شناسهٔ خبر: 55787003 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصررسانه | لینک خبر

اخبار ستون

صاحب‌خبر - اربعین امسال چه خدمات ارتباطی به زائران ارایه می‌شود؟ هر سال با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت مخابرات ایران و اپراتوهای تلفن همراه اقدامات و خدماتی را جهت تسهیل ارتباط مسافران درنظر می‌گیرند. پیاده‌روی اربعین یکی از آیین‌های مهم شیعیان است که هر ساله در ایام منتهی به اربعین حسینی برگزار می‌شود، به نحوی که این رویداد در سال‌های اخیر به عنوان بزرگترین گردهمایی سالیانه مذهبی در جهان ثبت شده است، از اینرو، شرکت مخابرات ایران امسال اعلام کرده که تمهیدات ویژه‌ای برای پایداری ارتباطات مسیرهای منتهی به پایانه‌های چذابه، شلمچه و مهران و خسروی در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه اندیشیده است. مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران در زمینه اقدامات در نظر گرفته شده برای اربعین امسال (سال ۱۴۰۱)، از راه‌اندازی تلفن‌های همگانی رایگان در پایانه‌های مرزی خبر داده و اعلام کرده که به منظور تسهیلات برای زائران اربعین حسینی تعداد زیادی تلفن همگانی رایگان در پایانه‌های مرزی چذابه و شلمچه و خسروی در استان خوزستان و مهران در استان ایلام و خسروی و در استان کرمانشاه نصب و راه اندازی می‌شود. مسئول ستاد اربعین شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه این شرکت زیرساخت‌های لازم برای تامین پهنای باند مورد نیاز اپراتورها، نهادها و سازمان‌های خدمت رسان به زائران فراهم می‌کند بیان کرد: با تقویت شبکه و افزایش ظرفیت، پهنای باند مورد نیاز نهادها و سازمان‌های مختلف از جمله اپراتورهای ارتباطی، راهداری و حمل و نقل جاده ای، صدا و سیما، پایانه‌های گمرک مرزی، نیروی انتظامی و نهادهای امنیتی و ... را تامین می‌کنیم؛ همچنین راه‌اندازی وای فای رایگان در پایانه‌های مرزی هم از دیگر برنامه‌ها است. به گفته محمدرضا بیدخام در حوزه پشتیبانی نیز، تیم‌های متعددی به صورت شیفت و شبانه‌روزی، وضعیت پایداری شبکه را کنترل خواهند کرد. ایرانسل اما برای امسال وعده داده است پوشش ارتباطی مسیر پیاده‌روی و مرزها را تأمین کند، به همین منظور 15 ایستگاه سیار را در مسیر عبور به سمت مرز پیش بینی کرده است. همچنین بیژن عباسی آرند - مدیر عامل ایرانسل- اعلام کرده که بخش عمده‌ای از این سایت‌ها عملیاتی شده و مابقی هم تا آخر هفته نصب می‌شود. اما اپراتور رایتل هم اعلام کرده که امکانات فنی، نرم افزاری و سخت‌افزاری خود را برای اربعین توسعه خواهد داد. توسط شرکت ملی پست اعلام شد: راهکارهای اجرایی بازگرداندن اشیای جامانده زائران اربعین راهکارهای اجرایی بازگرداندن اشیای جامانده زائران در آیین اربعین به کشور در نشست نمایندگان شرکت ملی پست و مسئولان ستاد اربعین سازمان حج و زیارت مورد بررسی قرار گرفت. در نشستی که با حضور رئیس ستاد اربعین سازمان حج و زیارت، معاون عتبات سازمان، مدیر دفتر نمایندگان سازمان در عراق و دبیر ستاد و رئیس کمیته اجرایی ستاد اربعین شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در کاظمین برگزار شد، رایزنی‌های لازم درباره انتقال اشیای جامانده زائران در ایام اربعین انجام شد. بر این اساس در این نشست درباره خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی، در خصوص وسایل و اشیای گمشده، بحث و تبادل نظر شد. طبق اعلام شرکت ملی پست، چاپ برچسب مشخصات برای زائران، ایجاد پایگاه‌های جمع آوری اشیاء در نجف و کربلا و مسیر راهپیمایی و انتقال اشیای جامانده به ایران؛ از جمله مواردی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت. شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران امسال برای نخستین بار با تشکیل ستاد اربعین، به طور رسمی و با ارائه خدمات پستی که مهم ترین آنها «پست یافته» است، در خدمت زائران حضرت سیدالشهدا علیه السلام است. در همین راستا توزیع گذرنامه های زائران از ابتدای تابستان توسط شرکت ملی پست انجام شده که همچنان ادامه دارد.

نظر شما