شناسهٔ خبر: 56082853 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

کاخ باکینگهام اعلام کرد؛

ملکه روباه پیر مُرد/ قدم شوم لیز تراس

کاخ باکینگهام در بیانیه‌ای اعلام کرد ملکه انگلیس، الیزابت دوم؛ در سن ۹۶ سالگی درگذشته است. «چارلز»، پسر ارشد ملکه بلافاصله بعد از مرگ مادرش پادشاه انگلستان شده است.

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل-رجانیوز: کاخ باکینگهام در بیانیه‌ای اعلام کرد ملکه انگلیس در سن ۹۶ سالگی درگذشته است.

 
اعلام خبر مرگ ملکه انگلیس ساعاتی پس از آن اعلام شد که شاهزاده‌های این کشور پس از دریافت خبر وخامت حال او، شتابزده به کاخ «بالمورال» اسکاتلند رفتند.
 
از همان ساعات اولیه اعلام خبر وخامت حال الیزابت دوم، رسانه‌های انگلیسی به گمانه‌زنی درباره اجرای عملیات «اسب تک‌شاخ» در اسکاتلند برای مراسم خاکسپاری او و عملیات مشابهی در پایتخت با عنوان «پُل لندن» پرداخته بودند.
 
نام این عملیات به این دلیل انتخاب شده که اسم رمزی است که از طریق آن نخست‌وزیر را از مرگ ملکه مطلع کرده و به او می‌گوید: «پل لندن خراب شده است». پس از آن، رویه این است که وزارت امور خارجه، این خبر را به سران کشورهای مشترک‌المنافع اطلاع می‌دهد.
 
«سَم نایت» خبرنگار روزنامه گاردین در سال ۲۰۱۷ در مقاله‌ای نوشته بود، طبق عملیات پل لندن، بعد از مرگ ملکه، خبر آن به صورت امواج زلزله و به شکل مرحله به مرحله در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.
 
الیزابت در می‌فرِ لندن زادهٔ شد. او بزرگ‌ترین فرزند دوک و دوشس یورک (بعدها شاه جرج ششم و ملکه الیزابت، شهبانوی مادر) بود. پدر او زمانی که برادرش شاه ادوارد هشتم در سال ۱۹۳۶ پس از یک بحران قانونی مجبور به استعفا شد، به سلطنت رسید و با پادشاهی او، الیزابت به وارث مقدر امپراتوری بریتانیا تبدیل شد. 
 
او با درگذشت پدرش در فوریه ۱۹۵۲ رئیس اتحادیه کشورهای همسود و ملکه سلطنتی هفت کشور مستقل مشترک‌المنافع شد: بریتانیا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، آفریقای جنوبی، پاکستان و سیلان. 
 
 او طولانی‌ترین دوره فرمانروایی، درازترین عمر را در بین حکمرانان بریتانیا، طولانی‌ترین دوره سلطنت را بین ملکه‌های سلطنتی و حاکمان زن جهان داشته و پیرترین رهبر در جهان و قدیمی‌ترین پادشاه جهان بود.

 

جسد الیزابت دوم ،جمعه ۱۸ شهریور از اسکاتلند به لندن منتقل خواهد شد. در پی اعلام رسمی درگذشت ملکه انگلیس، پرچم‌ها بر بالای کاخ باکینگهام به‌طور نیمه ‌برافراشته شد.
 
دولت انگلیس به مناسبت مرگ الیزابت دوم به مدت ۱۰ روز عزای ملی اعلام کرد.

نظر شما