شناسهٔ خبر: 56349966 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

روزانه 36 میلیون دلار زیان اقتصادی ناشی از قطع اینترنت در ایران

صاحب‌خبر -

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، زندگی تمام افراد به اینترنت و شبکه های اجتماعی گره خورده و قطع اینترنت در ایران روزانه 36 میلیون دلار زیان اقتصادی به بار می‌آورد.

در روزهای اخیر به دلیل اتفاقاتی که در کشورمان رخ داده، قطعی گسترده اینترنت و فیلتر شدن شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و واتساپ، مشکلات زیادی را برای کاربران و به خصوص کسب و کارها ایجاد کرده است. بر اساس آمارهای منتشر شده، بیش از یک میلیون شغل به اینستاگرام وابسته هستند و بازار بیش از 40 هزار میلیارد تومانی در سال در این شبکه اجتماعی وجود دارد. مرکز آمار نیز در گزارشی اعلام کرده بود درآمد حدود 10 میلیون نفر در ایران وابستگی مستقیمی به اینستاگرام دارند.

در همین راستا، نت بلاکس به عنوان سازمان غیر دولتی ناظر بر اینترنت جهانی اخیرا در گزارش خود به قطعی اینترنت و فیلترینگ شبکه های اجتماعی در ایران اشاره کرد و اعلام کرد قطعی اینترنت در ایران حدود 1.5 میلیون دلار در ساعت خسارت به بار می‌آورد. به این ترتیب زیان اقتصادی ناشی از قطعی اینترنت و شبکه های اجتماعی در کشورمان روزانه 36 میلیون دلار خواهد بود که معادل بیش از هزار میلیارد تومان می‌شود.

آسیب‌های قطع اینترنت در ایران برای مردم و کسب‌وکارها

به این ترتیب تداوم قطعی‌های اینترنت و شبکه های اجتماعی می‌تواند عواقب اقتصادی و حتی امنیتی بزرگتری را در پی داشته باشد. سهم تجارت آنلاین ایران در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و از 1.3 درصد کل تجارت کشور در سال 1396 به 5 درصد در سال 1400 رسیده است. در حال حاضر عمده جمعیت ایران از اینترنت و شبکه های اجتماعی و پیام رسان‌ها استفاده می‌کنند و بسیاری از امور روزمره خود و حتی خرید و فروش‌های خود را در این بستر انجام می‌دهند. تلگرام، واتساپ و اینستاگرام هم اصلی‌ترین شبکه های اجتماعی مورد استفاده ایرانیان هستند که متاسفانه اکنون هر سه آنها فیلتر شده‌اند. در این میان، شبکه های اجتماعی و پیام رسان‌های ایرانی هم هیچوقت نتوانستند جایی در بین کاربران اینترنتی پیدا کنند و تقریبا نقشی در این زمینه ندارند.

قطع اینترنت در ایران قطع اینترنت در ایران

همانطور که گفته شد، بر اساس آمارهای منتشر شده درآمد حدود 10 میلیون نفر در ایران به اینستاگرام وابسته است و نزدیک به 1 میلیون و 700 هزار کسب و کار کوچک ایرانی در این شبکه اجتماعی مشغول به فعالیت هستند. این در حالی است که خودروسازان مدعی هستند یک میلیون شغل مستقیم در کشور ایجاد کرده‌اند که البته برخی کارشناسان این ادعا را رد می‌کنند و می‌گویند تعداد شغل‌های ایجاد شده در صنعت خودروسازی از 170 هزار شغل فراتر نمی‌رود.

علاوه بر شبکه های اجتماعی، قطعی اینترنت در ایران روی بسیاری از کسب و کارهای دیگر هم تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال در حال حاضر حدود یک میلیون نفر در تاکسی های اینترنتی اسنپ و تپسی مشغول به کار هستند و میلیون‌ها نفر نیز از این سرویس‌ها برای رفت و آمد خود استفاده می‌کنند. این افراد، چه مسافران و چه رانندگان، از اینترنت همراه برای اتصال به اسنپ و تپسی استفاده می‌کنند، در حالی که چند روز است در بیشتر ساعات شبانه‌روز شاهد قطعی اینترنت ایرانسل، همراه اول و رایتل هستیم.

همچنین بسیاری از فروشگاه‌ها از دستگاه‌های پرداخت متصل به اینترنت استفاده می‌کنند که قطع آنها می‌تواند مشکلات زیادی را به بار بیاورد. بخش‌های متعدد دیگری هم هستند که از قطعی اینترنت آسیب می‌بینند و قسمت‌های درمانی، آموزشی و خیلی موارد دیگر تحت تاثیر این اتفاقات قرار می‌گیرند. حال باید دید مسئولان مربوطه تا چه زمانی می‌خواهند به قطعی اینترنت و فیلترینگ شبکه های اجتماعی ادامه دهند.

نظر شما