شناسهٔ خبر: 55674259 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نشست غیرعلنی مجلس درباره برجام/ اعلام آمادگی ایران برای اجرای توافق فوری درباره زندانیان

صاحب‌خبر -
نشست غیرعلنی مجلس درباره برجام/ اعلام آمادگی ایران برای اجرای توافق فوری درباره زندانیان
خبرگزاری آریا-جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی در مورد بررسی آخرین تحولات درباره مذاکرات هسته‌ای و نتایج آن با حضور وزیر امور خارجه و رییس تیم مذاکره کننده هسته‌ای در صحن مجلس برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری آریا،علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس، در مورد نشست غیر علنی امروز ( چهارشنبه 26 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی گفت: این نشست با حضورحسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ، علی باقری رییس تیم مذاکره کننده هسته‌ای و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در صحن علنی برگزار شد.
عضو هیات رییسه مجلس اظهار داشت: در این نشست آخرین تحولات در مورد مذاکرات هسته ای و نتایج آن و مواضع طرفین مورد بررسی قرار گرفت.
در همین حال یک منبع آگاه دیروز گفته یود که موضوع مذاکرات هسته‌ای و تحولات اخیر درباره توافق احتمالی، محور جلسه غیرعلنی امروز خواهد بود.
در جلسه روز سه شنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر امور خارجه، رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی حاضر بودند و گزارشی درباره روند مذاکرات به نمایندگان ارائه دادند.
بر اساس گزارش ارائه شده، در مذاکرات هسته ای، طرف مقابل بر اساس منطق جمهوری اسلامی، دو موضوع راستی آزمایی رفع تحریم ها و ارائه تضمین را پذیرفته و اساس توانمندی‌های هسته ای کشور حفظ خواهد شد.

اعلام آمادگی ایران برای اجرای فوری توافق با آمریکا درباره "زندانیان"
سخنگوی وزارت خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقل از برجام، بارها از کانال های مختلف آمادگی خود را برای پرداختن به مسأله زندانیان، به طرف آمریکایی اعلام کرده است.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص نظرات مطرح شده از سوی وزیر امور خارجه آمریکا و همچنین نماینده ویژه این کشور در امور ایران در ارتباط با مسئله زندانیان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقل از برجام، بارها از کانال های مختلف آمادگی خود را برای پرداختن به مسأله زندانیان، به طرف آمریکایی اعلام کرده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ضمن اعلام آمادگی کشورمان برای اجرای فوری توافق موجود، اعلام کرد: آماده ایم با اجرای این توافق ایرانیان بیگناه زندانی شده در آمریکا که به اتهام واهی نقض تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا، قربانی بی عدالتی نظام قضایی آن کشور شده اند، امکان رهایی و بازگشت سریع بِه آغوش خانواده های خود را داشته باشند.
کنعانی افزود:جای تعجب است که طرف آمریکائی به جای عمل و رفع موانع در این زمینه، صرفا به اجرای نمایش های تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران می پردازد.

حمایت یک سناتور آمریکایی از احیای توافق هسته‌ای
یک سناتور آمریکایی در پیامی، بازگشت به توافق هسته‌ای را بهترین راه حفاظت از منافع آمریکا در خاورمیانه تلقی کرد.
 کریس مورفی، نماینده دموکرات سنای آمریکا در واکنش به گزارش شبکه سی‌ان‌ان درباره چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای، در صفحه توییترش نوشت: بازگشت به توافق هسته‌ای مهم‌ترین کاری است که آمریکا می‌تواند برای حفاظت از منافع‌مان در خاورمیانه انجام دهد. بیایید این کار را انجام دهیم.
مورفی، پیش‌تر بارها از تصمیم دولت دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای در سال 2018 انتقاد کرده است.
در پی مذاکرات انجام شده اخیر در وین بر سر پیشنهادات اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای، ایران، به تازگی پاسخ مکتوبش را به اتحادیه اروپا ارائه کرده است.
خبرگزاری رویترز نیز روز گذشته نوشت،‌ یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایالات متحده پاسخ ایران به متن اتحادیه اروپا را دریافت کرده و درحال به اشتراک‌گذاری نقطه نظرات خود با اتحادیه اروپا می‌باشد.
یک سخنگوی اتحادیه اروپا نیز روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که این نهاد اروپایی درحال بررسی پاسخ ایران به متن نهایی پیشنهادی برای احیای برجام بوده و در این رابطه با ایالات متحده به رایزنی می‌پردازد.

گفت‌وگوی دو مقام آمریکایی و رژیم صهیونیستی درباره ایران
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از گفت‌وگو با وزیر دفاع آمریکا درباره موضوعات مختلفی از جمله برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.
 بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در صفحه توییترش از گفت‌وگو با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا درباره موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله ایران خبر داد.
او نوشت، «با وزیر دفاع آمریکا درباره طیفی از موضوعات دفاعی، از جمله اقدامات لازم برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به یک سلاح اتمی صحبت کردم».
ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران از سوی گانتس در حالی تکرار شده است که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به کارگیری تسلیحات اتمی در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد و برنامه هسته‌ای ایران تنها اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.
گانتس همچنین گفت که آن‌ دو درباره جنگ اوکراین نیز گفت‌وگو کرده‌اند.
در بیانیه وزارت دفاع آمریکا درباره این گفت‌وگو آمده است، آستین بر تعهد آمریکا نسبت به امنیت اسراییل تاکید کرد.

معاون سیاسی دفتر رییس جمهور :مذاکره کنندگان به خوبی از دستاوردهای قانون مجلس صیانت کردند
معاون سیاسی دفتر رییس جمهور در توییتی نوشت: سیاست `مقاومت فعال` در کنار `قانون اقدام راهبردی مجلس` دست ایران را پر کرد.
 متن توییت محمد جمشیدی به شرح زیر است:
‏آمریکا به اشتباه فکر می کرد فشار بر ایران هم نتیجه می دهد و هم هزینه ای ندارد، چون ایران پاسخ نمی دهد. اما سیاست `مقاومت فعال` در کنار `قانون اقدام راهبردی مجلس` دست ایران را پر کرد و مذاکره از موضع قوت شکل گرفت. مذاکره کنندگان نیز به خوبی از دستاوردهای قانون مجلس صیانت کردند.

نظر شما