شناسهٔ خبر: 55864287 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

آيفون 14 پرو؛ پرچمداران اندرویدی را در شرایط سختی قرار خواهد داد

Phone Arena

صاحب‌خبر -

اپل می‌خواهد تغییرات مهمی را در آيفون 14 پرو ایجاد کند. این تغییرات تاثیر زیادی روی تجربه کاربری دستگاه خواهند داشت و باعث می‌شوند iPhone 14 Pro بسیار بهتر از پرچمداران اندرویدی ظاهر شود.

شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های اندرویدی هر سال به طراحی‌‌های جذاب و ویژگی‌های جدید رو می‌آورند تا بتوانند کاربران فعلی و با‌لقوه خود را تحت تاثیر قرار دهند. هرچند که اپل مسیری متفاوت را می‌رود و با آپدیت‌های جزئی سخت‌افزاری و تمرکز بر بهبود ویژگی‌های فعلی کاربران را جذب خود می‌کند.

فاصله گرفتن اپل با آيفون 14 پرو از گوشی‌های گران‌قیمت اندرویدی

آيفون 14 پرو آيفون 14 پرو

هر کدام از این دو روش مزایا و معایب خاص خود را دارند. به عنوان مثال ویژگی‌های جدیدی که در گوشی‌های اندرویدی ظاهر می‌شوند، چندین سال از آیفون جلوتر هستند؛ اما به لطف عجله کردن سازندگان، همیشه مشکلاتی دارند که باعث مي‌شود نتوانند یک تجربه بی‌نقص را برای کاربران به ارمغان بیاورند.

از طرفی رویکرد «نوآوری آهسته» اپل باعث می‌شود برخی از کاربران (مخصوصا آنهایی که از اندروید مهاجرت کرده‌اند) احساس کنند آیفون کمی کسل کننده است. هرچند که این بار آيفون 14 پرو و آيفون 14 پرو مکس قرار است با بهبودهای خود کاربران پرچمداران اندرویدی از جمله گلکسی S22 اولترا و پیکسل 6 پرو را مجذوب خود کنند.

آيفون 14 پرو: تراشه A16 bionic با سیستم خنک کننده محفظه بخار

بر اساس شایعات و اخبار منتشر شده، یکی از بهبود‌های محسوس آيفون 14 پرو و 14 پرو مکس در زمینه عملکرد خواهد بود. شاید این مورد باعث تعجب برخی افراد شود؛ زیرا گفته می‌شود که تراشه A16 bionic اپل از همان نود ۵ نانومتری استفاده شده در آيفون 12 و آیفون 13 بهره خواهد برد (که یعنی افزایش قدرت CPU و GPU خیلی زیاد نخواهد بود).

آيفون 14 پرو آيفون 14 پرو

هرچند که امسال قرار است فرم جدیدی از فناوری خنک سازی محفظه بخار تفاوت‌ها را رقم بزند. همانطور که می‌دانید در طول چند سال اخیر سیستم‌های گرمازدایی گوشی‌ها به طور مرتب پیشرفت داشته‌اند. سازندگان اندرویدی خیلی وقت است که از سیستم خنک‌سازی محفظه بخار استفاده می‌کنند.

حتی سال گذشته نیز شیائومی از Loop LiquidCool رونمایی کرد. این سیستم جدید با تغییراتی در محفظه‌های بخار معمولی باعث می‌شود که بهینگی دو برابری داشته باشند. شیائومی وعده داده بود که از این سیستم در نیمه دوم ۲۰۲۲ استفاده کند که یعنی احتمالا شاهد حضور آن در سری شیائومی 12T خواهیم بود.

جالب اینجاست که شیائومی در حال حاضر از فناوری دیگری به نام سیستم خنک‌کننده پمپ رگ استفاده می‌کند که بر اساس برگ‌ها طراحی شده است. این سیستم برای اولین بار در گوشی پرچمدار شیائومی 12S اولترا ظاهر شد.

شیائومی 12S اولترا شیائومی 12S اولترا

شیائومی 12S اولترا

در حال حاضر نمی‌دانیم که اپل می‌خواهد از چه فناوری محفظه‌ بخاری برای خنک‌ کردن گوشی‌های خود استفاده کند؛ اما با توجه به استاندارهای بالای این شرکت، حتی این احتمال وجود که آنها لوله‌های گرمایی اختصاصی خود را توسعه دهند. بدین ترتیب سیستم اپل می‌تواند معیاری برای پرچمداران اندرویدی در سال‌های آینده باشد.

چیزی که می‌دانیم این است که نبود سیستم خنک‌کننده فعال به طور جدی آیفون‌های کنونی را عقب نگه داشته است. برای مقایسه آيفون SE 2022 نسبت به آيفون 13 که جدیدتر است، عملکرد بهتری دارد. همچنین عملکرد تراشه قدیمی‌تر اپل A14 در آيپد بسیار بهتر از تراشه A15 Bionic در آيفون است. دلیل این موضوع نیز به ابعاد آيپد برمی‌گردد که یعنی فضای بیشتری را برای گرمازدایی بهینه در اختیار دارد.

به بیانی دیگر یک سیستم خنک‌کننده فعال به کاربران آيفون 14 پرو اجازه خواهد داد برای مدت بیشتری بدون مواجهه با مشکل گرم شدن بیش از حد گوشی و به تبع آن افت فریم بازی کنند. اپل احتمالا به مشکل روشنایی نمایشگر در استفاده‌های سنگین نیز ورود خواهد کرد. در حال حاضر اگر آيفون 13 حس کند که دما در حال افزایش است، روشنایی نمایشگر را به صورت خودکار کاهش می‌دهد. این مسئله در مواقعی که بیرون هستید، قطعا مشکل‌ساز است.

پیکسل 6 پرو پیکسل 6 پرو

پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو

همانطور که می‌دانید، بر اساس بنچمارک گیک‌بنچ تراشه‌های اپل A14 (۲۰۲۰) و A15 (۲۰۲۱) که در آيفون 12 و 13 استفاده شده‌اند، با اختلاف زیاد نسبت به جدیدترین و بهترین تراشه‌های کوالکام و سامسونگ عملکرد بهتری دارند. بدین ترتیب اگرچه اپل نمیخواهد به نود ۳ یا ۴ نانومتری رو بیاورد، اما همان سیستم خنک‌کننده فعال کافی است تا سری آيفون 14 پرو پرچمداران اندرویدی را با فاصله‌ای وحشتناک پشت سر بگذارد.

دوربین ۴۸ مگاپیکسلی با فیلم‌برداری 8K@60fps و حالت سینمایی 4K

چه طرفدار اپل باشید یا شرکت‌های دیگر، فکر می‌کنم همه موافقیم که آيفون بهترین گوشی موبایل برای فیلم‌برداری به حساب می‌آید. این برتری را هم مدیون کیفیت بالای تصویر، HDR و لرزشگیر طبیعی‌تر در مقایسه با رقبای اندرویدی است. امسال با آيفون 14 پرو و iPhone 14 Pro Max فاصله بین پرچمداران اندرویدی و آيفون بیشتر نیز خواهد شد.

دوربین‌های اپل در گذر زمان دوربین‌های اپل در گذر زمان

اپل می‌خواهد در سری آيفون 14 پرو از اولین دوربین ۴۸ مگاپیکسلی خود استفاده کند (اولین افزایش مگاپیکسل از سال ۲۰۱۵). این تغییر امکاناتی همچون فیلم‌برداری 8K و حالت سینمایی 4K را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. ویدیوهای 8K مدت‌هاست که در گوشی‌های اندرویدی حضور دارند؛ اما هرگز توانسته‌اند کیفیت بالایی داشته باشند.

با توجه به تاکید اپل بر ارائه بالاترین کیفیت از یک فناوری، قطعا این بار کیفیتی متفاوت از ویدیوهای 8K را در آيفون خواهیم بود. اگرچه توانایی فیلم‌برداری 8K در یک گوشی خوب به نظر می‌رسد؛ اما راستش را بخواهید بیشتر به یک قابلیت تبلیغاتی نزدیک است تا موردی کاربردی. چیزی که در این بخش جذاب‌تر به نظر می‌رسد، حالت سینمایی 4K است.

آيفون 14 پرو آيفون 14 پرو

در وضعیت کنونی، حالت سینمایی یک قابلیت جالب است که به شما کمک می‌کند دوستان خود را فریب داده و طوری وانمود کنید که انگار ویدیوهای تیک‌تاکی خود را با یک دوربین واقعی ضبط کرده‌اید. با وجود این، درست همانند روزهایی اولی که حالت پرتره به آيفون 7 پلاس اضافه شده بود، حالت سینمایی نیز مشکلات و محدودیت‌های خود را دارد. مهمترین آنها نیز محدود شدن این حالت به کیفیت 1080p است.

در حال حاضر بسیاری از فعالان در یوتیوب از آيفون برای ضبط فیلم‌ها و پیش بردن کانال‌های موفق خود استفاده می‌کنند. به همین خاطر توانایی فیلم‌برداری 4K در حالت سینمایی در کنار یک حسگر بزرگتر با حساسیت بیشتر در نور کم و (احتمالا) الگوریتم نرم‌افزاری بهبود یافته می‌تواند این قابلیت را از جنبه سرگرمی خارج کرده و به ابزاری واقعا قدرتمند برای تولیدکنندگان محتوا تبدیل کند.

عمر باتری بالای iPhone 14 Pro Max به لطف پردازنده و نمایشگر بهینه

امسال گفته می‌شود که آيفون 14 پرو و آيفون 14 پرو مکس از باتری‌هایی با ظرفیت مشابه سری iPhone 13 Pro استفاده خواهند کرد. در حال حاضر سری آيفون 13 پرو از فناوری LTPO بهره می‌برد که به نمایشگر اجازه می‌دهد با توجه به محتوای در حال نمایش رفرش‌ریت را بین ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز تغییر دهد. هرچند که در iPhone 14 Pro شاهد استفاده از فناوری LTPO 2 خواهیم بود که دامنه تغییر رفرش‌ریت را به ۱ تا ۱۲۰ هرتز می‌رساند.

آيفون 14 پرو آيفون 14 پرو

مقایسه ناچ آيفون 14 پرو با آيفون 13

این تغییر قطعا روی عمر باتری آيفون‌های جدید اپل تاثیرگذار خواهد بود. علاوه بر این، شایعات به حضور قابلیت نمایشگر همیشه روشن در سری آيفون 14 پرو اشاره دارند. این قابلیت می‌تواند برای افرادی که عادت دارند به صورت مرتب گوشی خود را چک کنند، مفید واقع شده و باتری بیشتری را ذخیره کند.

در این میان نباید از نقش تراشه بهینه A16 در عمر باتری بالای آيفون 14 پرو و مخصوصا آيفون 14 پرو مکس غافل شد. اپل هر سال توجه خاصی به بهینگی تراشه می‌کند و همین باعث می‌شود که پرچمداران جدید این شرکت ترکیبی بسیار مناسب از مصرف انرژی و قدرت پردازشی را ارائه دهند.

گلکسی اس 22 اولترا گلکسی اس 22 اولترا

گلکسی اس 22 اولترا

همانطور که می‌دانید، آيفون 13 پرو مکس توانست تمامی رکوردهای باتری را در میان گوشی‌ها پرچمدار بشکند. این گوشی می‌تواند با یک بار شارژ تا ۲ روز استفاده معمولی را دوام بیاورد. به همین خاطر انتظاراتی که از آيفون 14 پرو مکس داریم، بسیار بالاتر است. در واقع امسال فکر می‌کنیم که آيفون 14 پرو مکس حتی در استفاده سنگین نیز تا دو روز نیازی به شارژ کردن نداشته باشد.

بزرگترین تهدید برای آيفون 14

همانطور که گفتیم، اپل معمولا تمایلی به استفاده زود هنگام از یک فناوری ندارد؛ اما امسال قطعا پرچمداران اندرویدی تحت فشار قرار خواهند گرفت. تیم کوک و شرکتش به آرامی در حال رسیدن به سامسونگ و گوگل هستند که خود آنها نیز به آرامی به سقف نوآوری (حداقل برای طراحی‌های کنونی) نزدیک می‌شود.

بنابر گزارشات مختلف کاربران اندرویدی این روزها بیش از گذشته برای مهاجرت به آیفون تمایل نشان می‌دهند و قطعا این موضوع اتفاقی نیست. از طرفی پرچمداران اندرویدی در طول چند سال گذشته به طور مرتب گران شده‌ و حتی گوشی‌های پریمیوم اپل را پشت سر گذاشته‌اند.

آيفون 14 پرو آيفون 14 پرو

بدین ترتیب حتی اگر آیفون 14 پرو و پرو مکس با افزایش قیمت ۱۰۰ دلاری عرضه شوند، تازه هم قیمت گوشی‌هایی همچون گلکسی S22 اولترا یا شیائومی 12 اولترا در زمان عرضه اولیه خواهند بود. این در حالی است که گوشی‌های تاشو همچون گلکسی زد فولد 4 (1800 دلار) و شیائومی میکس فولد 2 (۱۶۰۰ دلار) را در نظر نگیریم.

در واقع بزرگترین چالش اپل برای فروش تعداد بسیار بالایی از گوشی‌های سری آيفون 14 نه پرچمداران اندرویدی، بلکه سری آيفون 13 است. در صورتی که اپل از همان روش مک‌بوک ایر استفاده نکند (اپل مدل جدیدتر و گران‌تری از مک‌بوک ایر را عرضه کرد؛ اما قیمت مدل قبلی را کاهش نداد)، آيفون 13 احتمالا با قیمت ۷۰۰ دلار در دسترس خواهد بود. همین نیز باعث می‌شود که مدل‌های آيفون 14 پرو خیلی گران به نظر برسند.

آيا تغییرات جدید می‌تواند شما را متقاعد به خرید سری آيفون 14 پرو کند؟ یا اینکه ترجیح می‌دهید با پرداخت مبلغی کمتر به سراغ آيفون 13 بروید؟

نظر شما