شناسهٔ خبر: 55764465 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کنعانی: کره جنوبی آزاد‌سازی دارایی‌های ایران را به مذاکرات هسته‌ای گره نزند

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: کره جنوبی، موضوع آزاد‌سازی دارایی‌های ایران در این کشور را به هیچ موضوع دیگری به‌ویژه مذاکرات رفع تحریم‌ها گره نزند. این خواسته صریح دولت و انتظار بر حق ملت ایران از کره جنوبی است.

صاحب‌خبر -
 
 
 
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (دوشنبه) ۳۱ مردادماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره آزاد‌سازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی گفت: از هفته گذشته تا الان اتفاق جدیدی رخ نداده و باید امیدوار باشیم دولت کره جنوبی به مسئولیت‌های خود در این زمینه به‌زودی عمل کند و موضوع آزاد‌سازی دارایی‌های ایران در این کشور را به هیچ موضوع دیگری به‌ویژه مذاکرات رفع تحریم‌ها گره نزند. این خواسته صریح دولت و انتظار بر حق ملت ایران از کره جنوبی است.
مذاکرات ایران و عربستان
سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات ایران و عربستان بیان کرد: گفت‌وگوهای ما مبتنی بر موضوعات دوجانبه است و ارتباطی با روند گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها ندارد. موضوعات مشترک و متعددی با عربستان در حوزه دوجانبه و منطقه‌ای داریم و معتقدیم گفت‌وگوها برای از سرگیری روابط رسمی دو کشور تامین‌کننده منافع دو طرف خواهد بود.
پیشرفت در روابط منطقه‌ای بین ایران و همسایگان
وی اضافه کرد: طبیعی است اختلاف نظرات و موضوعات پیچیده‌ای هم وجود دارد و تاکنون روند مذاکرات مثبت بوده و گام‌های بسیار خوبی را به سمت جلو برداشتیم. اما از سرگیری روابط یک اقدام یک روزه نیست. مهم این است که اراده سیاسی وجود دارد و ایران در این مسیر گام برداشته و تا الان از سوی طرف عربستان شاهد گام‌های متقابل بودیم و باید خوشبین باشیم که در مسیر ارتباطات و گفت‌وگوهای دیپلماتیک بتوانیم گام موثری را به سمت جلو برداریم. شرایط در منطقه مثبت است و می‌تواند این امیدواری را ایجاد کند که در روابط منطقه‌ای بین ایران و همسایگان به سمت شرایط بهتری در حال حرکت هستیم.
وضعیت پنج تبعه ایرانی در آرژانتین
حمید نوری و اسدالله اسدی
وی درباره پرونده حمید نوری و اسدالله اسدی و خدمه ایرانی در آرژانتین گفت: موضوعاتی است که جزو پروند‌ه‌های جاری ماست. هواپیما متعلق به ونزوئلاست و آنچه برای ما حائز اهمیت است وضعیت پنج تبعه ایرانی است و گفت‌وگوها در تهران و بوینوس آیرس و همچنین ونزوئلا ادامه دارد. هنوز در این ارتباط تحول خوشایندی رخ نداده و تاکید می‌کنیم که شهروندان ایرانی هیچ جرمی مرتکب نشدند و ضرورت دارد دولت آرژانتین نسبت به آزادی آنها در اسرع وقت اقدام کند. ایران در پیگیری حقوق کنسولی شهروندان خود کوتاهی نخواهد کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در ارتباط با حمید نوری و اسدالله اسدی پیگیری‌ها در سطوح مختلف ادامه دارد و جزو موضوعات اولویت دار دستگاه دیپلماسی است و به مسئولیت‌های خود واقف هستیم.
کنعانی بیان کرد: ضروری است دولت بلژیک و سوئد به مسئولیت خود عمل کرده و نسبت به آزادی بی‌قید و شرط آنها عمل کنند. در ارتباط با آقای نوری در سطح وزیر خارجه اقداماتی اخیرا صورت گرفته و امیدواریم این تلاش‌ها بتواند در آینده نزدیک به نتایجی برسد.
سفر امیرعبداللهیان به مالی و‌ تانزانیا و زنگبار
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر امیرعبداللهیان به آفریقا نیز اظهار داشت: حوزه آفریقا و گسترش روابط ایران با این حوزه همواره از اولویت‌های دولت‌های جمهوری اسلامی ایران از گذشته تا الان بوده است. دولت سیزدهم در این خصوص اهتمام و توجه ویژه‌تری دارد و شاهد تحولات مثبتی در ماه‌های گذشته در روابط با این حوزه بودیم. نسبت رشد روابط اقتصادی و تجاری ما با این کشورها و گفت‌وگوها و مذاکراتی که صورت گرفته و هیئت‌هایی که مبادله شده و در حال مبادله است. سفر هیئت‌ عالی‌رتبه اقتصادی موریس به تهران سفر بسیار خوبی بود و مذاکرات خوبی در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، کشاورزی، شیلات و اتاق‌های بازرگانی انجام و اسناد خوبی امضا شد.
وی بیان کرد: امروز (دوشنبه) شاهد آغاز سفر امیرعبداللهیان به دو کشور آفریقایی مالی و‌ تانزانیا و زنگبار خواهیم بود و این سفر در راستای سیاست خارجی ایران و مبتنی بر تاکیدات آیت‌الله رئیسی مبنی بر توجه به آفریقا و ظرفیت‌های این حوزه است و ان‌شاءالله زمینه‌ای برای گسترش روابط با کشورهای هدف این سفر در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی و تجاری فراهم شود.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: سفر به مالی در پاسخ به دعوت وزیر خارجه مالی و در پاسخ به سفر قبلی وزیر خارجه مالی به تهران است و امیرعبداللهیان در رأس هیئت سیاسی و اقتصادی انجام می‌شود و بخش خصوصی متشکل از تجار و بازرگان در این سفر خواهند بود و با مقامات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی این کشور گفت‌وگو خواهند کرد. اولین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های جامع را با مالی در این سفر خواهیم داشت و مجمع اقتصادی دو کشور را برای بررسی راه‌های توسعه روابط اقتصادی با مالی برگزار خواهیم کرد. در ادامه دعوت وزیر خارجه‌ تانزانیا را داشتیم و در پاسخ به این دعوت، آقای امیرعبداللهیان به‌ تانزانیا سفر و ضمن دیدار با مقامات سیاسی و اقتصادی این کشور، همایش اقتصادی و تجاری ایران و‌ تانزانیا را افتتاح خواهد کرد و در ادامه هم سفری به زنگبار جمهوری متحد با‌ تانزانیا خواهد داشت.

نظر شما