شناسهٔ خبر: 56389843 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

قیمت زیتون طارم، تابع عرضه و تقاضا

فاطمه توفیقی

مدیر جهادکشاورزی طارم گفت: دلالان بخشی از زنجیره اقتصادی زیتون هستند و بیشتر قیمت زیتون بستگی به میزان عرصه و تقاضا دارد.

صاحب‌خبر -

فرهاد اکبری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره قیمت محصول زیتون در طارم، اظهار کرد: سال‌جاری، سال‌آور شدید زیتون است و افزایش ۴ برابری تولید زیتون نسبت به سال گذشته در این شهرستان را داریم. همچنین با توجه به تولید در طارم و سایر شهرستان‌های زیتون‌خیز، میزان عملکرد زیتون بالا و تولید زیتون مازاد نیاز کشور است که این امر در بحث قیمت تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه قیمت زیتون تابع عرضه و تقاضا است و این عامل قیمت زیتون را مشخص می‌کند، افزود: در افزایش عملکرد باغات زیتون عواملی همچون افزایش دانش فنی کشاورزان، مدیریت بهینه باغات از لحاظ هرس، تغدیه و مدیریت کف باغ و اقلیم مناسبی که در سال‌جاری (به خصوص در تامین نیاز سرما درختان به خاطر برفی که بارید) داشتیم، تاثیرگذار است.

این مسئول تصریح کرد: افزایش عملکرد باغات زیتون، نیازمند مدیریت تنظیم بازار است، به همین دلیل از دو ماه گذشته جلساتی را در سطح شهرستان و استان برگزار و مسائلی که در بحث بازار تأثیر می‌گذارد را تشریح و به وزارتخانه ارسال کرده‌ایم که چندین جلسه در این خصوص برگزار شد و پیگیر ممنوعیت واردات روغن زیتون و آزادسازی صادرات روغن و کنسرو زیتون هستیم، زیرا هر دو محصول مازاد نیاز کشور است.

اکبری با بیان اینکه تأمین نقدینگی برای واحدهای فرآوری روغن‌کشی نیز از مواردی است که پیگیر آن هستیم تا تأمین شود و اعمال این سیاست‌ها در بحث تنظیم بازار موجب رخ داد اتفاقات خوب می‌شود، ادامه داد: بحث قیمت محصول زیتون، تابع عرصه و تقاضا است و واحدهای فراوری با ایجاد ارتباط مستقیم با باغداران یا از طریق واسطه با دلال نیاز خود را تامین می‌کنند، در نتیجه دلالان بخشی از زنجیره اقتصادی زیتون هستند و بیشتر قیمت زیتون بستگی به میزان عرصه و تقاضا دارد که نیازمند نگاه ویژه دولت و خرید توافقی برای تأمین روغن کشور است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان طارم خاطرنشان کرد: سیاست دولت برای توسعه باغات زیتون تأمین روغن کشور بوده و امسال نیز با توجه به افزایش عملکرد، سیاست دولت تأمین می‌شود که نیازمند حمایت و خرید توافقی است که این اقدامات در تنظیم بازار تأثیر مثبتی خواهد داشت.

انتهای پیام

نظر شما