شناسهٔ خبر: 56327728 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

آغاز همه پرسی برای پیوستن به روسیه در منطقه دونباس اوکراین

در دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک و همچنین در مناطق تحت کنترل روسیه در خرسون و زاپروژیه، از صبح امروز، جمعه، برگزاری همه پرسی سراسری درباره پیوستن به ترکیب فدراسیون روسیه آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

“سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل در سطح وزیران درباره اوکراین تاکید کرد که مسکو اجازه نخواهد داد که کشورهای غربی از اوکراین به عنوان سکویی برای ایجاد تهدیدات امنیتی علیه روسیه استفاده کنند.

 

وی گفت: « ما حجم عظیمی از حقایق را ارائه کردیم که نشان می‌دهد چگونه اوکراین برای ایفای نقش «یک کشور ضدروسی» و نقش سکوی پرتابی برای ایجاد و اجرای تهدیدات علیه امنیت روسیه آماده می‌شد. من در اینجا می‌توانم به شما اطمینان دهم که ما اجازه چنین کاری را نخواهیم داد.»

 

لاوروف یادآور شد که کشورهای غربی آشکارا حقایق تلخ و ناخوشایند در مورد جنایات جنگی اوکراین را پنهان می‌کنند و گاهی صراحتاً حقیقت را سیاه‌نمایی می‌کنند، از جمله اینکه ارتش اوکراین همواره از تأسیسات غیرنظامی این کشور برای استقرار مراکز نظامی و تسلیحات سنگین استفاده کرده است. وی افزود: «روسیه شواهد زیادی از اقدامات جنایتکارانه نیروهای نظامی اوکراین دارد. تا به امروز بیش از ۳۰۰۰ شکایت در خصوص جنایات علیه مردم ساکن منطقه دونباس به دادگاه کیفری بین المللی ارسال شد که تمامی آنها نادیده گرفته شده است.»

 

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که مقامات کی‌یف در سال‌های اخیر تهاجم همه جانبه‌ای را علیه روس زبان اوکراینی انجام داده و تمامی حقوق ملی آنها در اوکراین را نقض کردند. به گفته لاوروف، اوکراین اکنون به یک کشور توتالیتار نازی تبدیل شده که در آن هنجارهای حقوق بشردوستانه بین المللی کاملاً نقض می‌شود، در حالی که هیچکس در غرب به این واقعیات توجهی نکرده است.

 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که ایالات متحده، انگلیس و اتحادیه اروپا به اوکراین فشار می آورند تا عملیات نظامی را به خاک روسیه منتقل کند. وی یادآور شد که غرب سیاست ” روس‌هراسی” کامل را سلاح خود قرار داده و ده‌ها سال است که نفرت از روسیه را پرورش داده است. به گفته وی، هدف غرب تضعیف و نابودی روسیه است و در این راه، اوکراینی‌ها “به گوشت دم توپ تبدیل شده” و به جنگ با روسیه سوق داده شدند، جنگی که در واقع فراهم سازی شرایط آن از سال ۲۰۱۴ آغاز شد

آغاز همه پرسی برای پیوستن به روسیه در منطقه دونباس اوکراین

 

در دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک و همچنین در مناطق تحت کنترل روسیه در خرسون و زاپروژیه، از صبح امروز، جمعه، برگزاری همه پرسی سراسری درباره پیوستن به ترکیب فدراسیون روسیه آغاز شده است.

 

طبق اطلاعات خبرگزاری نووستی، در شرایط اجرای عملیات نظامی، مشکلاتی در این رابطه وجود دارد، ولی مقامات محلی تمامی تدابیر لازم برای ایجاد حداکثر امنیت برای شرکت کنندگان در این همه پرسی را اتخاذ کرده‌اند.

 

لازم به یادآوری است، چند روز قبل اعلام شده بود مردم ساکن مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیه در خاک اوکراین در جریان همه پرسی که از ۲۳ تا ۲۷ ماه سپتامبر (اول تا پنجم مهر ماه) برگزار میشود، دیدگاه خود درباره پیوستن به ترکیب روسیه را اعلام خواهند کرد.

 

دنیس پوشیلین، رئیس جمهوری مردمی دونتسک، پیش از این با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در این باره صحبت و از وی درخواست کرده در صورت اتخاذ تصمیم مثبت ساکنان این منطقه، «در کوتاهترین زمان ممکن» موضوع پیوستن جمهوری دونتسک به ترکیب روسیه را بررسی کند.

 

در همین رابطه نظرسنجی انجام شده نشان داده است که اکثریت قریب به اتفاق ساکنان دونتسک و لوهانسک و همچنین مناطق خرسون و زاپروژیه از پیوستن به روسیه حمایت می‌کنند: ۹۴ درصد از مردم دونتسک، از آمادگی خود برای شرکت در همه پرسی به نفع پیوستن به روسیه صحبت کردند. در منطقه لوهانسک ۹۳ درصد از شهروندان بالغ از این گزینه حمایت کردند، در منطقه زاپروژیه ۸۷ درصد شهروندان آماده حمایت از این موضوع بوده و در منطقه خرسون نیز ۸۰ درصد.

 

ویچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه تاکید کرده است که اگر مردم جمهوری‌های دونباس در جریان همه پرسی اراده قاطع خود را اعلام کنند که می خواهند بخشی از خاک روسیه باشند، نمایندگان دوما از این تمایل آنها حمایت خواهند کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما