شناسهٔ خبر: 5629918 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نگاهی به فيلم های اكران عيد فطر؛

تركيب عاشقانه ها و حضور كمدين ها در اكران عيد فطر

پیش‌بینی می‌شود گیشه‌های سینماها در عید فطر امسال نسبت به سال گذشته رونق بیشتری داشته باشد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران - اشکان منصوری؛  درست است که سینما در طول یک سال باید از رونق خوبی برخوردار باشد ،ولی در حال و هوای این روزهای سینمای ایران عید فطر بعد از عید نوروز از اهمیت ویژه‌ای برای اکران فیلم برخوردار است، پس سینماگران و فیلم‌سازان ما باید آثاری را ارائه دهند که نیاز مخاطبان ما را بر آورده سازند و آن‌ها را جذب کنند.

در این میان رایزنی‌ها و رقابت‌های زیادی بین صاحبان فیلم با حوزه اکران صورت می‌گیرد، چون از طرفی هر فیلمی اکران شود شانس بیشتری برای دیده شدن و بازگرداندن سرمایه خود دارد و از طرفی دیگر ،در سینمای ایران هر چقدر به سمت پایان سال پیش برویم از اهمیت اکران نسبت به عید نوروز و عید فطر کم‌تر می‌شود.

باید دید عید فطر امسال سینماها با فیلم‌های «عصر یخبندان» ، «سه بیگانه» ، «دوران عاشقی» ، «خداحفظی طولانی» ، «رستاخیز» و «گینس« چه وضعیتی پیدا کرده و تا چه حد می‌تواند مخاطبان را جذب خود کند.

عصر یخبندان
«عصر یخبندان» به سر گروهی سینما استقلال اکران می‌شود.کارگردانی و نویسندگی این فیلم بر عهده مصطفی کیایی است که بعد از خط ویژه این فیلم را کارگردانی و در جشنواره سی‌ و‌ سوم فیلم فجر «سحر دولت‌شاهی» به خاطر بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر مکمل زن را دریافت کرد و در پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر نیز مهتاب کرامتی جایزه (بهترین بازیگر زن)، مهدی جعفری جایزه مدیریت فیلم‌برداری فیلم به عنوان دستاورد فنی و هنری را از آن خود کردند.

در خلاصه فیلم آمده در «عصر یخبندان» خارپشت‌ها تصمیم گرفتند ،رنج خارهای یکدیگر را تحمل کنند اما کنار هم باشند و به هم گرما بدهند، خارپشت‌ها تنها جاندارانی بودند که در عصر یخبندان زنده ماندند.مهتاب کرامتی، بهرام رادان، آنا نعمتی، سحر دولت‌شاهی، محسن کیایی، مینا ساداتی در آن ایفای نقش کردند.«عصر یخبندان» نظرات مختلفی از سمت منتقدان و دوستداران سینما به دنبال داشت و برخی موافق و مخالف بودند و تعدادی هم خط ویژه را قوی‌تر از این فیلم می‌دانستند.

دوران عاشقی
«دوران عاشقی» فیلمی است که تهیه‌کنندگی و کارگردانی آن بر عهده علیرضا رئیسیان و نویسندگی آن را رويا محقق انجام داده است و به سر گروهی کوروش اکران می‌شود.

در این فیلم بازیگرانی چون لیلا حاتمی، شهاب حسینی، فرهاد اصلانی، بیتا فرهی در آن ایفای نقش می‌کنند و داستان این فیلم درام عاشقانه است که به مسائل روز می‌پردازد.«دوران عاشقی» در سی‌ و‌ سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و علیرضا برازنده در بخش بهترین فیلم‌برداری و رويا محقق در بخش بهترین فیلم‌نامه سیمرغ بلورین را از آن خود کردند.

برخی منتقدان این فیلم را بهترین فیلم کارنامه رییسیان به خاطر فضای قصه‌گوی فیلم قلمداد کردند و برخی از دوران عاشقی به عنوان معدود فیلم‌های جشنواره یاد کردند که امضای کارگردان پای آن است.

خداحافظی طولانی
«خداحافظی طولانی» یکی دیگر از فیلم‌هایی است که در عید فطر به سر گروهی سینما اریکه ایرانیان اکران می‌شود این فیلم به کارگردانی فرزاد مؤمن، تهیه‌کنندگی مشترک وی با علی حضرتی و نویسندگی اصغر عبداللهی است  و بازیگرانی چون سعید آقا‌خانی ساره بیات، میترا حجار، نادر فلاح در آن ایفای نقش می‌کنند.

این فیلم داستان مردی است که از اتهام یک قتل زنجیره‌ای تبرئه شده ولی جامعه و اطرافیانش هنوز به عنوان مجرم نگاهش می‌کنند مرد که درگیر یک رابطه عاطفی است برای تداوم عشق و زندگی باید بر این بحران غلبه کند.«خداحافظی طولانی» در سی‌وسومین جشنواره فجر در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد (سعدی آقاخانی) بهترین صحنه و لباس (جهانگیر میرزاجانی) برنده سیمرغ بلورین شد.

«خداحافظی طولانی» عاشقانه‌ای نرم و دوست داشتنی است که مخاطب با لحظه‌لحظه‌های فیلم جلو می‌رود و احساس خوب و حال خوشی به او دست می‌دهد.

گینس
«گینس» اولین تجربه فیلم بلند سینمایی محسن تنابنده است که در عید فطر به سر گروهی سینما ماندانا اکران می‌شود در این فیلم که موضوعیت طنز دارد رضا عطاران، محسن اسکندری و محسن تنابنده ایفای نقش می‌کنند و در خلاصه فیلم آمده: فردین: گینس سیخی چنده؟ پول کجاست اینو بگو؟

می‌توان گفت که مخاطبان در عید فطر باید منتظر دیدن فیلمی کمدی و دیدنی باشند.

رستاخیز

«رستاخیز» فیلمی به کارگردانی احمدرضا درویش است که بازیگرانی چون بابک حمیدیان، پوریا پور سرخ، مهتاب کرامتی، مرحوم انوشیروان ارجمند، فرهاد قائمیان، شقایق فراهانی، در آن بازی می‌کنند.

«رستاخیز» فیلمی پر بازیگر، پرخرج، تاریخی و مذهبی و محصول سال 1389 است این فیلم در سی‌و‌دومین دوره جشنواره فیلم فجر در 11 بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و در نهایت در 8 بخش از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین چهره‌پردازی، بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین موسیقی متن،‌ بهترین فیلم‌برداری، را دریافت کرد.

داستان «رستاخیز» درباره واقعه عاشورا است که با همراهی پیکر (فرزند حر ابن یزید رياحی) به قیام حضرت حسین‌ابن‌ علی و متن حوادث واقعه عاشورا می‌پردازد. این فیلم مقطع زمانی مرگ معاویه تا قیام امام سوم شیعیان را در بر میگیرد.«رستاخیز» نظرات مثبت منتقدان، مخاطبان و مراجع تقلید را به همراه دارد.

سه بیگانه
«سه بیگانه در سرزمین ناشناخته» به کارگردانی مهدی مظلومی و تهیه‌کنندگی مسعود ردایی که به «سه بیگانه» تغییر نام داد از دیگر فیلم‌هایی است که در عید فطر به سر گروهی پردیس زندگی اکران می‌شود.امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، مجید صالحی، لیلا اوتادی، برزو ارجمند، سحر قریشی، حسین محب اهری از بازیگران این فیلم هستند.

این اولین فیلم بلند سینمایی مهدی مظلومی است که مضمونی کمدی دارد. داستان سه مأمور خارجی است که برای این اولین فیلم بلند سینمایی مهدی مظلومی است که مضمونی کمدی دارد. فیلم داستان سه مأمور خارجی است که برای انجام عملیاتی با یک نقشه دقیق و از پیش تعیین شده وارد ایران می‌شوند اما از لحظه ورود با مردی با موقعیت‌های ویژه‌ای روبرو می‌شوند که برنامه‌های آن‌ها را به هم می‌ریزد.

در این گزارش با مقایسه فیلم‌های اکران شده در سال گذشته و فیلم‌های امسال به بررسی آن‌ها از لحاظ کیفیت جذب مخاطب و فروش فیلم‌ها می‌پردازیم.عید فطر سال گذشته فیلم‌های «رد کارپت»، «کلاشینکف»، «امروز»، «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، «آذر شهدخت ، پرویز و دیگران» روی پرده سینماها بودند.

ردکارپت
«ردکارپت» دومین فیلم بلند رضا عطاران پس از «خوابم میاد» با بازی رضا عطاران، جمال هاشمی، علی سرتیپی، سوسن پرور، مارک انصاری، امیر نوری، حسین سلیمانی و ... بود. این فیلم با مدت زمان 85 دقیقه به نویسندگی و کارگردانی رضا عطاران و تهیه‌کنندگی وی با احمد احمدی و محصول کشور ایران و فرانسه است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده یک عاشق سینما برای ملاقات با یکی از کارگردان‌های معروف جهان (استیون اسپیلبرگ) خود را در ایام برگزاری جشنواره کن به آنجا می‌رساند. او خود در ایران یک بازیگر جزء است ، اما بازیگری تقریباً فعال به حساب می‌آید و پیشنهادهایی نیز برای کار دارد، اما با این حال قصد می‌کند با رفتن به «کن» با بزرگان صنعت سینما ملاقات کند و قدمی بزرگ بر دارد .کارها و توانایی‌های خود را معرفی کرده و خود را به آن‌ها بشناساند و کارهایش را گسترش دهد و به این ترتیب وی راهی فرانسه برای حضور در جشنواره «کن» و پی‌گیری آرزوهایش می‌شود.«ردکارپت» در میانگین روزهای نمایش 42 روز و تعداد بلیت 657464 به فروش دو میلیارد و هفصد و‌ هشتاد و سه‌ میلیون‌ و‌ پنجاه‌‌ و سه‌هزار تومان رسید.

«ردکارپت» روایتگر یک ایرانی است که به خارج از کشور می‌رود اما ایرانی باقی می‌ماند و اصول خود را حفظ می‌کند فارغ از تمامی مشکلات رد کارپت برگ برنده‌ای به نام خلاقیت دارد ترکیب فیلم سینمایی و دوربین مخفی هرچند در این فیلم نا پخته و خام است اما در سینمای ایران امری کمیاب و نوآورانه است.این فیلم علی‌رغم دارا بودن فیلمنامه و قصه‌ای خلوت و موقعیت‌سازی‌ها گاهاً‌ ضعیف و تکراری و لوث شده و فرمی نسبتاً تهی‌ ، با بهره‌گیری از بیان و تصاویر سینمایی و رقم زدن تحولی اصیل و دارای مسیری منطقی به اثری قابل احترام تبدیل شده است.

كلاشينكف
فیلم بعد «کلاشینکف» ساخته سعید سهیلی بعد از «گشت ارشاد» با بازی ساعد سهیلی، رضا عطاران، فرهاد اصلانی، جمشید هاشم‌پور، شهرام حقیقت دوست، جواد عزتی، شقایق فراهانی، اندیشه فولادوند و مختار سائقی بود. نویسندگی این اثر بر عهده سعید سهیلی و مهدی محمد‌نژادیان است.داستان فیلم در مورد جوان سربازی است که خواهرش مورد آزار و اذیت فرد ناشناسی قرار می‌گیرد و وی با شنیدن این خبر با سلاح کلاشینکفی که به منظور حفاظت از یک بانک تحویل وی داده شده است ترک پست کند.

مهدی ناصری، منتقد سینما لوکیشن فیلم‌برداری این فیلم را با لوکیشن فیلم‌برداری چند متر مکعب عشق مشترک دانست.احسان ناظم بکایی، منتقد سینما، روند داستانی فیلم را بین درام و کمدی سرگردان دانست.محمدرضا شهیدی‌فر فیلم را تاسف برانگیز توصیف کرد. وی فیلم «کلاشینکف» را مروج رفتارهای غیر اخلاقی و خودسری‌های اجتماعی قلمداد کرد.سعید بشیر حسینی، پیام فیلم را ضعف قانون و امنیت در جامعه و لزوم اجرای عدالت به صورت سلیقه‌ای توسط هر یک از افراد بر شمرد که مبلغ آنارشیسم است.این فیلم در میانگین روزهای نمایش 42 روز و تعداد بلیت 452305 مبلغ یک میلیارد‌و‌هشتصد‌و‌نود‌و‌شش‌میلیون‌و‌یکصد‌و‌شصت‌هزارتومان فروش داشت.

امروز
فیلم «امروز» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا میر کریمی و با بازی پرویز پرستویی، شبنم مقدمی، سهیلا گلستانی بود، نویسندگی این فیلم را شادمهر راستین و رضا میر کریمی انجام داده‌اند.در خلاصه‌ داستان این فیلم آمده یونس راننده تاکسی کهنه‌کار در پایان یک روز کاری به زن جوان بارداری کمک می‌کند تا به بیمارستان برسد ، غافل از اینکه در بیمارستان اتفاقات در انتظار اوست.«امروز» در میانگین روزهای نمایش 38 روز و تعداد بلیت 194867 به فروش نهصد‌ و‌ بیست‌ و‌ هشت‌ میلیون‌ و‌ ششصد‌ و سی‌ و‌ هشت هزار تومان داشته است.

این فیلم در جشنواره سی‌و‌دوم فیلم فجر در بخش فیلم‌برداری، نقش اول مرد و نقش مکمل زن کاندید شد که شبنم مقدمی جایزه‌ نقش مکمل زن را دریافت کرد.در پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر نیز جایزه بهترین فیلم را گرفت و نماینده سینمای ایران در هشتاد‌ و‌ هفتمین مراسم اسکار نیز بود.نقد‌های زیاد مثبتی بر این فیلم نبود ، بعضی این فیلم را بدون فرم و برخی آن را گنگ و نا‌مفهوم خواندند.

فرشته ها با هم مي آيند
«فرشته‌ها با هم می‌آیند» به کارگردانی و نویسندگی حامد محمدی و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی است و بازیگرانی چون جواد عزتی، نازنین بیاتی، الهام کردا و رضا مناجی در آن ایفای نقش می‌کنند.این فیلم داستان یک روحانی جوان به نام احمد است که با همسرش لیلا در حالی با تنگدستی روزگار سپری می‌کنند که صاحب سه فرزند هم‌زمان می‌شوند.این فیلم در میانگین روزهای نمایش 31 روز و تعداد بلیت 155477 به فروش ششصد‌ و‌ هفتاد‌ و‌ سه‌ میلیون‌ و‌ پانصد‌ و‌ پنجاه‌‌ و نه‌ هزار تومان رسید.

این فیلم تجربه کارگردانی بلند سینمایی حامد محمدی است. جمع و جور بودن فیلم در کنار فضاسازی صمیمانه و دوست داشتنی که بین دو کاراکتر اصلی داستان جاری است و بازی خوب جواد عزتی و نازنین بیاتی از امتیاز‌های این فیلم است ، اما آفت‌هایی همچون فقدان اصلی در مسیر درام و نیز مقصد خوش‌خیالانه‌ای که لابد قرار است مفهوم امید از آن تلقی شود مانع از دستیابی فیلم به سطح بالاتری می‌شود.

آذر شهدخت پرویز و دیگران
«آذر شهدخت پرویز و دیگران» دیگر فیلم اکران شده در ایام ماه رمضان و عید فطر بود که بهروز افخمي علاوه بر کارگرداني و نویسندگی تهیه‌کنندگی اين اثر را نيز به همراه سید جمال‌ساداتیان برعهده داشت. این فیلم در سی‌ و‌ دومین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم شد.

در این فیلم بازیگرانی چون مهدی فخیم‌زاده، گوهر خیراندیش، رامبد جوان، مرجان شیر محمدی و مانی حقیقی در آن ایفای نقش می‌کنند.

حواشی این فیلم تصادف گوهر خیر اندیش بازیگر نقش «شهدخت» سر صحنه فیلمبرداری با یک ماشین بود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده همسر خانه‌دار یک بازیگر مشهور سینما در آخرین فیلم او با وی همبازی می‌شود و آن‌چنان مورد توجه منتقدان قرار می‌گیرد که منجر به حسادت او می‌شود. این فیلم نه آن‌قدر مهم و عمیق است که بتوان روزها در مورد آن سخن پردازی کرد و نه آنقدر فیلم متوسطی است که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت.

فیلم فاقد ادعاهای سیاسی یا هنری است و حرف‌هایش را در کنایه بازگو می‌کند و می‌گذرد بدون تاکید و درشت‌نمایی. با این حال می‌توان فیلم را جوابیه‌ای به کسانی دانست که در فیلم‌هایشان مدام چوب فرهنگ و شیوه‌ غرب را بر سر مخاطبان می‌کوبند.این فیلم در میانگین روزهای نمایش 29 روز و تعداد بلیت 172202 مبلغ هشتصد‌و‌بیست‌و‌پنج‌میلیون‌و‌دویست‌‌و‌یازده‌هزار‌تومان فروخته است.

این پنج فیلم در کل مبلغ هفت میلیارد‌ و‌ یکصد‌ و‌ هفت‌ میلیون‌ و‌ سیصد‌‌ و بیست‌‌ و‌ هفت‌ هزار تومان در مدت زمان حدود یک ماه فروختند. 

پس از ظاهر قضیه پیدا است که سینما در عید فطر امسال نسبت به سال گذشته به خار ترکیب کارگردان‌های سرشناس و با تجربه، ترکیب‌فیلم‌های، تنوع مضامین، وجود فیلم رستاخیز به جهت حال و هوای معنوی‌اش، نقد‌های مثبت و استقبال مخاطبان در زمان برگزاری جشنواره فجر و شهر به رونق بیشتری دست پیدا کند و امیدواریم این اتفاق بیفتد.


انتهای پیام/

نظر شما