شناسهٔ خبر: 5629886 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گاردین: احتمالاً در ترکیه انتخابات زودهنگام برگزار شود

روزنامه «گاردین» گزارش کرد حال که امیدهای رئیس‌جمهور ترکیه برای کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان به ناامیدی تبدیل شده است و احتمال تشکیل دولت ائتلافی پایین است، احتمالاً ظرف ۴۵ روز آینده در ترکیه اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه برای اولین بار در حکمرانی 13 ساله خود هم‌اکنون باید یا وارد گفت‌وگو برای تشکیل دولت ائتلافی شود یا اینکه خواستار برگزاری انتخابات جدید شوند زیرا حزب طرفدار کردها موسوم به حزب دموکراتیک خلق موفق شد در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه، موفقیت حیرت‌آوری را کسب کند.

روزنامه انگلیسی «گاردین» گزارش کرد، در هفته‌های آتی احتمالاً احزاب ترکیه برای تشکیل دولت ائتلافی وارد مذاکره شوند زیرا رأی‌دهندگان ترکیه، طرح‌های اردوغان برای تغییر قانون اساسی و افزایش اختیارات و قدرت وی را نادیده گرفتند و این بزرگترین ضربه به حزب عدالت و توسعه (AKP) از زمانیکه در سال 2002 وارد قدرت شد، بوده است.

بر اساس این گزارش، نتیجه انتخابات پارلمانی ترکیه، آرزوی اردوغان برای بازنویسی قانون اساسی ترکیه را نقش برآب کرد. او می‌خواست قانون اساسی ترکیه را تغییر دهد تا خودش بعنوان رئیس‌جمهور اختیارات بسیار زیادی داشته باشد اما هم‌اکنون اقلیت کردها هم‌اکنون می‌تواند در سیاست‌های ملی اظهار نظر کند.

انتخابات پارلمانی ترکیه یک پیشرفتی برای حزب دموکراتیک خلق ترکیه به حساب می‌آید زیرا هم‌اکنون کردها که 20 درصد از جمعیت ترکیه را تشکیل می‌دهند، در پارلمان ترکیه دارای نماینده هستند.

حزب دموکراتیک خلق ترکیه موفق شد از 10 درصد آرای مورد نیاز برای ورود به پارلمان ترکیه عبور کند و بیش از 12 درصد رأی کسب کند و حدود 80 کرسی از مجموع 550 کرسی پارلمان ترکیه را به دست آورد. نتایج انتخابات همچنین نشان داد که حزب اردوغان موسومه به عدالت و توسعه موفق نشود اکثریت پارلمان را به دست آورد.

طبق گزارش گاردین، مانع کسب حداقل 10 درصد به زمان قانون اساسی سال 1980 ترکیه بازمی‌گردد که نویسندگان آن نظامی بودند و تا حدی با هدف حذف نمایندگی کردها در پارلمان این کشور صورت گرفته است.

در حالیکه حزب عدالت و توسعه همچنان بیشترین سهم کرسی‌های پارلمان ترکیه را کسب کرده است اما به هرحال سهم 41 درصدی این حزب از کرسی‌های پارلمان در مقایسه با انتخابات 2011 کاهش چشمگیری داشته است. در آن سال، عدالت و توسعه توانست تقریباً نیمی از مجموع آراء‌ را کسب کند. برای اولین بار از سال 2002 تاکنون، حزب عدالت و توسعه به یک دولت ائتلافی نیاز دارد یا اینکه می‌بایست خواستار برگزاری یک انتخابات جدید شود.

طبق گزارش گاردین، هنوز مشخص نیست که چه حزبی با حزب عدالت و توسعه تشکیل ائتلاف می‌دهد زیرا حزب جنبش ملی‌گرای ترکیه (MHP) احتمال تشکیل ائتلاف با حزب عدالت و توسعه را رد کرد.

«دولت باچقلی» رهبر حزب جنبش ملی‌گرای ترکیه اوایل روز دوشنبه (امروز) اعلام کرد که آمادگی دارند حزب اصلی مخالف علیه دولت ائتلافی یا اقلیت عدالت و توسعه در پارلمان باشند.

وی که حزبش موفق شد 31 کرسی را در پارلمان ترکیه کسب کند، گفت: هیچ کس حق ندارد ترکیه را به سمت اقلیت عدالت و توسعه و بخری سناریوهای محافل سوق دهد. هر زمان که چنین چیزی اتفاق بیافتد، انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد.

«صلاح الدین دیمیتریس» رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه که بعد از حزب عدالت و توسعه بیشترین کرسی را به دست آورده است نیز هرگونه احتمال تشکیل ائتلاف با حزب عدالت و توسعه را رد کرد.

وی روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری در استانبول گفت: ما با حزب عدالت و توسعه تشکیل ائتلاف نمی‌دهیم. ما بر سر حرفهای خود می‌ایستیم.  ما در پارلمان بعنوان یک حزب مخالف قوی خواهیم بود.

وی همچنین تأکید کرد که نتایج انتخابات، به تمامی برنامه‌های یک رئیس‌جمهور با قدرت اجرایی در ترکیه پایان داد و گفت: از همین لحظه، بحث درباره ریاست‌جمهوری و دیکتاتوری در ترکیه پایان می‌یابد. ترکیه از لبه پرتگاه بازگشته است.

روزنامه‌های طرفدار دولت در ترکیه روز دوشنبه (امروز) خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شدند. روزنامه محافظه‌کار «ینی شفق» ترکیه در تیتر خود نوشت: صندوق‌های رأی نشان داد که در صندوق‌های رأی چه بود.

«برهان کوزو» معاون حزب عدالت و توسعه و رئیس کمیسیون قانون اساسی پارلمان ترکیه نیز بر برگزاری انتخابات زودهنگام تأکید کرد و گفت: از این سناریو هیچ دولتی بیرون نمی‌آید. حتی یک دولت ائتلافی نیز تشکیل نیم‌شود. برگزاری انتخابات زودهنگام اجتناب ناپذیر است.

وی تأکید کرد که نتایج انتخابات پارلمانی روز یکشنبه نمایانگر ضعف نظام پارلمانی است و گفت: این نظام پارلمانی برای تمام جهان بد است. در ترکیه، تنها دولت‌های اکثریت کار کرده‌اند. ائتلاف‌ها همیشه خراب کرده‌اند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، احتمال می‌رود ظرف 45 روز آینده، درخواست جدیدی برای برگزاری انتخابات جدید مطرح شود.

حزب عدالت و توسعه، از زمانی که در 2002 وارد قدرت شد، بر سیاست‌های ترکیه سلطه دارد اما انتخابات پارلمانی، رویای اردوغان برای تنظیم یک قانون اساسی جدید که ترکیه را از نظام پارلمانی به نظام ریاست‌جمهوری تبدیل کند، از بین برد.

طبق این گزارش، جو مقابل ستادهای انتخاباتی حزب عدالت و توسعه بسیار ساکت و خاموش بوده است. حدود چند صد نفر از حامیان این حزب، به نفع اردوغان که بنیانگذار این حزب است، شعار می‌دادند اما جمعیت خیلی زیادی بعد از اعلام نتایج انتخابات تجمع نکردند.

بر اساس این گزارش، راهبرد تفرقه و حکمرانی اردوغان موجب افزایش قطبی‌ شدن در ترکیه شده است و در برخی موارد نیز به خشونت ختم شده است. اردوغان به طور مداوم قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی، حزب دموکراتیک خلق و رهبر این حزب که حامی کردها هستند را مورد انتقاد قرار می‌داد.

روزنامه گاردین گزارش داد که یک رکورد دیگر که در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه ترکیه ثبت شد، تعداد نمایندگان زن است که قرار است در پارلمان ترکیه کرسی داشته باشند و برآورد می‌شود که 96 زن در پارلمان جدید ترکیه کرسی داشته باشند و این در حالی است که در سال 2011، 79 نماینده زن در پارلمان کرسی داشتند.

انتهای پیام/م

نظر شما