شناسهٔ خبر: 55679783 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چراغ کتاب فروشی اسم خاموش می‌شود

بنیان‌گذار نشر «اسم» اعلام کرد: مرکز فرهنگی اسم در آستانه تعطیلی و تبدیل شدن به شعبه بانک است.

صاحب‌خبر -

سعید مکرمی, نشر اسم را در سال ۱۳۹۴ با تمرکز بر ادبیات داستانی، جستار‌های بلند و علوم انسانی پایه‌گذاری کرد. مکرمی به مدت ۵ سال مدیریت کتاب‌فروشی و کافه کتاب ترنجستان سروش را بر عهده داشت. پس از آن، کتابفروشی مرکزی نشر اسم در خیابان انقلاب بازگشایی شد.البته این انتشارات یک کتابفروشی دیگر هم در خیابان ولیعصر برپا کرده بود.

اما حال در آخرین روزهای مرداد ۱۴۰۱ مکرمی اعلام کرد که بانک تجارت که مالک جدید کتابفروشی اسم است می‌خواهد اینجا را شعبه بانک کند و سه چهار ماه پیگیری هم به اتمام رسیده و تا چند روز دیگر کتابفروشی رسما تخلیه خواهد شد.

آنطور که مکرمی می‌گوید: دو دفتر کار دیگرانشان هم به همین سرنوشت دچار شد؛ مالکانی که حاضر به تمدید اجاره نیستند. و این دردی است که هر مستاجری با آن رو به رو می‌شود.

چراغ کتاب فروشی اسم خاموش می‌شود

حال مجتبی توانگر نماینده مجلس شورای اسلامی در صفحه مجازی خود با انتشار عکس ۲ نامه اعلام کرد: «چندماه قبل در مورد نشر اسم هم با وزیر محترم اقتصاد و هم با بانک تجارت نامه‌نگاری کردم لیکن، چون بنای فشار نداشتم موضوع را از طرق غیرمعمول، اما مرسوم پیگیر نبودم

او در ادامه نوشت: متاسفانه وزارت اقتصاد و بانک تجارت هم منفعت‌های غیرمعمول خود را در عدم پاسخ به این نامه‌ها دانستند.

چراغ کتاب فروشی اسم خاموش می‌شود

 احمد صادقی عضو شورای شهر تهران هم در واکنش به به تغییر کاربری یکی از کتابفروشی های خیابان انقلاب و تبدیل آن به شعبه جدید بانک تجارت گفت: کتاب اسم به عنوان یکی از مراکز فرهنگی فعال و پرمخاطب شهر تهران که توسط جمعی از جوانان انقلابی و دغدغه مند حوزه فرهنگ با تکیه بر علم، تجربه و خلاقیت تاسیس و اداره می شود به دلیل عزم برای احداث شعبه جدید بانک تجارت در روزهای آینده تخلیه خواهد شد، و لذا  نگرانی از تخلیه و تغییر کاربری این کتابفروشی  در فضای مجازی قابل مشاهده است.
 
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: خیابان انقلاب که با کتابفروشی هایش و دانشگاه تهران یک راسته و خیابان  کاملا فرهنگی محسوب می شود و کارکرد ملی دارد باید با ظرافت و دقت بیشتری با آن برخورد شود . لذا  مسئولان بانک تجارت از منظر مسئولیت اجتماعی و نقشی که می توانند در زمینه فرهنگی ایفا کنند نقش افرینی کنند و نام خود را به نیک به یادگار بگذارند. 
 
چراغ کتاب فروشی اسم خاموش می‌شود

سعید مکرمی مدیر نشر «اسم» در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کتاب‌فروشی «اسم» واقع در ابتدای راستاکتاب انقلاب طی سه سالی که از افتتاحش می‌گذرد یک کتاب‌فروشی چندمنظوره بود. بزرگی محیط این کتاب‌فروشی تداعی کننده یک فروشگاه با امکان قدم‌زدن، دیدن و مطالعه کتاب‌ها، بازی‌های رومیزی، هنرهای دست‌ساز و ... است.

او افزود: ما در طی این سه سال که پشتوانه‌‌ای ۱۰ ساله در زیست‌بوم کتاب را داشته، کوشیده‌ایم جمع متنوعی از کتاب‌ها و مخاطبان رابا گرایش‌ها و سلیقه‌های مختلف کنار هم جمع کنیم. تیم ۴۰ نفره کتاب‌فروشی و بخش اداری و مدیریتی این کتاب‌فروشی همیشه به جزئیات اهمیت می‌دهد. برای ما مهم‌تر از فروش کالا، هدیه دادن حال خوب و تفرج فرهنگی به مشتری بوده است.

مکرمی با اشاره به دلیل تعطیلی کتاب‌فروشی اسم بیان کرد: کتاب‌فروشی اسم استیجاری بوده و بانک تجارت که مالک این ملک است قصد دارد این فروشگاه را تبدیل به شعبه ای از شعبات بانک خود کند. البته این بانک از اردیبهشت تا پایان شهریور به کتاب‌فروشی مابرای پیدا کردن مکانی جهت جابجایی فرصت داده بود اما به جهت نداشتن نقدینگی و بدهی های قبلی، نتوانستیم مکان دیگری را برای ادامه فعالیت این فروشگاه انتخاب کنیم.

مدیر نشر کتاب‌فروشی اسم ادامه داد: در واقع تخلیه فروشگاه اسم به معنی پایان ۱۰ سال فعالیت آن، در راستای کتاب و اکوسیستم کتاب است.  علاوه بر نداشتن نقدینگی برای ادامه فعالیت این فروشگاه، حاشیه سود کم این صنف و درخواست به حق مالک این فروشگاه است.

او گفت: طی ۶ ماه گذشته تلاش زیادی کردیم اما موفق به دیدن مدیرعامل بانک تجارت نشدیم و در واقع با مدیران میانی بانک مذاکرات انجام می‌شد. عدم امکان پرداخت پول پیش میلیاردی و اجاره های چند صد میلیونی و غیر منطبق با کسب و کار های فرهنگی این صنف که نمی‌تواند درآمد خود را از طریق فروش کتاب تامین کند.

او با اشاره به اینکه وزیر برای ادامه فعالیت این کتاب فروشی مکانی را پیشنهاد داده است اظهار کرد: باتوجه به اینکه ممکن است اطلاعات درستی به وزیر اقتصاد داده نشده باشد، اساسا به کتاب فروشی اسم هیچ پیشنهادی بابت جابجایی و تغییر مکان برای ادامه فعالیت آن داده نشده است. و فقط مکانی مزایده شده را به عنوان پرداخت و خرید چندصد میلیون تومانی برای ادامه فعالیت کتاب‌فروشی پیشهاد کردند که در توان یک صنف فرهنگی نیست.

مکرمی در پایان بیان کرد: مشتریان فروشگاه کتاب اسم نیز از تعطیلی این کتاب‌فروشی بسیار ناراحت شدندو تلاش و کمک های آنها نیز برای ادامه فعالیت ما در زمینه فرهنگی ستودنی است.

نظر شما