به گزارش شفاف، مجتبی همتیفر رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اظهار کرد: شاهد هستیم که کودکی بیاهمیت تلقی میشود و در این رابطه دچار کوچکانگاری شدهایم که این نگاه در سیاست گذاریها نیز حاکم است؛ در کشورهای پیشرو به حوزه کودک، خانواده و محصولات مرتبط با آن توجه جدی شده و بودجه خوبی اختصاص میدهند.
وی افزود: اگر به دنبال کیفیت و عدالت آموزشی هستیم باید در مناطق محروم بر روی کودکان کار کنیم و اختصاص تغذیه رایگان میتواند به رشد جسمی و ذهنی آنها کمک کند.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ادامه داد: سال 99 رهبر انقلاب اعلام کردند مهدهای کودک رها هستند و به دنبال آن شورای عالی انقلاب فرهنگی پای کار آمد و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک شکل گرفت تا از نظر تربیتی به دوره کودکی توجه شود؛ جزو معدود کشورهایی هستیم که سازمان اختصاصی برای کودکان داریم هرچند تشکیل سازمان گامی نخست در این رابطه است.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ادامه داد: وقتی از تعلیم و تربیت کودکی صحبت میکنیم نقش خانواده پررنگ است و هماکنون 8 میلیون کودک داریم که مخاطب سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک هستند و وظیفه این است والدین را آماده کنیم تا بتوانند نقش خود را بهتر ایفا و محیط خانواده را برای تربیت کودک آماده کنند.
وی تصریح کرد: مراکز متعددی در حوزه کودکان فعالیت میکنند که خدمات را به شکل کامل و جزئی و گاهی ضدتربیتی ارائه میدهند بنابراین ماموریت دیگر سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، ساماندهی مراکز متعدد است. در هیئت امنای این سازمان مصوب شد که عنوان کودکستان را برای تمام این مراکز به کار ببریم.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک متذکر شد: تاکید داریم کودک در سه سال نخست زندگی در جمع خانواده باشد همچنین باید در مناطق محروم، مرزی و عشایری از منظر کیفیت و عدالت تربیتی مراکز فعال در حوزه کودک را توسعه دهیم.
وی با اشاره به اینکه کودکان از محصولات مرتبط با سنین خود مانند کتاب و اسباب بازی و ... استفاده میکنند، افزود: گاهی محصولات خشن که تناسبی با سنین کودکی ندارد، ارائه میشود؛ بر همین اساس کودک در مسیری از تربیت قرار میگیرد که برخلاف انتظارات است.
همتیفر در پاسخ به این پرسش که سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با سایر بخشهای فعال در حوزه کودک تداخل دارد، گفت: نهادهای فعال مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که حوزه کتاب را مدیریت میکند و سایر بخشها مانند صداوسیما، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و صنعت اسباببازی و ... باید با یکدیگر هماهنگ شوند و این وظیفه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است در حقیقت این سازمان نقش تنظیمگر را برعهده دارد و باید استانداردگذاری و ضوابط را تعیین کند تا بخشهای مختلف مطابق با آن حرکت کنند.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مطرح کرد: 26 نفر از سه قوه کشور و نهادهای حاکمیتی عضو هیئت امنای این سازمان هستند؛ در برخی مواقع شاهد هستیم تبلیغاتی در تلویزیون انجام میشود که بر علیه حقوق کودک است و یا ممکن است کتاب خوبی تولید شود که نیاز به حمایت دارد، در این مواقع وظیفه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است که ورود کند.
وی با اشاره به رویداد ملی یارستان کودکستان متذکر شد: هماکنون تولیداتی در حوزه کودک داریم و وظیفه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تولید نیست بنابراین فراخوانی دادیم تا بخشهایی که تولیداتی در حوزه کودک دارند آنها را به ما معرفی کنند، آثار مطابق شاخصهای تربیتی ارزیابی میشود تا آنهایی که انتخاب میشوند را ارتقا و به خانوادهها و کودکستانها معرفی میکنیم.
انتهای پیام/
∎
نظر شما