شناسهٔ خبر: 56010658 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

طی یکساله دولت سیزدهم صورت گرفت

صادرات ۳ میلیارد دلار از آذربایجان غربی

مدیرکل صنعت، معدن وتجارت آذربایجان غربی اظهار کرد: طی یک سال گذشته ۱۵ میلیون و ۴۱۸ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۳ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده است

صاحب‌خبر -

عبدالحمید سرتیپی در جمع خبرنگاران با اشاره به عملکرد بازرگانی خارجی استان گفت: طی یک سال گذشته ۱۵ میلیون و ۴۱۸ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۳ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده است.

وی افزود: عمده کالاهای صادراتی از استان شامل سیب، کنسانتره، هندوانه، میله های آهنی یا فولادی، کف پوش، پلی اتیلن، مفتول، آلیاژهای آلومینیوم و غیره می باشد که عمدتاً به کشورهای ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه، هند، آذربایجان، امارات متحده عربی، سوریه صادر شده است.

سرتیپی تصریح کرد: در بازه زمانی یاد شده ۶۹۹ تن انواع کالاهای مورد نیاز کشور به ارزش بیش از یک میلیارد و ۳۳ میلیون دلار وارد کشور شده است که عمده کالاهای وارداتی به کشور چوب اره شده، اجزا و قطعات تریلرها و نیمه تریلرها، لاستیک، بلبرینگ و غیره که عمدتاً از کشور های ترکیه، چین، اسلواکی، آلمان، روسیه و ایتالیا جهت تأمین نیازهای بخش تولید و اصناف وارده کشور شده اند.

مدیرکل صمت آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در یکسال گذشته ۴۶۰ فقره کارت بازرگانی در استان صادر و ۸۱۴ فقره کارت بازرگانی موجود نیز تمدید شدند. همچنین ۱۴ هزار و ۷۲۵ فقره کارت مرزنشینی برای مناطق مرزی استان جهت انجام مراودات مرزی صادر و ۱۳ هزار و ۲۸۳ فقره نیز تمدید گردیدند.

سرتیپی به اقدامات انجام شده در خصوص سامانه جامع تجارت در استان اشاره کرد و گفت: در راستای تحقق مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با موضوع ایجاد و راه اندازی سامانه های الکترونیکی هوشمند جدید مورد نیاز جهت نظارت بر فرآیند واردات، صادرات، حمل، نگهداری و مبادله کالا و ارز، و با مدنظر قرار دادن بند ۲۳ سیاستهای اجرایی اقتصاد مقاومتی با موضوع شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمدسازی شیوه های نظارت بر بازار و مصوبات ستاد تنظیم بازار، رصد کالا در زنجیره تجاری کشور همزمان با سطح کشور در استان راه اندازی گردید.

وی عنوان کرد: کلیه فعالین تجاری اعم از تولیدکنندگان، واردکنندگان، عمده فروشان و خرده فروشان می بایست براساس پروانه فعالیت معتبر در سامانه نسبت به اخذ نقش و ثبت کلیه اطلاعات خرید و فروش خود تا حلقه آخر زنجیره فروش اقدام نمایند.

سرتیپی تأکید کرد: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ قلم کالا شامل: کالاهای اساسی (برنج ، قند ، شکر ، روغن ، حبوبات و...)؛ محصولات آرایشی بهداشتی ، مواد پروتئینی ، محصولات نفت گاز پتروشیمی، لوازم التحریر، کیف و کفش، لوازم یدکی، لوازم خانگی و... در سامانه یاد شده مشمول ثبت اطلاعات به تفکیک خرید و فروش می باشند که تا کنون تعداد ۲۱ هزار مرکز نگهداری کالا در سامانه ثبت شده است.

نظر شما