شناسهٔ خبر: 56432150 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

سیاست داخلی

اعتراض و تحصن دانشجویان در دانشگاه‌های کشور (1401/07/09)

اصلاحات پرس: امروز در تعدادی از دانشگاه های کشور از جمله بهشتی، تهران، خوارزمی، مشهد، اراک، تهران مرکز، رازی کرمانشاه، زنجان، علوم تحقیقات، بوشهر و... تعدادی از دانشجویان در اعتراض به وقایع اخیر از حضور در کلاس‌های درس خودداری کرده و دست به تجمع اعتراضی زدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش آفتاب نیوز، چندروزه و حضوری شدن دوباره کلاس‌های درس، دوباره صحنه تجمعات برخی دانشجویان معترض بود.

امروز و در سومین هفته از زمان آغاز ناآرامی‌ها در کشور، در برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تهران، شریف، دانشگاه بهشتی، دانشگاه الزهرا، دندانپزشکی تهران، دانشگاه علامه، خواجه‌نصیر، رازی کرمانشاه، آزاد کرج، زنجان، علوم پایه رشت، تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی پونک تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، اصفهان، شیراز، یزد و ... دانشجویان تجمع و شعارهایی سر داده‌اند.

همچنین گفته شده که در برخی خیابان‌های تهران و دیگر شهرهای کشور نیز تجمعاتی برگزار شده است. نیروهای امنیتی نیز با گاز اشک آور و ... تلاش دارند تا مانع شکل‌گیری تجمع شوند.

دیروز نیز در برخی شهرهای ایران تجمعات پراکنده‌ای برگزار شده بود.

مسئولان این تجمعات را فاقد مجوز و غیرقانونی می‌دانند و نسبت به حضور مردم در تجمعات هشدار برخورد سخت داده‌اند.

خبرگزاری آناتولی: دانشجویان در شهرهای مختلف تجمع کردند

امروز صبح اول ماه اکتبر، دانشجویان دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه اصفهان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شیراز و شعب مختلف دانشگاه آزاد، با تعطیل کردن کلاس‌های درس تحصن کرده و خواستار آزادی دانشجویان بازداشت شده در روزهای قبل شدند.

همچنین در روزهای گذشته برخی از استادان دانشگاه‌های مختلف با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند سر کلاس درس حاضر نمی‌شوند.

گفتنی است به دنبال جان باختن مهسا امینی دختر ۲۲ ساله ایرانی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی در تهران تظاهرات گسترده‌ای در شهرهای مختلف این کشور آغاز شد. طی اعتراضات اخیر در ایران، ده‌ها تن از فعالان سیاسی، دانشجویی و روزنامه نگار به دلیل حمایت از اعتراضات بازداشت شده‌‌اند.


فارس: اعتراضات دانشجویی در برخی دانشگاه ها / بعضا شعارهای تندی سر می‌دهند / تجمع در حوالی میدان انقلاب / برخی افراد بازداشت شدند
خبرگزاری فارس نوشت: با شروع رسمی کلاسهای آموزشی و همزمان با بازگشایی دانشگاه‌ها، صبح امروز برخی دانشگاهها شاهد اعتراضات دانشجویی بود.


در ادامه این مطلب آمده است: دانشجویان شعارهای سیاسی و فرهنگی سر می‌دادند اما بر خلاف اغتشاشات میدانی، خبری از آشوب گری و آتش زدن اموال عمومی نیست. دانشجویان نسبت به عملکرد پلیس و برخوردهای صورت گرفته معترضند و بعضا شعارهای هیجانی و تندی نیز سر می‌دهند.

همزمان تعداد دیگری از دانشجویان نیز نسبت به حرمت شکنی‌ها و آشوبگری‌ها در محوطه دانشگاه‌ها شعارهایی مبتنی بر نگاه و سلیقه خود سر دادند. در برخی موارد محوطه دانشگاه به عرصه شعاردادن و کنایه زنی‌های دو طیف نسبت به هم تبدیل می‌شد که با پادرمیانی اساتید و دانشجویان سالهای بالاتر برای لحظاتی فروکش می‌کرد اما دوباره با بهانه‌ای از سر گرفته می‌شد.

فعالان سیاسی معتقدند یکی از راهکارهای مهم اعتراضات صحیح در جامعه بستر دانشگاههاست و با توجه به حداقل بودن امکان سوء استفاده ضدانقلاب و آشوبگران، تقویت چنین بسترهایی می تواند راهگشا باشد.

اگرچه پس از فروکش کردن هیجانات باید با امتداد دادن چنین اختلاف نظرهایی در برنامه های فکری و علمی تر نظیر کرسی‌های آزاد اندیشی به حل اساسی‌تر مشکلات مورد مناقشه کمک کرد.

اما همزمان با این تجمعات تعداد محدودی در بیرون دانشگاه و حوالی میدان انقلاب اقدام به شعار دادن و برهم زدن نظم عمومی کردند که ماموران انتظامی با آنها برخورد کردند و مانع از تخریب و آشوب شدند.

مشاهدات میدانی حاکی از آن است در تجمع بیرون دانشگاه برخی افراد توسط پلیس بازداشت شده اند.

نظر شما