شناسهٔ خبر: 56231633 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

برپایی راهپیمایی و تجمعات جاماندگان اربعین حسینی در سراسر کشور

صاحب‌خبر -
 

سرویس شهرستان ها: مردم ایران همزمان با اربعین حسینی با برگزاری آیین های باشکوه ، به سوگواری و عزاداری سید و سالار شهیدان پرداختند و همچنین در تجمعات و راهپیمایی جاماندگان اربعین شرکت کردند.
به گزارش خبرنگاران اطلاعات در سراسر کشور، دلدادگان و شیفتگان حسینی دیروز در حرمین مطهر رضوی ، حضرت معصومه  (س)، حضرتعبدالعظیم الحسنی (ع)، حضرت شاهچراغ(ع) و همچنین بقاع متبرکه، مساجد و تکایا حضور یافتند و به مناسبت چهلمین روز شهادت امام حسین( ع) و یاران با وفایش به عزاداری پرداختند و در سوگ این امام همام اشک ریختند.
همچنین دیروز مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین در اقصی نقاط کشور برگزار شد و مردم همانند گذشته ارادت قلبی خود به اهل بیت(ع) را به نمایش گذاشتند.
حضور کودکان و نوجوانان ،شور خاصی به مراسم جاماندگان اربعین حسینی امسال بخشیده بود.
پیاده‌روی جاماندگان اربعین در مشهدالرضا
همزمان با اربعین سالار شهیدان، دوستداران و عاشقان اهل بیت(ع) اعم از زائر و مجاور دیروز با پیوستن به خیل جمعیت جاماندگان اربعین حسینی در مشهد مقدس، مسیر میدان ۱۵خرداد این شهر تا حرم مطهر رضوی را پیاده طی کردند.
آیین جاماندگان اربعین حسینی در مشهد مقدس و در جوار بارگاه منور رضوی از ساعت ۸ صبح آغاز شد و تا ساعت ۱۷ادامه داشت . در فاصله مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین تا حرم مطهر رضوی موکب‌های مختلف استقرار یافتند و همچنین بخشی از آن همانند مسیر منتهی به حرم امام حسین (ع)، شبیه سازی و شماره گذاری شدند.همچنین همزمان با اربعین حسینی شهر قم شاهد حضور پرشور و متراکم دسته‌جات عزاداری و آیین‌های مختلف سوگواری بود.
از صبح دیروز حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسیرهای منتهی به حرم مطهر شاهد حضور پرتعداد دسته‌جات عزاداری و هیات های مذهبی از اقوام و گویش‌های مختلف بود و در بیوت مراجع، حسینیه‌ها، مساجد و تکایا هم برنامه‌های مختلف آیینی مانند مجالس روضه، تعزیه‌خوانی، عزاداری، پرده‌خوانی و غیره اجرا شد.
برگزاری آیین تعزیه‌خوانی و نخل‌گردانی در گناباد
آیین سنتی تعزیه‌خوانی و نخل گردانی همزمان با اربعین شهادت حضرت سید الشهدا (ع) با حضور شمار زیادی از مردم و ارادتمندان اهل بیت (ع) در میدان تعزیه‌خوانی نوغاب شهرستان گناباد برگزار شد.
مردم شهرستان گناباد از دیر باز در ایام محرم و صفر در کنار عزاداری و سوگواری مصائب حضرت سید الشهدا (ع) و یاران فداکارشان با برگزاری آیین های تعزیه خوانی و نخل گردانی ارادت و دلباختگی خود را به آن حضرت نشان می دهند.
از جمله این آیین که همه ساله در مناطق شهری و روستایی گناباد و از جمله منطقه نوغاب برگزار می شود، نخل گردانی و تعزیه خوانی روز عاشورا و همچنین مصائب کربلا در بارگاه یزید است که دیروز همانند سال های گذشته با فرا رسیدن اربعین به اجرا در می آمد.
نجوای جاماندگان در جوار بارگاه امامزادگان(ع) مازندران
اربعین حسینی برای اکثر مردم مازندران تداعی‌گر حضور و عزاداری در جوار بارگاه امامزادگان عظیم الشان(ع) است و این رسم کهن مردم دیار علوی هنوز هم پابرجاست .
سال‌هاست که عاشقان مانده از زیارت اباعبدالله الحسین(ع) در روز اربعین، برای درک ذره‌ای از عشق امام حسین(ع)، با پای پیاده مسیر بین ۲امامزاده را در مازندران طی می‌کنند.
امسال پس از وقفه ۲ ساله و با کاهش شیوع کرونا ، این مراسم پرشورتر از همیشه با حضور دلباختگان به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و در جوار بیش از ۳۰۰امامزاده واجب التعظیم(ع) و سایر بقاع متبرکه برگزار شد.حاضران در طی این مسیر با شعارهای “لبیک یا حسین” و “لبیک یا زینب” عشق و ارادت خود را به سید الشهدا (ع) و اهل بیت ایشان ابراز کردند و به سینه زنی و عزاداری پرداختند.مازندران از نظر دارا بودن اماکن مذهبی و موقوفات در سطح کشور جزو استان های رتبه دار به شمار می رود و بنا به اعلام مسئولان اداره کل اوقاف و امور خیریه ، دومین استان کشور از نظر تعداد موقوفات به شمار می رود.
همنوایی با دلسوختگان عاشورایی در کرمان
اهالی دیار کریمان در اربعین حسینی (ع) همنوا با دلسوختگان عاشورایی، به تاسی از صبر زینبی (س) و در غم جاماندن از کاروان پیاده اربعین به سوگ و ماتم چهلمین روز شهادت حضرت اباعبدالله حسین (ع) و ۷۲یار باوفایش نشستند.
استان کرمان در اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و یاران وفادارش، سراسر غرق ماتم و اندوه بود و آیین های عزاداری و مدیحه‌سرایی اربعین شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش در مساجد، تکایا و حسینیه های سراسر استان کرمان با حضور گسترده مردم برگزار شد.
مردم پس از قرائت زیارت اربعین امام حسین (ع) و زیارت عاشورا ، در آیینی به عنوان جاماندگان حرم، مسیر امامزاده محمد(ع) این شهر را به سمت گلزار شهدای کرمان و در مسیر دیگری با عنوان “از حرم تا حرم” از حرم مطهر شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی تا حرم مطهر ابنا موسی بن جعفر (ع) جوپار پیاده طی کردند.
گلزار شهدای کرمان هم در روزهای عادی مملو از جمعیت است، در روزی نظیر اربعین خیل عظیمی از عاشقان سیدالشهدا را پذیرا بود.
سوگواری مردم خوزستان در اربعین حسینی
عاشقان اهل بیت (ع) در سراسر استان خوزستان همزمان با اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و ۷۲تن از یاران با وفای ایشان به سوگ نشستند.
مردم خوزستان با سیاه پوش کردن خیابان ها و معابر ، فضاهای عمومی و مساجد همنوا با دیگر هموطنان با قرائت زیارت اربعین در منازل ، مساجد و بقاع متبرکه در غم چهلم شهادت مظلومانه و غریبانه امام حسین(ع) گریستند.همچنین اجتماع جاماندگان اربعین حسینی همراه با قرائت زیارت اربعین دیروز در ۴۵بقعه متبرکه استان همدان برگزار شد.
مردان و بانوان همدان که رفتن به کربلا قسمتشان نشده بود دیروز به سمت امامزاده محسن(ع) شهر همدان حرکت کردند و همنوا با مداحان اهل بیت(ع) با امام حسین(ع) عهد کردند که همیشه پیرو و یاریگر ایشان باشند.
مراسم اربعین در اصفهان هم با حرکت خودجوش جاماندگان اربعین از منازل و مساجد به سمت گلستان شهدای این شهر برگزار شد.
این راهپیمایی خودجوش نماد ارادت به اهل بیت (ع) و همبستگی و وحدت امت اسلام است.در مسیر این رویداد بزرگ مردمی بیش از ۱۰۰موکب خدمات رسانی به راهپیمایان در برپا شده بود و نثار گل به قبور شهدا و ریختن گلاب بر مزار بزرگمردان دفاع مقدس از جمله برنامه های این آیین باشکوه بود.بنا به این گزارش علاوه بر این استان ها، شهرهای مناطق مختلف کشورمان نظیر گچساران، بجنورد، گنبدکاووس، گناباد، کیش، سبزوار، رشت، اردبیل، قزوین، کرج،یزد، بندرعباس، گرگان، سنندج ، تبریز، شیراز، ورامین و زاهدان هم دیروز شاهد عزاداری مردم و برپایی تجمعات و راهپیمایی جاماندگا اربعین حسینی بود.

نظر شما