شناسهٔ خبر: 56506428 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

برخورد جدی با متصرفان موقوفات/مستاجرین تعهدات خود را به موقع عمل کنند

شاهرود_ریاست اداره اوقاف و امور خیریه بسطام گفت: هر جایی افرادی در موقوفات تصرف کنند و مانع ادامه دادن مسیر وقف باشند به شدت با آنان مبارزه و خط قرمز ما تصرفات در موقوفات است.

صاحب‌خبر -

برخورد جدی با متصرفان موقوفات/مستاجرین تعهدات خود را به موقع عمل کنندحجت‌الاسلام محمدرضا بخشی ریاست اداره اوقاف و امور خیریه بسطام به مناسبت دهه وقف در گفتگو با خبرنگار بسیج با بیان اینکه تمام املاک وقف شده باید سند مالکیت داشته باشند تا دست درازی و تصرف به اموال موقوفات به صفر برسد، افزود: با همکاری اداره ثبت و بنیاد مسکن در سال گذشته برای ۳۵۰ موقوفه سند مالکیت اخذ شده و برای ۱۵۰ موقوفه نیز نقشه کاداستر اخذ شده است.
او با اشاره به تعاملات این اداره با مستأجران، گفت: گروهی از مستاجران بد حساب و متصرف در موقوفات داریم که ۱۶ پرونده در دادگاه مطروحه است که ۷ حکم به نفع موقوفه صادر و چهار موقوفه بازگشته که حدود ۱۰ میلیارد تومان ارزش دارد و ۹ پرونده نیز در حال رسیدگی است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام خاطر نشان کرد: هر جایی افرادی در موقوفات تصرف کنند و مانع ادامه دادن مسیر وقف باشند به شدت با آن مبارزه و می‌ایستیم و خط قرمز ما تصرفات در موقوفات است و حفظ موقوفات در اولویت کار است.
بخشی با بیان اینکه در حوزه تجاری و مسکونی، حدود هزار متر مربع در حوزه تعمیرات موقوفات انجام شده است، افزود: کار نما و گنبد امامزاده سید ابوالقاسم بسطام با کمک خیرین در حال انجام است و برای سرمایه گذاری در حوزه موقوفات آمادگی کامل را داریم.
او هزینه کرد درآمد بقاع و موقوفات را در حوزه خودش عنوان کرد و گفت: در یکسال گذشته بیش از ۸۰ درصد رشد درآمد در موقوفات را داشتیم و در بقاع متبرکه صد در صد رشد داشتیم.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام با اشاره به اینکه در حوزه آموزشی و درمانی حدود ۵۵ مدرسه و سه درمانگاه و برخی ادارات اجرایی و موسسات در این بخش وقف دهستند، اظهار کرد: با توجه به خدمتی که ارائه می‌شود توقع این است در حوزه اجارات به نحوه احسنت پرداخت شود تا نیت واقف انجام شود، اما متاسفانه این امر درست اجرا نمی‌شود و انتظار داریم مستاجران اداری ما این مهم را مد نظر قرار دهند.
او تصریح کرد: بیش از ۷۵ درصد موقوفات در بخش بسطام شهرستان شاهرود هزینه عزاداری ماه محرم و صفر است و درخواست داریم واقفین جدید، متولی بگذارند و با توجه به نیاز روز وقف کنند و تاکید داریم اداره اوقاف به دنبال تولیت موقوفات نیست و خود واقف می‌تواند متولی باشد.
بخشی با اشاره به نمونه‌هایی از وقف انجام شده در بسطام گفت: خانواده شهدای شهر بسطام وقفی داشتند در خصوص برگزاری یادواره شهدا و مناسبت‌های ملی و مذهبی و کمک به نیازمندان و در روستای مزج موقوفه‌ای داریم که چهار صد سال پیش وقف شده است برای خرج کرد اولاد ذکور و عزاداری حسینی در حسینیه‌های حاشیه شهر مشهد و برای کسی که در زمان ظهور امام عصر (عج) می‌خواهد برای زیارت ایشان برود.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام با اشاره به بیش از ۷۱۴ نوع وقف در استان سمنان، عنوان کرد: در ۹۸ درصد موقوفات بخش بسطام نیت واقف مشخص است که هزینه در موقوفه می‌شود و در یکسال گذشته در طرح مودت کمک‌های غیر نقدی به بقاع متبرکه بیش از یک میلیارد تومان کمک مردمی داشتیم.
او با اشاره به ایجاد کارگاه‌های اشتغال زایی در قالب طرح شمیم خدمت، گفت: تلاش داریم در بقاع متبرکه کارگاه‌هایی در حوزه اشتغال و اجتماعی راه اندازی کنیم و هم اکنون ۱۵۰۰ نفر مستأجر داریم که در املاک ما کسب درآمد می‌کنند.
بخشی با اشاره به موضوع ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام نیز اظهار کرد: در بحث ثبت جهانی تابع شرایط و ضوابط هستیم، اما مجموعه میراث فرهنگی باید معضلات و مشکلات را بیان و حق و حقوق مردم را باید در موضوع پاساژ حاشیه مجموعه و اداره اوقاف پرداخت کنند و اگر این‌ها تعیین تکلیف شود ما مشکلی در این راستا نداریم.

نظر شما