شناسهٔ خبر: 56038375 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاونت پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی در نشست خبری معاونین و مسئولان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران :

در راستا ی آشنایی پژوهشگران و دانشجویان با دانش های روز ۸۰ دوره تخصصی برگزار شده است

فاطمه صدر با تاکید بر ضروری بودن آموزش دانش های روز در سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: در همین راستا برای آشنایی پژوهشگران و دانشجویان با دانش های روز ۸۰ دوره تخصصی برگزار شده است

صاحب‌خبر -

 

به گزارش  خبرگزاری شبستان ،نخستین نشست خبری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در دوره جدید مدیریت این‌سازمان امروز سه‌شنبه ۱۵ شهریور با حضور عصمت مومنی، معاون کتابخانه، محمدجواد جعفریان، معاون اسناد فاطمه صدر سرپرست معاونت پژوهش و منابع دیجیتال  در این سازمان برگزار می‌شود.

 

 در این نشست «فاطمه صدر»، معاونت پژوهش و منابع دیجیتال  سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: من مسیولیت چهار دفتر و اداره کل را با کمک همکارانم در معاونت پژوهش و منابع دیجیتال بر عهده دارم، یکی از ادارات مهم اداره کل پژوهش  است که  در آن سه گروه پژوهشی ایران شناسی و اسلام شناسی، علم داده و گروه پژوهشی اعضای هیئت علمی مشغول طرح های پژوهشی هستند.

وی  با اشاره به ضرورت آموزش های تخصصی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت:  در راستای  ارتقای  دانش کمی و کیفی افراد داخل سازمان و پژوهشگران و دانشجویان که در این حوزه تخصصی فعالیت می کنند، آشنایی با دانش های روز در اداره آموزشی سازمان  به اجرا در می آید. در همین راستا تاکنون در 80 موضوع تخصصی آموزش هایی داده شد. مجموعا 16 عنوان دوره آموزشی برگزار شد که از این تعداد 124 دوره برگزار شده که بخشی به صورت مجازی بوده است و 4 دوره به صورت حضوری بوده است.

 

 فاطمه صدر با اشاره به دیگر برنامه های انجام شده در معاونت پژوهش و منابع دیجیتال  خاطر نشان کرد: تاکنون طرح های پژوهشی در حال انجام در این معاونت 31 طرح پژوهشی است. انتشارات سازمان اسناد قرار بود که یک جایگاه علمی باشد در عرضه موضوعاتی که عرض کردم باید به صورت خاص آثار اندیشمندان را در حوزه های داخلی و خارجی  منتشر کند.  همچنین ما وظیفه انتشار نسخ خطی نفیس را داریم که برای نخستین بار منتشر می شوند.دانش نامه مدیریت اسناد، دانش نامه سندشناسی، دانش نامه زنان ایران، دانش نامه مدیریت اسناد در مراحل پایانی انتشار هستند.

 

معاونت پژوهش و منابع دیجیتال  سازمان اسناد و کتابخانه ملی اظهار کرد: پژوهشکده اسناد سازمان به لحاظ ساختاری پژوهشی عنوان دفتر را نمی گیرد؛  تاکنون در زمینه تاریخ شفاهی و تاریخ معاصر کارهای متفاوتی  انجام داده و همایش ملی برگزار کرده است و در کنار آن  نشست های تخصصی  برگزار کرده و یافته های پژوهشی پژوهشگران را از طریق این نشست ها در اختیار جامعه علمی قرار می دهد.

 

فاطمه صدر درباره بخش پژوهشی تاریخ شفاهی گفت: در زمینه تاریخ شفاهی در طول این مدت با 62 مصاحبه شونده مراوده و تعامل داشتیم که این تعداد مصاحبه شونده 4500 دقیقه از آنها دریافت اطلاع داشتیم،  و تاکنون 32 فهرست تاریخ شفاهی درباره اصطلاح سازی انجام شده است.

وی اظهار کرد: ما وظیفه دیجیتال سازی منابع درون سازمانی و برون سازمانی را داریم، منابع برون سازمانی را با امضای تفاهم نامه انجام می دهیم اما درون سازمانی را در مقابل اسنادی که در معرض آسیب هستند، جدی تر انجام می دهیم.

 

معاونت پژوهش و منابع دیجیتال  سازمان اسناد و کتابخانه ملی  گفت: کتابخانه دیجیتال ما محصول تلاش های اداره کل دیجیتال سازی، عکس، فیلم، تصویر و فایل های صوتی  است ما مخزن های عظیمی داریم که باید اینها دیجیتال شوند. اسناد و نسخ خطی و کتاب هایی که انتشار آنها خیلی سال است به پایان رسیده است.

 

 فاطمه صدر درباره انتشار مجموعه کتاب های تاریخ شفاهی حسین دهباشی که پیش تر در این سازمان نسخه هایی از آن منتشر شده بود،گفت: در شورای انتشارات سازمان در خصوص کتاب های تاریخ شفاهی اتفاقی نیفتاد،. فرآیند داوری توسط اساتید صورت نگرفته است. تاریخ شفاهی دو بال دارد یکی جنبه پژوهشی و دیگری جنبه حرفه ای تخصصی. این کتاب ها از نوع چالش های مصاحبه ای کتاب خوبی هستند اما در نوع روایتگری نکاتی داشته که از سوی اساتید رشته تاریخ و اندیشه سیاسی داوری درباره آنها صورت نگرفته و ما نمی توانیم آن را نادیده بگیریم. داوری درباره مابقی کتاب ها صورت می گیرد.

 

 

پایان پیام/32

نظر شما