شناسهٔ خبر: 56488678 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اگر می خواهید بیشتر در زندگی مشترکتان دوام بیاورید، بخوانید

«دوستی‌های قبل از ازدواج یکی از عوامل افزایش طلاق است. چراکه زوجین ارتباط زناشویی‌شان را با روابط‌ قبل از ازدواج مقایسه می‌کنند.» درباره چرایی کم شدن دوام زندگی مشترک جوانان از «امان الله قرایی مقدم» استاد جامعه‌شناس دانشگاه خوارزمی تهران و آسیب‌شناس اجتماعی پرسیدیم

صاحب‌خبر -

گروه زندگی- فاطمه زهرا نصراللهی:  «بریم طلاق بگیریم. من دیگه نمی‌تونم این وضع رو تحمل کنم.» این را گفت و رفت توی اتاق و در را محکم کوبید. مرد هم با نهایت توان فریاد زد: «ای بابا در شکست! خونه باباته مگه؟ همین فردا طلاقت میدم.» 

«آدم فضولی نیستم اما این صدای یکی از همسایگانمان بود. خدایی نکرده فکر نکنید من گوش وایستاده بودم یا توجهم به حرف‌های آنها بوده است. نه! آنقدر صدایشان بلند است و آنقدر که صبح تا شب جدل می کنند که بخواهم یا نخواهم صدایشان را می‌شنوم. 

اوایل که صدایشان را می‌شنیدم،ناخواسته فکر می‌کردم چه اتفاق بدی افتاده که آن‌ها حنجره‌شان را پاره می‌کنند؟ یک بار که توی اتاقم به سختی در حال تمرکز بر روی خواندن کتاب زیست شناسی برای امتحان فردایم بودم. شنیدم که زن بلند می‌گوید: « من توی مجردیم صدتا خواستگار دکتر مهندس داشتم.» مرد چه بگوید خوب است؟! مرد نه گذاشت، نه برداشت و گفت: «تورو کی می‌گرفت آخه؟ منم کور بودم ندیدم». مغزم سوت کشید.» من مانده بودم چرا اینجوری باهم حرف می‌زنند؟! 

یک لحظه تصور کردم شنونده دعوای دو کودک هستم. البته که این چیزها در زندگی مشترک اهمیت زیادی دارد، چراکه روابط زن و شوهر بر محبت و توجه به یکدیگر آغاز می‌شود. اما کاملا گیج شده بودم.

صدای مادرم را در اتاق بغل می‌شنوم که در واکنش به دعوا همسایه می‌گوید: «قدیما  اسم طلاق رو به زبون مون نمی آوردیم . وقتی می‌خواستیم بگیم  فلانی از فلانی طلاق گرفته از خجالت عرق می‌کردیم و صورت مون صد تا رنگ عوض می‌کرد جوونای الانو ببین. تا تقی به توقی می‌خوره میگن طلاق می خوایم! خدایا خودت کمک کن.» 

پدرم هم می‌گوید: «قدیما زن و شوهرها صبور بودن. دووم میاوردن. مثل ما نبودن که هزارتا سختی رو تحمل کردیم و به هم نزدیک ترم شدیم.» چه حرف خوبی زد پدر. توی ذهنم تصور می‌کنم. وقتی زن و مرد با هم بحث‌شان شده بود. اگر یکی از آن‌ها کوتاه می‌آمد و کمی صبوری می‌کرد، باز هم کار به اینجا می‌کشید؟» 

چرا دوام زندگی مشترک کم شده است؟ 

بحث و جدل میان برخی از زن و شوهرهای امروزی مانند نقل و نبات است. زوجین گاهی مدیریتی بر حرف‌های که از دهانشان خارج می‌شود، ندارند. همین موضوع هم باعث می‌شود که زندگی که در ابتدا بر پایه عشق و محبت شکل می‌گیرد رفته رفته یا شاید هم در همان روزهای ابتدایی به ویرانی برسد. البته بحث و صحبت لازمه هر زندگی مشترکی است، اما بحثی که سازنده نباشد و مشکلات را دو چندان کند، خیر. 


«امان الله قرایی مقدم» استاد جامعه‌شناس دانشگاه خوارزمی تهران و آسیب‌شناس اجتماعی

-دوستی‌های قبل از ازدواج؛ از عوامل افزایش طلاق 

درباره چرایی کم شدن دوام زندگی مشترک جوانان از «امان الله قرایی مقدم» استاد جامعه‌شناس دانشگاه خوارزمی تهران و آسیب‌شناس اجتماعی پرسیدیم. می‌گوید: «دوستی‌های قبل از ازدواج یکی از عوامل افزایش طلاق است. چراکه زوجین ارتباط زناشویی‌شان را با روابط‌ قبل از ازدواج مقایسه می‌کنند.» 

-فرزندان‌مان را آماده ازدواج نمی‌کنیم

«از دلایل دیگر که زندگی مشترک دوام زیادی نمی‌آورد، این است که دختران و پسران‌مان را آماده ازدواج نمی‌کنیم. فرزندان‌مان را مسئولیت‌پذیر بار نمی‌آوریم و  به آنها آموزش های لازم را نمی‌دهیم.» 


پسران و دختران باید قبل از ازدواج آموزش ببینند. تا در مواقع سختی بتوانند از پس مشکلات بر بیایند.

زندگی که بر سر هوس پیتزا از هم پاشید

این آسیب‌شناس اجتماعی می‌گوید: «چندین سال است که روی موضوع طلاق و کم دوام شدن زندگی مشترک کار کردم. موردی داشتیم که زندگی بر سر هوس پیتزا از هم پاشید. می‌پرسید چطور؟ تازه دو روز از زندگی مشترک این دو زوج جوان گذشته بود که درخواست جدایی دادند. علت را جویا شدیم. به اینجا رسیدیم که زن از شوهرش خواسته است که برایش پیتزا بخرد. اما او گفته است پول ندارم و برایش نخرید. همین موضوع پیش پا افتاده باعث جدایی شد.» 


فرزندان مان را برای ازدواج آماده کنیم.

چطور فرزندان‌مان برای زندگی مشترک آماده کنیم؟ 

به عقیده کارشناسان، «بسیاری از زندگی‌ها مشترک به دلیل آماده نبودن زوجین برای ازدواج از هم می‌پاشد. صبر هم همان کلیدی است که  اکنون کمتر کسی از آن برای حل مشکلات استفاده می‌کند.» 

-مسئولیت خطیر فرزندپروری بر دوش والدین

قرایی مقدم می‌گوید: «والدین باید در خانواده فرهنگ‌سازی کنند. در دوران کودکی و طفولیت شخصیت بنیادی فرزند شکل می‌گیرد. بنابراین شخصیت فرزند در درجه اول در خانواده شکل می‌گیرد و این مسئولیت خطیر بر عهده والدین است که به فرزندان آموزش دهند.» 

-والدین فرزندان را از مسئولیت‌های بعد از ازدواج آگاه کنند

«والدینی که خودشان از وظایف‌شان آگاهی دارند، فرزندان‌شان را هم آگاه بار می‌آورند. آگاهی دادن در مورد مسئولیت زن و شوهر در قبال یکدیگر بر عهده والدین است.»

-با فرزندان زیاد حرف بزنید

«والدین باید با فرزندان شان زیاد حرف بزنند و با آنها دوست باشند. آدم ها بیشتر از دوستانشان الگو برداری می‌کنند.»


با دادن مسئولیت به فرزندان به آنها هویت می دهید و به او کمک می کنید که در زندگی مشترکش موفق تر باشد.

-به فرزندان مسئولیت بدهید

«والدین باید با سپردن وظایف مختلف به فرزندان آنها را وظیفه مدار و مسئولیت‌پذیر بار بیاورند. مثلا از آنها بخواهند نان بخرند یا ظرف ها را بشورند. در کارها کمک کنند. با این قبیل کارها فرزندان یاد می‌گیرند که مسئولیت پذیر باشند.»

-کمبودهای خود را برای فرزندتان جبران نکنید

«همچنین باید فرزندان را قانع بار بیارویم. برخی از والدین چون در کودکی هر چیزی که می‌خواستند فراهم نشده است و کمبودی احساس می‌کنند. می‌گویند ما نمی‌خواهیم برای فرزندمان کم بگذاریم و هرچه آنها طلب می‌کنند را برایشان فراهم می‌کنند. غافل از اینکه با این کار آسیب جبران ناپذیری به زندگی فرزندشان وارد می‌کنند.»

-در مدارس راه و رسم زندگی مشترک آموزش داده شود

«نصف روز فرزندان و نوجوانان در مدارس می‌گذرد، بنابراین باید در مدارس و کتاب‌های آموزشی به دختران و پسران راه و رسم زندگی آموزش داده شد. در کتاب‌های درسی موضوعات همسرداری و مسئولیت‌پذیر بودن گنجانده شود.» 

-برنامه رادیو و تلویزیون است

«بیشتر کودکان و نوجوانان بخشی از اوقات فراغت خود را جلوی رادیو و تلویزیون می‌گذرانند. بهتر است برنامه‌ها آموزشی درباره موضوعات همسرداری آموزش داده شود.» 


استفاده از فضای مجازی با اینکه کمک‌های خوبی برای انجام کارها به ما می‌کند، اما استفاده نادرست از آن ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به ما وارد کند.

-نظارت بر استفاده از فضای مجازی 

استاد جامعه‌شناس دانشگاه خوارزمی تهران می‌گوید: «رسانه‌های بیگانه و فضای مجازی تاثیر بدی بر اذهان به خصوص اذهان کودکان، نوجوانان  و جوانان می‌گذارد. جوانان با دیدن سریال‌های غربی و ترکیه‌ای پر توقع می‌شوند.عادت های زشت و نامعقولی را یاد می‌گیرند. بنابراین باید حواس‌مان باشد که فرزندمان هر فیلمی نببیند و در استفاده از فضای مجازی هم نظارت داشته باشیم. تنوع طلبی از مهم‌ترین عاملی است که دوام زندگی مشترک را کم می‌کند. این موضوع نامعقول از دیدن فیلم‌های غربی و استفاده نامناسب از فضای مجازی نشئت می‌گیرد که باید جلویش گرفته شود.»

-فرزندان مان را ایرانی بار بیاوریم

قرایی مقدم می‌گوید: «متاسفانه خانواده‌های امروزی از فرهنگ غربی تاثیر می‌گیرند. از معضلات جامعه هم همین الگو برداری غلط است. فرزندان‌مان را ایرانی بار نمی‌آوریم و به دلیل کم توجهی به سنت‌های ایرانی زندگی‌های مشترک دوام ندارد. این موضوع باعث می‌شود که فرزندان بعد یا قبل از ازدواج از والدین‌شان حرف شنوی ندارند.»


هنگام بحث و مشاجره با همسرتان هر حرفی را به زبان نیاورد. هنگام عصبانیت حرف نزنید. کمی صبر کنید، معجزه می کند.

از بین رفتن حرمت همانا و ویرانی زندگی مشترک همانا/ کلید گم شده مشکلات  

اما در آخر آن چیزی که دوام زندگی را زیاد می‌کند، همان کلید گمشده‌ای است که خیلی کم پیش می‌آید جوانان امروز به سراغ آن بروند. باید یاد بگیریم صبور باشیم و در مقابل یکدیگر کوتاه بیایم. در این صورت فرد مقابل هم یاد می‌گیرد که کوتاه بیاید. به قول قدیمی ها نباید « بگذاریم، رومون به هم باز بشه» و حرمت‌ها از بین برود، چراکه از بین رفتن حرمت همانا و ویرانی زندگی مشترک همانا. 

انتهای پیام/

نظر شما