شناسهٔ خبر: 56427447 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امام جمعه گنبدکاووس:

زیرساخت‌های گردشگری گنبدکاووس متناسب با ظرفیت آن نیست

گنبدکاووس- ایرنا- امام جمعه گنبدکاووس گفت: این شهرستان ظرفیت‌های زیادی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی دارد اما زیرساخت‌های ایجاد شده در این حوزه متناسب با ظرفیت‌ها نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمود ترابی روز شنبه در دیدار با کارکنان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شماری از مدیران تاسیسات گردشگری گنبدکاووس به مناسبت گرامیداشت هفته گردشگری (پنج تا ۱۲ مهرماه) اظهارداشت: با توجه به اثرات مثبت گردشگری در نشاط عمومی و سلامت روانی مردم، موظف هستیم پشتیبانی بیشتری برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری داشته باشیم.

وی افزود: ممکن است حضور گردشگر با توجه به بافت بومی و سنتی حاکم بر شهرستان، آسیب‌هایی را در حوزه فرهنگی ایجاد کند که با هوشمندی و درایت باید در این رابطه رفتار کرد چرا که توسعه زیرساخت‌های گردشگری نیاز گنبدکاووس است. 

امام جمعه گنبدکاووس هماهنگی میان دستگاه‌ها برای صدور مجوز و پرداخت تسهیلات را مهمترین مشکل مجموعه‌های گردشگری شهرستان دانست و گفت: لازم است دستگاه‌های حاکمیتی در کنار نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی برای پشتیبانی و ساماندهی مشکلات این حوزه ورود پیدا کنند تا این واحدها بتوانند رقابت موفقی با مجموعه‌های گردشگری شهرستان‌ها و استان‌های اطراف داشته باشند. 

حجت‌الاسلام ترابی فعالیت زیرساخت‌های گردشگری فعلی گنبدکاووس را عالی توصیف کرد و گفت: علاقمند برای ایجاد تاسیسات گردشگری شامل بوم‌گردی‌ها و مجموعه‌های گردشگری کشاورزی در این شهرستان وجود دارد که به طور قطع با تسهیل امور مربوط به مجوزها و پرداخت تسهیلات زمینه فعالیت‌شان فراهم می‌شود.

زیرساخت‌های گردشگری گنبدکاووس متناسب با ظرفیت آن نیست

رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گنبدکاووس هم در این نشست با تاکید بر ظرفیت بالای این شهرستان در توسعه زیرساخت‌ها گردشگری، گفت: هم اینک ۱۵ دفتر خدمات مسافراتی گردشگری، سه هتل، یک متل، سه بوم‌گردی، سه مجموعه بین راهی و ۲ مجموعه گردشگری کشاورزی در این شهرستان فعال است و سه اقامتگاه بوم‌گردی هم قابلیت افتتاح دارد.

مریم آق‌آتابای افزود: با توجه به استقبال زائران در مسیر تردد به مشهد مقدس در طول سال از مراکز اقامتی گنبدکاووس، می‌توان با حمایت از سرمایه‌گذاران علاقمند به این حوزه، زمینه توسعه روز افزون زیرساخت‌های گردشگری برای جذب بیشتر مسافر و توریست را فراهم کرد.

وی زمان پاسخگویی به استعلامات ایجاد تاسیسات گردشگری در گنبدکاووس از سوی دستگاه‌های متولی را طولانی دانست و خواستار پرداخت یارانه تسهیلات بانکی به واحدهای گردشگری و اقامتی در این شهرستان شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گنبدکاووس گفت:‌ طرح مطالعاتی شهرستان در خصوص توسعه گردشگری با رویکرد جوامع محلی، محیط زیست و حفاظت از گونه‌های در حال انقراض و آداب و رسوم منطقه با اولویت ۱۰ روستا شامل "تنگلی، دوزالوم(فدوی)، داشلی برون، ماسان کوه، قوچمراد، بی‌بی شیروان، ارازمحمدآخوند، سارلی اولیا، چای قوشان بزرگ و ایگدر سفلی" در حال تهیه است.

آق‌آتابای افزود: باغداری و تولید انجیر، ایستگاه جمع‌آوری شیر، ایجاد مشاغل جاده‌ای، مجتمع اقامتی بوم‌گردی، تولید مبل و صنایع چوبی، فعالیت‌های بسته بندی، مجتمع اقامتی پذیرایی، ساخت مجتمع گردشگری و نمک درمانی، مرکز جامع مشاغل خدماتی پایانه مرزی اینچه برون، نمدمالی، لبنیات، زعفران، گیاهان دارویی و هتل آپارتمان از جمله ظرفیت‌های شناسایی شده در روستاهای گنبدکاووس است.

وی گفت: میراث فرهنگی در کنار ادارات جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، منابع طبیعی و آبخیزداری و فنی و حرفه‌ای قابلیت‌های ۱۰ روستای هدف گنبدکاووس را شناسایی و با همکاری بخشداری و فرمانداری ایجاد پروژه‌های اشتغال پایدار با یک طرح مطالعاتی خاص در آنها انجام می‌شود.

شهرستان تاریخی گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت و تنوع اقوام و فرهنگ ها در شرق استان گلستان واقع است و جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی و مذهبی قابل توجه از جمله گنبد قابوس بن وشمگیر با بیش از هزار سال قدمت و به عنوان بلندترین برج آجری جهان، آستان امامزاده یحیی بن زید (ع)، سه تالاب بین المللی در بخش مرزی داشلی برون، بازارچه و گمرک مرزی، مجموعه سوارکاری، دریاچه مصنوعی و مراتع و دشت های سرسبز دارد.

نظر شما