وی  از سوی احمدی نژاد جذب دولت شد و به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشغول به کار شد. و در  در اسفند ماه سال 90 ، با نظر مستقیم رئیس جمهور ، به عنوان رئیس سازمان تأمین اجتماعی منصوب شد ، انتصابی که واکنش های فراوانی را به ویژه در مجلس به دنبال داشت و حتی مجلس وقت ، تهدید به استیضاح وزیر کار کرد.

در چنین شرایطی ، دیوان عدالت اداری، وارد پرونده شد و ریاست مرتضوی بر این سازمان را "غیرقانونی" اعلام کرد. در پی این حکم قضایی ، دولت با تغییر شکلی در عنوان سازمان ،کوشید به ریاست مرتضوی وجاهت قانونی دهد ولی این کار نیز ثمر نداد و نهایتاً مرتضوی برکنار شد ؛ اما این ، تنها ظاهر ماجرا بود زیرا بلافاصله ، مرتضوی به جای خودش و این بار تحت عنوان "سرپرست" منصوب شد!دولت برای رهایی وزیر کار از پاسخگویی در برابر  مجلس، در مصوبه ای ، اختیار عزل و نصب رئیس سازمان تأمین اجتماعی را از وزیر گرفت و به معاون اول داد و حکم سرپرستی مرتضوی نیز با امضای محمدرضا رحیمی صادر شد.

ازجمله کسانی که در دولت وقت احمدی نژاد  بازداشت شد می توان  به محمد شریف ملک زاده، دبیر شورای ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد که به دلیل پرونده های تخلفات اداری و مالی  در دوم تیر سال  90 که یک هفته از انتصاب او به سمت معاونت مالی و اداری وزارت امور خارجه گذشته بود بازداشت شد. و در راستای مخالف های مجلس صالحی که  با وجود مخالفت وزارت اطلاعات برای ملک زاده حکم زده بود تا مرز استیضاح پیش رفت . پرونده وی در حال رسیدگی بود که  با ارسال نامه هایی به دفتر رهبری  مقام معظم رهبری  با  عفو تعقیب این پرونده موافقت کردند. ملک زاده رابطه نزدیکی با اسفندیار رحیم مشایی و آیت الله شاهرودی داشت. بازداشت ملک زاده سدی برای ارتقایش نشد و در اردیبهشت ماه سال 91 احمدی نژاد برای او حکم «مشاور رئیس جمهور» را امضا کرد و در ۱۱آذر ۱۳۹۱به معاونت رئیس‌جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارتقا یافت.

لازم به ذکر است شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران  محمود احمدی نژاد رییس جمهوری  سابق را به دادگاه  احضار کرد  و این احضاریه به دنبال شکایت علی لاریجانی و رییس کمیسیون اصل 90 مجلس  و یعقوب خلیل نژاد به  او ارسال شد .تاریخ رسیدگی به شکایت از رییس جمهور 5 آذر 1392 حدود 6 ماه پس از  ابلاغ  آن و چهار ماه بعد از پایان مسوولیت هشت ساله  احمدی نژاد  تعیین شد .

 

 

 

 

 

 

نظر شما