شناسهٔ خبر: 56463043 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آستین: ادعای استفاده سلاح هسته‌ای روسیه غیرقانونی است

وزیر دفاع آمریکا ضمن تمجید از اقدامات اوکراین، ادعای استفاده سلاح هسته‌ای روسیه را محکوم دانست.

صاحب‌خبر -

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون) در مصاحبه با خبرگزاری سی‌ان‌ان، با بیان آنکه استفاده نیرو‌های اوکراین از جدیدترین تجهیزات دینامیک تحولات را تغییر داده است، این ادعا که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، می‌خواهد از سلاح هسته‌ای استفاده کند را غیرقانونی دانست.

آستین با بیان آنکه «اوکراین با استفاده از موشک توپخانه‌ای هیمارس (HIMARS) دینامیک جنگ روسیه و اوکراین» را تغییر داد، گفت: «این درست‌ترین روش برای افزایش توانایی‌های نظامی اوکراین است که نیرو‌های اوکراینی آن را به کار گرفته‌اند. استفاده از هیمارس فرصتی برای اوکراین برای مانور بیشتر فراهم می‌آورد. من آن‌ها را برای حمله به گزینه‌هایی مانند انبار‌های لجستیکی و فرماندهی و کنترل که توانایی روسیه را از بین می‌برد، تحسین می‌کنم.»

وزیر دفاع آمریکادر ادامه افزود: «آنچه که شاهدش هستیم تغییر در دینامیک میدان جنگ است، آن‌ها در منطقه خارکیف بسیار خوب عمل کردند و به سمت استفاده از فرصت‌ها رفتند. در منطقه خرسون جنگ آرام‌تر پیش می‌رود، اما پیشرفت داشته است.»

او در بخشی دیگر نسبت به این ادعا که ولادیمیر پوتین قصد استفاده از سلاح هسته‌ای دارد، واکنش داد و با بیان آنکه از اوکران انتظار می‌رود با حرکات دفاعی خود رو به جلو برود، گفت: «این غیرقانونی است و این بیانیه غیرمسئولانه است. این رفتار اتمی چیزی نیست که ما انتظار داشته باشیم از رهبر‌های کشور‌های بزرگ و توانا بشنویم.»

در حال حاضر که هفت ماه از آغاز حملات روسیه به اوکراین می‌گذرد، دولت آمریک کمک‌های مختلف نظامی دفاعی را به ارزش‌های متفاوت به اوکراین ارائه کرده است. در میان تجهیزاتی که واشنگتن به کی‌یف کرده است، سیستم موشک توپخانه هیمارس ام۱۴۲ نیز به چشم می‌خورد که بردی بلندتر از سایر تجهیزات دفاعی اوکراین دارد.

پنج‌شنبه هفته گذشته مجلس سنای آمریکا لایحه ارائه شده نمایندگان آمریکا برای کمک جدید واشنگتن به کی‌یف به ارزش ۱۲ میلیارد دلار را تصویب کرد. این در حالی است که تاکنون آمریکا چندین بسته کمک هزینه به اوکراین فرستاده و اکنون ۱۲.۳ میلیارد دلار بزرگترین کمک هزینه این کشور به کی‎یف است.

پیش‌تر از این هم وزارت امور خارجه آمریکا از ارائه کمک امنیتی- غیرنظامی به اوکراین به ارزش ۴۵۷.۵ میلیون دلار خبر داد و اواسط ماه اوت هم جو بایدن کمک نظامی جدید این کشور به کی‌یف را به مبلغ حدود ۳ میلیارد دلار را در حالی اعلام کرده بود که پنتاگون از ارائه کمک‌های نظامی بیشتر آمریکا به اوکراین و آمادگی برای در اختیار قرار دادن جنگنده‌های آمریکایی به این کشور خبر داده بود.

نظر شما