شناسهٔ خبر: 56441810 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

آنچه در جلسه علنی مجلس گذشت/ طنین شعار نمایندگان مجلس در حمایت امنیت کشور/ اعلام وصول لایحه الحاق دولت به سازمان همکاری‌های شانگهای

لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری های شانگهای در مجلس اعلام وصول شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه ۱۰ مهرماه) به ریاست محمدباقر قالیباف ساعت ۱۰ و ۱۸دقیقه و با حضور دوسوم از نمایندگان آغاز شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس از ساعت ۸ صبح تاکنون جلسه غیرعلنی داشته که با حضور وزیر کشور و فرمانده محترم نیروی انتظامی در خصوص بررسی ناامنی‌هایی که وجود دارد، برگزار شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات در مورد لایحه اصلاح تبصره‌های (۱) و (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح یک فوریتی نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس (اعاده شده از شورای نگهبان(

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی

گزارش شور دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی در مورد کمک و همکاری متقابل در امور گمرکی

گزارش کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری در مورد لایحه توافق نامه بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان آموزش، علمی و فرهنگی ملل متحد یونسکو در خصوص تاسیس مرکز منطقه‌ای آموزشی و پژوهشی مدیریت خطرپذیری و تاب‌آوری زلزله برای غرب و مرکز آسیا در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله پژوهشگاه تهران به عنوان مرکز گروه تحت حمایت یونسکو با تمرکز بر مدیریت و کاهش خطرپذیری بلایا

گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد قانون مالیات بر عایدی سرمایه

گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه هزینه‌کرد اعتبارات تخصیص یافته به استان خوزستان

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از بازرسی کل استان خراسان رضوی.

طنین شعار نمایندگان مجلس در حمایت امنیت کشور

 نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۰ مهرماه) مجلس شورای اسلامی پیش از ورود به دستور کار و بعد از نشست غیرعلنی با حضور وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی پیرامون حوادث و اغتشاشات اخیر در کشور شعارهایی همچون «خونی که در رگ ماست/ هدیه به رهبر ماست»، «ای رهبر آزاده/ آماده‌ایم، آماده»، «مرگ بر منافق، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آمریکا، مرگ بر فتنه‌گر؛ سپاهی انقلابی انتقام انتقام؛ نیروی انتظامی انتقام انتقام و نیروی انتظامی تشکر تشکر» را سر دادند.

طرح یک فوریتی نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس اصلاح شد

نمایندگان در ادامه نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۰ مهرماه) مجلس شورای اسلامی طرح یک فوریتی نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس را به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

ماده ۱- کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/ ۱۳۸۶‌ و نهادها و سازمان‌های وابسته به قوای سه‌گانه کشور مکلفند ضمن احراز تابعیت جمهوری اسلامی ایران و شرایط خدمت نظام وظیفه عمومی (پایان خدمت یا معافیت دائم) در انتصاب افراد به مشاغل حساس موضوع این قانون، وجود یا فقدان شرایط مقرر در ماده (۲) این قانون را از مراجع سه‌گانه شامل وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و قوه قضائیه استعلام نمایند. چنانچه انتصابی برخلاف استعلام صورت‌گرفته در مورد بندهای «الف»، «ب»، «ت»، «ث»، «ج»، «ح»، «خ» و «ذ» ماده أخیرالذکر صورت پذیرد یا بدون استعلام، انتصاب انجام شود، انتصاب مذکور کان‌لم‌یکن بوده و مرتکب یا مرتکبان به محرومیت از حقوق اجتماعی درجه (۵) موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی محکوم می‌گردند. در خصوص سایر بندهای ماده (۲) این قانون، مطابق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با حراست‌ها و قانون تمرکز اطلاعات عمل می‌شود.

تبصره۱- …

تبصره ۳- قوه قضائیه درباره بندهای «ت»، «خ» و«ذ» و وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره سایر بندهای موضوع ماده (۲) این قانون اعلام‌نظر می‌کنند. در صورت نظر منفی هر یک از مراجع سه‌گانه مذکور، این نظر برای مرجع استعلام‌کننده لازم‌الاتباع می‌باشد.

در موارد اختلاف بین وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چنانچه فرد مورد استعلام حائز امتیازاتی است که برای تصدی سمت موردنظر جایگزین ندارد و یا یافتن جایگزین، متعذّر است، بالاترین مقام دستگاه مربوط ظرف پنج روز درخواست خود را با ذکر ملاحظات خاص خود برای کمیته تعیین صلاحیت بین دستگاهی ارسال می‌کند.

دبیرخانه کمیته مذکور در شورای هماهنگی اطلاعات مستقر و دبیر این شورا، دبیر کمیته مذکور (بدون حق رأی) خواهدبود. کمیته به این نوع درخواست‌ها با حضور نماینده تام‌الاختیار وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و حراست دستگاه مربوط رسیدگی و اتخاذ تصمیم خواهد نمود. تصمیمات متخذه کارگروه، برای دستگاه استعلام‌کننده الزام‌آور است.

تبصره۴- …

تبصره ۵- استعلام و انتصاب در خصوص نهادهای تحت امر مستقیم مقام معظم رهبری مانند نیروهای مسلح، منصوبان مستقیم مقام‌معظم‌رهبری و انتصاب مقاماتی که در قانون اساسی تشریفات خاصی برای آن پیش‌بینی‌شده و کارکنان قوه‌قضائیه (اعم از قضات و کارمندان) که صلاحیت آنها توسط حفاظت اطلاعات مربوط احراز و اعمال می‌گردد، منوط به تصمیم مقام منصوب‌کننده خواهدبود.‌

ماده ۲- انتصاب اشخاص ذیل در مشاغل و پست‌های حساس ممنوع است:

الف- کسانی که خود، فرزندان یا همسر ایشان تابعیت مضاعف دارند.

تبصره- …

ب- کسانی که به اسلام، نظام جمهوری اسلامی، ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی اعتقاد و التزام عملی ندارند.

تبصره- اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی صرفاً از شرط اعتقاد به اسلام معافند و سایر شرایط قانونی تصدی مشاغل حساس را باید دارا باشند.

اعلام وصول لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری های شانگهای

احمد نادری عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ مهرماه) مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت کرد:

– لایحه تصویب اصلاحات زمینه ۶ کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی ها ۱۹۷۸-۱۹۷۳

– لایحه اصلاح کنوانسیون بین المللی کنترل و مدیریت آب توازن و رسوبات کشتی ها

– لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری های شانگ های

بیانیه ۲۳۳ نفر از نمایندگان در حمایت از نیروهای امنیتی و انتظامی

احمد نادری در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۰ مهرماه) مجلس شورای اسلامی بیانیه ۲۳۳ نفر از نمایندگان در حمایت از نیروهای امنیتی و انتظامی در جریان اغتشاشات اخیر را قرائت کرد که متن بیانیه به شرح ذیل است:

مجلس شورای اسلامی با توجه به اتفاقات اخیر کشور و لزوم بررسی دقیق و کارشناسی دلایل و پیامدهای این مسئله از تمام ابزارهای نظارتی خود برای شفاف سازی تمام اتفاقات مرتبط و به نتیجه رساندن پیگیری ها، آسیب شناسی مسائل و همچنین ارائه راهبردهای مسئله و پیشگیری از وقوع مجدد استفاده خواهد کرد.

ضمن عرض تسلیت به ملت شریف ایران بابت شهادت حافظان امنیت و دیگر جانباختگان وقایع اخیر، در این دوران حساس که دشمنان قسم خورده دین و ملت دیگر نه تنها به دنبال سوءاستفاده از شرایط بلکه به طور مستقیم و با استفاده از تمام توان سیاسی، اقتصادی و استفاده از پیاده نظام خود به صورت علنی به دنبال ایجاد آشوب، اغتشاش و ناامنی هستند از همه تحلیل گران سیاسی و اجتماعی انتظار می رود در اظهارنظرهای خود پیرامون این اتفاقات خط خود را از القائات رسانه ای دشمن جدا کرده و در تلاش برای تقویت پایه های اصلی سرمایه اجتماعی کشور به نقش واقعی و تحسین برانگیز نیروی انتظامی برای ایجاد آرامش امروز ایران عزیز بپردازند.

جریان رسانه ای معارض انقلاب اسلامی برای زمین زدن سرمایه اجتماعی ایران عزیز همه توان داخلی و خارجی خود را به کار بست تا یکی از نمادهای افتخارآمیز اعتماد اجتماعی یعنی نیروی انتظامی را مخدوش کند اما این نیروی افتخارآفرین توانست به حکم رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ و با مدیریت صبورانه از سویی خشم معترضان را کاهش دهد و از سوی دیگر أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ در حق مزدوران دشمن به کار گیرد.

یقینا در سهم دهی به عوامل موثر در فروکش کردن آتش حوادث اخیر نقش اجتماعی پلیس در رتبه اول لیست قرار دارد.

امروز تشویق و التیام بخشی به این نیروی سرافراز در صدر مطالبات اجتماعی قشرهای مختلف مردمی است و از این رو ما نمایندگان ملت شریف ایران ضمن تاکید بر لزوم جداسازی صف معترضین از اغتشاشگران با محکوم کردن قاطعانه اقدامات خرابکارانه در روزهای اخیر حمایت همه جانبه خود از فرزندان عزیزمان در فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را که حافظان جان، مال و ناموس مردم و ستون اصلی نظم و امنیت و آرامش در میهنمان هستند اعلام کرده و از اقدامات صبورانه و دلسوزانه فرمانده محترم فراجا و نیروهای امنیتی در مدیریت اجتماعات و اغتشاشات در سراسر کشور و برگرداندن آرامش و امنیت به جامعه با جانفشانی هایی که متاسفانه منجر به مجروحیت و شهادت تعدادی از مامورین خدوم و زحمتکش آن شده قدردانی می کنیم.

ضمن اعلام همدردی با خانواده های این شهدای عزیز که خالصانه از جان خویش برای حفظ امنیت این سرزمین گذشته اند اشد مجازات را برای تعرض کنندگان به نیروهای انتظامی و امنیتی خواستاریم.

 در ادامه علی نیکزاد ثمرین زنگ پایان نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ مهرماه) مجلس شورای اسلامی را به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی مجلس روز سه شنبه، ۱۲ مهر رأس ساعت ۷:۴۵ خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما