شناسهٔ خبر: 55765927 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه:دولت آمریکا مسئول شرایط کنونی مذاکرات است

صاحب‌خبر -
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین نتایج مذاکرات گفت: هنوز از طرف آمریکا پاسخی به پیشنهاد‌های طرف اروپایی داده نشده است و زمانی می توانیم از نتیجه بخش بودن این مرحله از مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی بگوید که طرف آمریکایی پاسخش را ارائه کرده است.
به گزارش خبرنگارما ،ناصرکنعانی در نشست خبری افزود: به روایت‌های غیر رسمی از مذاکرات اهتمام نکنیم، زیرا مذاکرات حساسی است و در فضای مذاکره باید براساس دادوستد‌های رسمی اظهار نظر کنیم.تا اینجای کار پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشتیم؛ مذاکرات؛ یک مجموعه است وباید درهمه موضوعات مرتبط با آن؛توافق حاصل شود و تا وقتی درباره همه موضوعات توافق نشود نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیده ایم وبه استقبال موضوعات جلوتر برویم.
وی اضافه کرد: موضوعات باقی مانده اگر چه به لحاظ نسبت اندک است، اما موضوعات مهمی است که درباره آن باید تصمیم‌گیری شود تا توافق شکل گیرد.
کنعانی تاکید کرد: ایران به صورت جدی، سازنده و مسئولانه در مذاکرات حضور یافته است و معتقدیم دولت آمریکا مسئول شرایط کنونی برجام و روند جاری مذاکرات است .آنان باید اراده جدی و عملی نشان دهند و همزمان با قول و اظهار نظر؛ مسئولانه عمل کنند.
وی افزود: ایران اعلام کرد که در پی توافق هستیم و تیم مذاکره‌کننده ما با هدف تامین منافع ملت و تحقق منافع قانونی دولت و ملت در مسیر مذاکرات؛ جدی و حرفه‌ای عمل کرد و همچنان در این مسیر پای کار ایستاده است، اما واقعیت این است که معطل طرف مقابل نمی‌ماند.
از خطوط قرمز خود عدول نمی کنیم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: مقام های عالی کشور بار‌ها اعلام کردند که معیشت مردم و اقتصاد کشور را به روند مذاکره گره نمی‌زنیم و موضوعات مذاکره برای رفع تحریم‌ها را یکی از موضوعات خارجی تعریف می‌کنیم.
کنعانی ادامه داد : تعلل آمریکا در ارائه پاسخ به طرف اروپا، بی‌عملی طرف اروپایی، مسائل داخلی دولت آمریکا، فشار تندرو‌ها در داخل این کشور، فشار لابی صهیونیستی در دولت آمریکا و نیز فرسایشی کردن مذاکرات که آثارش مشاهده می‌شود ،ایران را از پیگیری اولویت هایش باز نمی‌دارد.
وی اضافه کرد: معطل این مسائل نمی‌مانیم و تاکید می‌کنم اگر ایران نیازمند توافق است طرف‌های اروپایی و آمریکایی حتماً بیشتر نیازمند توافقند.
کنعانی تاکید کرد: بر حقوق خودمان حتماً پایبند می‌مانیم و تیم مذاکره‌کننده در این باره جدیت کامل نشان می‌دهد .ایران تمایل عملی اش رابرای توافق نشان داده است، اما منافع مشروع دولت و ملت ایران باید تامین شود و از خطوط قرمز خود عدول نخواهیم کرد.
وی درباره زمانبندی برای دادن پاسخ دهی از سوی آمریکا، گفت: هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا برای تمامی طرف‌های مذاکره زمان مشخصی در نظر گرفته است و بار دیگر تأکید کنم که رفتار ایران در ارتباط با توافق و روند مذاکرات همواره مسئولانه بوده است و روند فعلی نتیجه رفتار غیرمسئولانه طرف مقابل و عدم التزام آنها به روند مذاکره و بی‌عملی طرف اروپایی است و در این زمینه مسئولیت متوجه طرف آمریکایی است.
سخنگوی وزارت خارجه درموردبحث تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا اظهار داشت :‌ به موضوع زندانیان در چارچوب یک موضوع انسانی نگاه می‌کنیم و هیچ‌گاه وضع و سرنوشت آنها را به موضوعات مذاکرات رفع تحریم‌ها گره نزده‌ایم. این موضوع را در چارچوبی خارج از برجام پیگیری کرده و به صورت غیرمستقیم در این زمینه با طرف آمریکایی گفتگو کرده‌ایم. از نظر ما امکان اجرای تبادل وجود دارد و در این زمینه دیدگاه‌ها روشن است ولی آنچه که از سوی طرف مقابل رخ داد بی‌عملی بود و شاهد مطرح شدن شعارها و اظهار نظرهای رسانه‌ای بودیم و پایبندی در حوزه عمل وجود نداشت.
وی درباره اینکه اگر آمریکا با پیشنهاد اروپا و نظرات ایران مخالفت کند، تهران چه برنامه‌ای در پیش دارد، گفت:موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها فقط یکی از موضوعات روابط خارجی است و ما مسائل دیگر مانندتجارت خارجی را با روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گره نزده ایم و نخواهیم زد و برنامه بعدی ما استمرار سیاست خارجی با قوت و جدیت بیشتر بدون توجه به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها خواهد بود.
کنعانی تاکید کرد:‌ مذاکرات رفع تحریم‌ها، منافع یکجانبه ایران نیست و منافع طرف‌های مقابل بیشتر در آن نهفته است و فکر می‌کنیم طرف مقابل باید در این زمینه عقلانیت خود را اثبات و با درایت بیشتری عمل کند.
سخنگوی وزارت خارجه درمورداظهارات مقامهای اسرائیل ازجمله وزیردفاع این رژیم مبنی برتوافق نامطلوب اظهارداشت:به نفع دولت آمریکا ست که درروند مذاکرات،رفع تحریم‌ها را براساس منافع و مصالح ملت‌ آمریکا به پیش ببرد. نقش صهیونیست‌ها همواره در موضوعات منطقه‌ای از جمله ایران نقش مخربی بوده است .این دولت آمریکاست که بایدمتناسب با منافع این کشور تصمیم بگیرد و اینکه رژیم صهیونیستی بخواهد نقشی منفی در این روند ایفا کند، رویکرد جدیدی نیست.
وی درباره این ادعا که ایران در موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار است موضوع انتقام از قاتلان سردار سلیمانی را کنار بگذارد، اضافه کرد: موضع ایران در ارتباط با موضوع ترور سردار سلیمانی کاملا روشن و واضح است. دولت و ملت ایران هیچگاه ترور ناجوانمردانه این سردار بزرگ توسط دولت آمریکا در فرودگاه بغداد را فراموش نخواهند کرد. موضوع انتقام از قاتلان سردار سلیمانی فراموش نشدنی است و قابل مصالحه و سازش نیست. ایران از تمامی امکانات خود استفاده می‌کند تا قاتلان سردار سلیمانی را به محکمه عدالت بسپارد .
سخنگوی وزارت خارجه درمورد روابط ایران و عربستان بعد از احیای برجام و تأثیر آن بر روابط دو کشور ، افزود: روابط خود با عربستان را در چارچوب موضوعات هسته‌ای نمی‌بینیم. ایران و عربستان برای حل و فصل موضوعات منطقه‌ای می‌توانند نقش سازنده‌ای را ایفا کنند. روابطمان را با کشورهای منطقه از جمله عربستان مستقل از برجام و رفع تحریم‌ها می‌دانیم و در همین چارچوب اتفاقات مثبتی نیز در مدت اخیر رخ داده است. چنانکه چند روز پیش سفیر جدید کویت در تهران مستقر شد و قرار است امارات نیز سفیر خود را به ایران اعزام کند .
کنعانی درباره احیای روابط دیپلماتیک بین ترکیه و رژیم صهیونیستی ادامه داد:در مورد روابط خارجی کشورها اظهارنظر نمی‌کنیم .دیدگاه‌های ایران در ارتباط با رژیم صهیونیستی کاملا مشخص است. رژیم صهیونیستی یک رژیم نامشروع ، غیرقانونی و برخاسته از یک روند ظالمانه است. ارتباط با صهیونیست‌ها کمکی به ملت‌های منطقه برای ایجاد صلح و ثبات و احقاق حقوق مردم فلسطین نمی‌کند.
کنعانی درمورداینکه آیا مذاکره با آمریکا لازم است ، گفت: مذاکراتی که در حال انجام است بر مبنای توافقی است که قبلا شکل گرفته است.به دنبال روابط رسمی و دوجانبه با آمریکا نیستیم. آمریکا به صورت غیرقانونی از یک روند بین‌المللی –برجام-خارج شده است و اکنون بعد از دو سال خواستار بازگشت به این روند است. اکنون مذاکرات بر این موضوع استوار است که یک دولت خاطی چگونه می‌تواند به یک توافقی که از قبل شکل گرفته برگردد و اینکه ایران اطمینان حاصل کند که این دولت خاطی چگونه به تعهدات و مسئولیت‌های خود در این توافق عمل می‌کند.
وی درباره آخرین وضع حمید نوری، اسدالله اسدی و پنج خدمه ایرانی در آرژانتین گفت: در ارتباط با موضوع پنج خدمه ایرانی در آرژانتین گفتگوها در این ارتباط در ایران، آرژانتین وونزوئلا ادامه داردولی هنوز تحول خوشایندی رخ نداده است. ما بر این موضوع تأکید داریم که شهروندان ایرانی هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند.انتظار داریم که دولت بلژیک و سوئد هر چه زودتر به مسئولیت خود در ارتباط با این دو شهروند ایرانی عمل و نسبت به آزادی بی‌قید و شرط آن‌ها اقدام کنند.سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به سفر وزیر خارجه به چند کشور آفریقایی اظهارداشت :حوزه آفریقا و گسترش روابط ایران با کشورهای این قاره همواره از اولویت‌های تهران بوده است. وزیرامورخارجه به مالی، تانزانیا و زنگبار جمهوری متحد تانزانیا می رود تا زمینه گسترش روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای آفریقایی بیش از پیش فراهم شود.
کنعانی به ارائه آماری از حجم روابط تجاری بین ایران و کشورهای آفریقایی اشاره کرد و افزود: حجم روابط تجاری بین ایران و کشورهای آفریقایی نسبت به سال قبل بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده و از حدود ۶۰۰میلیون دلار به یک میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار در سال رسیده است.

نظر شما