به گزارش خبرگزاری موج، سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص انتشار مطالبی مبنیبر ایجاد اختلال در روند فروش بلیت پروازهای اربعین و عدم نظارت بر فروش در برخی رسانهها، نکاتی را جهت تنویر افکار عمومی ذکر کرد.
در این اطلاعیه آماده است: با توجه به فروکش کردن اپیدمی کرونا تقاضا برای زیارت عتبات و مشارکت در مراسم اربعین حسینی با رشد چشمگیری مواجه شده است. از طرف دیگر با توجه به افزایش سفرهای تابستانی عملا بخش دیگری از ناوگان هوایی کشور مشغول خدمترسانی به سایر هموطنان در اقصی نقاط کشور هستند، بنابراین تقاضای موجود بیش از ظرفیت ناوگان هوایی کشور بوده و پیشبینی میشود تقاضا برای سفر به عتبات از طریق حمل و نقل هوایی بیش از پنج برابر ظرفیت موجود باشد.
سازمان هواپیمایی کشوری با مشارکت تمامی دست اندرکاران صنعت هوانوردی با وجود مسائل و مشکلات عدیده از جمله تحریمهای بسیار سخت، کمبودهای موجود، قرار گرفتن در فصل پرتردد سفر، محدودیتهای پذیرش مسافر در فرودگاههای کشور عراق و ... از ماهها قبل نسبت به برگزاری منظم جلسات هماهنگی پروازهای اربعین و برنامهریزی شبانهروزی با هدف خدمترسانی به زائران عتبات عالیات اقدام کرده است، در این ارتباط، سقف قیمت بلیت در بازه زمانی ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ تعیین و نظارت و کنترل دقیق بر آن برنامهریزی شده است. در این مدت سازمان هواپیمایی کشوری تمامی تلاش خود را جهت تعیین حداقل قیمت بلیت، انتقال حداکثری زائران به عتبات و جلوگیری از سوءاستفاده واسطهگران به کار بسته و تصمیمات لازم را اتخاد کرده است.
تعیین قیمت بلیت از عمدهترین اقدامات کنترلی بر بازار فروش بلیت پروازهای اربعین ۱۴۰۱ بود که با هماهنگی شرکتهای هواپیمایی مقرر شد قیمت بلیت تهران- نجف، تهران-بغداد و بالعکس، شش میلیون تومان و در مسیر یکطرفه سه میلیون تومان محاسبه شود، همچنین قیمت بلیت از فرودگاههای یزد، کرمان، مشهد و زاهدان به فرودگاههای نجف و بغداد در مسیر رفت و برگشت، هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و یکطرفه سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شد و بهمنظور رعایت قیمتهای تعیینشده، فروش چارتری حذف و نظارتهای این سازمان تشدید شد.
در خصوص موضوع ایجاد اختلال در روند فروش بلیت در روز نخست، که توسط برخی از رسانهها مطرح شد، لازم به ذکراست؛ بهمنظور جلوگیری از سودجویی برخی از واسطه گران و عدم ایجاد اختلال در بازار فروش بلیت پروازهای اربعین، فروش بلیت بهصورت چارتری در محدوده موصوف ممنوع اعلام و مقرر شد عرضه بلیت صرفا توسط شرکتهای هواپیمایی از طریق سایت رسمی و دفاتر فروش منتخب آن شرکتها انجام شود. بدین ترتیب هیچ یک از دفاتر خدمات مسافرت هوایی و سایتهای اینترنتی مجاز به فروش بلیت پروازهای اربعین نخواهند بود.
لیکن بهدلیل بالا بودن حجم تقاضا برای دریافت بلیت، سایت دو شرکت هواپیمایی در ساعات اولیه فروش دچار مشکل شد که با تمهیدات صورتگرفته این مشکل برطرف و ارائه خدمات آنها تداوم یافت. همچنین براساس تدابیر اتخاذشده، عرضه بلیت بهصورت پلکانی در دستور کار قرار گرفت که این امر از بروز ازدحام بیش از حد خصوصا در روزهای اول پیشگیری کرد تا بلیتها در طول این ۱۵ روز به مرور ارائه شود.
سازمان هواپیمایی کشوری در ارتباط با این شائبه که عرضه بلیت در همان روز نخست به پایان رسیده و به نهادها و گروههای مختلف ارائه شده است، ضمن رد این ادعا، به مردم عزیز اطمینان میدهد که تاکنون ۳۰ درصد از ظرفیت کل بلیتها به فروش رسیده و بلیت بهصورت پیوسته در روزهای آتی نیز ارائه خواهد شد. ضمنا ترتیبی اتخاذ شده که به لیستهای گروهی بیش از ۹ نفر بلیت فروخته نشود.
با هماهنگی با دستگاههای قضایی و نظارتی و تشدید نظارتهای میدانی بهصورت سختگیرانه این بازار تحت کنترل قرار گرفته تا بلیت پروازهای عتبات عالیات به زائران با خدمات مناسب و قیمتهای تعیین شده ارائه شود و به دلیل کنترلها و نظارتهای سختگیرانه سازمان هواپیمایی کشوری به هیچ وجه امکان ایجاد بازار سیاه در این خصوص وجود ندارد. چرا که براساس تمهیدات اتخاذشده در کمیته اربعین سازمان هواپیمایی کشوری، بازرسان نهادهای نظارتی متشکل از سازمان بازرسی کل کشور، وزارت صمت، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و سازمان هواپیمایی کشوری بهصورت مستمر، نحوه فروش بلیت توسط شرکتهای هواپیمایی را مورد ارزیابی و بازرسی قرار میدهند.
همچنین در راستای نظارت مستقیم بر عملکرد شرکتهای هواپیمایی، تیمهای بازرسی سازمان هواپیمایی کشوری از تاریخ نهم شهریور ماه ۱۴۰۱ بازرسیهای خود را برابر بخشنامههای صادره سازمان از شرکتهای هواپیمایی و فرودگاهها آغازکرده و در این بازرسیها موضوع عدم فروش بلیت چارتری، عدم فروش توسط دفاتر خدمات مسافرت هوایی و موضوع رعایت نرخ مصوب را مورد بررسی و پایش قرار میدهند.
تیمهای نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری از تاریخ ۲۴ تا ۲۹ شهریورماه در فرودگاههای نجف و بغداد و همچنین پنج فرودگاه داخلی مستقر خواهند شد. از مسافران درخواست میشود در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را در سامانه حقوق مسافر سازمان هواپیمایی کشوری به آدرس caa.gov.ir اعلام کنند.