شناسهٔ خبر: 56382846 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

تأثیر اختلال اینترنت بر زندگی مردم

ستاره صبح - الهام ابراهیمی: تداوم اعتراضات به مرگ مهسا امینی که توسط گشت ارشاد دستگیر شد هفته گذشته و این هفته باعث شد تا «اینستاگرام»، «واتس‌اپ»، «گوگل پلی»، «اپ‌استور»، «لینکدین»، سایت اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» و بازی «کلش‌اوکلنز» مسدود یا فیلتر شدند. گزارش‌ها حاکی از قطع اینترنت همراه و اینترنت ثابت در برخی نقاط کشور در برخی ساعات شبانه‌روزاست. در این شرایط بازار فیلترشکن‌ها برای دسترسی دوباره به اپلیکشن های فیلتر شده، داغ شده است. این در حالی است که بیش از ۴۱۵ هزار فروشگاه ایرانی در اینستاگرام فعال هستند و این بازار در کشور سالانه بین ۳۲ تا 40 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد. در حال حاضر ۹ میلیون ایرانی به‌واسطه اینستاگرام کسب درآمد می‌کنند. از سوی دیگر ایلان ماسک استفاده از اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» را پیشنهاد کرده و وعده داده که این اینترنت برای همه مردم جهان ازجمله ایرانی ها قابل استفاده خواهد بود. البته روسیه که اکنون در باتلاق اکراین فرورفته است اعلام کرده که ماهواره استارلینک را در خارج از جو زمین هدف قرار می‌دهد.

صاحب‌خبر -

  زیان هر ساعت قطعی اینترنت؛ یک و نیم میلیون دلار معادل ۴۵ میلیارد تومان است
    دستگاه‌های گیرنده اینترنت حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده و حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلار هم هزینه مصرف اینترنت است

 

زیان هر ساعت قطعی اینترنت؟
تجارت نیوز: نتایج یک گزارش را جدید اعلام کرد، بر اساس این گزارش هر ساعت قطعی اینترنت در ایران یک و نیم میلیون دلار (حدود ۴۵ میلیارد تومان) به مردم ضرر اقتصادی می‌زند. همچنین «پا درو» بازار سالانه اینستاگرام در ایران را ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد. طبق این آمار فقط فروشگاه‌های اینستاگرامی روزانه حدود ۱۱۰ میلیارد تومان به‌تبع قطعی اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام زیان می‌دهند.
آفتاب‌‌نیوز: نتایج، سازمان غیردولتی ناظر بر اینترنت جهانی، با اشاره به قطعی شبکه‌های اجتماعی جهانی باقی‌مانده در ایران، این رقم را برای خسارت ناشی از قطعی اینترنت اعلام کرده است. ۳۰ شهریور ابتدا اینستاگرام و سپس واتساپ به دستور شورای امنیت کشور برای کاربران ایرانی فیلتر شدند. این شبکه‌ها پس از فیلتر شدن تلگرام، پلتفرم‌های در دسترس کسب‌وکارهای مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی بودند که با توجه به شرایط اقتصادی، افراد بسیاری را برای کسب درآمد در خود جای‌داده است.  حالا کسب‌وکارهای ایرانی در فضای مجازی برای دسترسی به همین اپلیکیشن‌ها هم نیازمند فیلترشکن شده‌اند. امکانی که در دسترس همگان نیست و استفاده از آن هزینه دارد.

بازار اینستاگرام
پا درو به‌تازگی در گزارشی اعلام کرد بیش از یک‌میلیون شغل به‌واسطه اینستاگرام در ایران وجود دارد و بازاری بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال را ایجاد کرده است. نوین‌هاب در گزارش سالانه خود یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار کسب‌و‌کار در اینستاگرام برای ایرانی‌ها برآورد کرده است. آمارهای مرکز آمار می‌گویند درآمد حدود ۱۰ میلیون نفر به اینستاگرام وابسته است. همچنین کسب‌وکارهای بسیاری به‌صورت بومی و خانگی اداره می‌شوند که از طریق اینستاگرام و واتساپ با بازارها در ارتباط‌اند و می‌توانند مشتریانی برای کالاها و خدماتشان پیدا کنند و با آن‌ها در ارتباط و دادوستد کنند.

روایت وزیر کشور از اعمال محدودیت‌ اینترنت
وزیر کشور در گفت‌وگو با صداوسیما درباره ادامه پیدا کردن این محدودیت‌ها گفت: «اغتشاشگران موجب اعمال چنین محدودیت‌هایی می‌شوند. طبیعتاً اگر دستگاه امنیتی و اطلاعاتی مطمئن شوند که دیگر چنین موقعیتی نیست، این محدودیت‌ها برداشته می‌شوند.»

واکنش وزیر پیشین ارتباطات به ایجاد محدودیت برای اینترنت
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات در کانال تلگرامی خود نوشت: منظومه‌ی ماهواره‌ای استارلینک، بار دیگر در ایران خبرساز شد. اگر پژوهشگر اینترنت هستید یا مطلع از تحولات فناوری اطلاعات؛ پیشنهاد می‌کنم برای آگاهی ازآنچه به‌احتمال‌زیاد به وقوع خواهد پیوست، سه موضوع زیر را با جزییات بیشتری مطالعه کنید.
اول: ساختار منظومه‌های ماهواره‌ای سلولی پرظرفیت، مانند استارلینک
دوم: ساختار شبکه‌های Adhoc با تکیه‌بر مدل مفهومی شبکه‌های ساختار تصادفی مبتنی بر بلاک چین، مثل پروژه هلیوم
سوم: ساختار پیام‌رسان‌های P۲P با تکیه‌بر ساختار تبادل اطلاعات نسخه‌های اولیه Skype و یا ساختار نرم‌افزار iMesh
تلفیق این سه فناوری، تشکیل‌دهنده‌ی ساختار احتمالی «اینترنت فیلتر گریز» خواهد بود.
به بیان ساده، برای حضور در شبکه فیلتر گریز نیازی به نصب آنتن‌های استارلینک در «همه» جا نیست، گوشی هر فرد احتمالاً میکروبی‌تی‌اس یک شبکه فیلتر گریز خواهد بود؛ بنابراین اصولاً چالش هزینه یا ظرفیت در این میان جدی نیست، چالش‌های پیش رو بیشتر در نحوه مدیریت شبکه‌های Adhoc است.

«اختلال اینترنت» 
ایران از سال ۲۰۱۹ تاکنون
قطع اینترنت که در روزهای گذشته در کشور وجود داشت بزرگ‌ترین اختلال در اینترنت ایران از سال ۲۰۱۹ تاکنون است. این بخشی از تویت «نت بلاکس» با توجه به داده‌های 30 شهریورماه رصد اینترنت در ایران بود که منتشر شد. خبر آنلاین: سید ابراهیم رئیسی اخیراً در گفت‌وگو با شبکه سی بی اس آمریکا با اشاره به نقش اینترنت در درآمدزایی برای مردم اعلام کرد برای بهبود شرایطش تلاش می‌کند.
اما شب سی‌ام شهریور، نت بلاکس مرجع رصد جهانی اینترنت اعلام کرد در این روز، شبکه اینترنت ایران، بزرگ‌ترین اختلال را از سال ۲۰۱۹ تاکنون تجربه کرده است. اختلالی که البته تسنیم و فارس درباره‌اش نوشتند یک تصمیم مقطعی به دلیل شرایط خاص امنیتی کشور است و به‌زودی دسترسی به پهنای باند بین‌الملل و همین‌طور شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده، مثل گذشته از سر گرفته خواهد شد.

استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک
این روزها بحث وارد شدن اینترنت ماهواره‌ای به ایران داغ است، چراکه ایلان ماسک که صاحب پروژه استارلینک است، اعلام کرد که برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای به ایران آماده است. ایالات‌متحده اقدام به رفع تحریم‌های مرتبط با اینترنت در ایران چراغ سبز نشان داده و اعلام کرده صدور تجهیزات ماهواره‌ای به ایران مشمول تحریم نیست.

احتمال ورود اینترنت استارلینک
دراین‌ارتباط وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز اعلام کرد که صادرات برخی تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران نیاز به مجوز ندارد. البته وزیر ارتباطات ایران بهره‌برداری از استارلینک در ایران را منوط به مجوز کرد. البته ماهواره‌ها در مدار زمین در حال گردش‌اند. از قطب جنوب تا ایران، محدودیتی در دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای وجود ندارد؛ اما آنچه سبب شده گستره ارائه خدمات اینترنت جهانی در ایران فعال نباشد، تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. باوجوداین حالا که ایلان ماسک اعلام آمادگی کرده و وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های مربوط به اینترنت ماهواره‌ای در ایران را لغو کرده‌ است دسترسی ایران به خدمات استارلینک ممکن است.

واکنش روسیه به ماهواره استارلینک
تجهیزات استارلینک و حق اشتراک ماهانه آن برای ایرانیان مرقوم به‌صرفه نیست. این پروژه‌ای است که پیش‌تر در اوکراین و روسیه در حین جنگ اجراشده و تبعات این اقدام برای روسیه به حدی بود که وزیر روسی اخیراً تهدید کرد ماهواره‌های استارلینک را با موشک‌های بالستیک بیرون از جو مورد هدف قرار خواهد داد. البته باید دانست که فیلترینگ در طول زمان منجر به بی‌اعتمادی در حوزه دسترسی‌ به اینترنت خواهد شد.

هزینه استفاده از اینترنت استارلینک
ایلان ۷۵۰ ماهواره را در مدار زمین قرار می‌دهد و بی‌اساس وعده نمی‌دهد. دستگاه‌های گیرنده اینترنت حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده و حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلار هزینه مصرف اینترنت است. اکنون در اکراین اینترنت استارلینک استفاده می‌شود. این فناوری در غرب راه‌اندازی شده و مخالفان آن کشور‌های روسیه و چین هستند که نمی‌خواهند، اینترنت آزاد در دسترس شهروندان این دو کشور قرار بگیرد. ایلان ماسک مجوز‌ها را اخذ کرده و هزینه‌ها فعلاً بر عهده شرکت خودش است. سؤال اینجاست تفاوت اینترنتی که در ایران استفاده می‌شود با این نوع ماهواره چیست؟ در سرویس‌های ADSL روال به این صورت است که کاربران درازای انتخاب سرویس حجمی محدود یا نامحدود، مبلغ خاصی را می‌پردازند و در صورت تمام شدن حجم بسته خود، هزینه‌های اضافی و به‌صورت پلکانی پرداخت می‌کنند. ضمن اینکه اداره مخابرات محل کاربر، بایستی قادر به ارائه ADSL بوده و فاصله کاربر از این مرکز نیز، نباید مسافت طولانی باشد چراکه در صورت زیاد بودن فاصله، کاربران با افت شدید سرعت روبه‌رو خواهند شد. البته شرکت‌هایی که اینترنت ADSl را ارائه می‌دهند باید قوانین فیلتر کردن بعضی از سایت‌ها را با توجه به قوانین کشورشان اجرا نمایند؛ محدودیت در اینترنت ماهواره‌ای وجود ندارد و کاربران با پرداخت هزینه‌ای ناچیز می‌توانند از یک ارتباط پرسرعت، نامحدود و بدون پروکسی استفاده کنند، درواقع سرویس‌های ماهواره‌ای برای دانلود و مصرف‌های بالا مناسب هستند. ازآنجایی‌که تجهیزات اتصال به اینترنت ماهواره‌ای تجهیزات بزرگی نیست احتمالاً در قالب کالای قاچاق، به ایران خواهد ‌رسید.

نظر شما