شناسهٔ خبر: 55607921 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نظرسنجی| پیشتازی ۲۲ درصدی لیز تراس در رقابت برای تصدی نخست وزیر انگلیس

نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد لیز تراس وزیر خارجه فعلی انگلیس ۲۲ درصد از رقیب خود ریشی سوناک در کسب سمت نخست وزیری پیشی گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نتایج جدیدترین نظرسنجی ها از اعضای حزب محافظه کار انگلیس نشان می دهد «لیز تراس » وزیر خارجه فعلی 22 درصد از رقیب خود «ریشی سوناک» در کسب سمت نخست وزیری پیشی گرفته است.

این نظرسنجی که توسط مرکز تحقیقات اوپینیوم و با شرکت 450 نفر از اعضای حزب محافظه کار که می دانستند به چه کسی می خواهند رای دهند انجام شده، حاکی از آن است که 61 درصد اعضای حزب به تراس و 39 درصد به سوناک رای می دهند.

در این نظرسنجی حدود 570 نفر اولویت خود را برای رای دادن مشخص نکرده اند، و کمتر از یک سوم آنها یعنی 29 درصد اعلام کردند که اخیرا برای رای دادن تصمیم خود را گرفته‌اند و 47 درصد نیز اظهار کرده‌اند که در حال فکر کردن به این موضوع هستند و تنها 19 درصد ممکن است تصمیم خود را عوض کنند.

علاوه بر این، در این نظر سنجی سه دلیل اصلی حمایت بیشتر از لیز تراس این موارد است: دوست نداشتن سوناک، صداقت بیشتر تراس و وفاداری بیشتر او به جانسون. این در حالی است که حامیان ریشی سوناک معتقدند که او عملکرد اقتصادی بهتری دارد و شایستگی و  هوشمندی او بیشتر است.

این در حالی است که هفته گذشته ریشی سوناک، نامزد مطرح جانشینی بوریس جانسون برای پست نخست وزیر انگلیس در یک مناظره مهم تلویزیونی با لیز تراس، رقیب خود توانست نظر اکثر قریب به اتفاق شرکت کنندگان را جلب کند.

چندی پیش در پنجمین دور رای گیری برای انتخاب جانشین بوریس جانسون در حزب محافظه کار انگلیس، با حذف پنی موردانت، ریشی سوناک و لیز تراس به دور نهایی انتخابات صعود کردند.

دو برنده یک کمپین انتخاباتی را در مقابل اعضای حزب محافظه کار راه انداخته‌اند که باید با اعلام برنده در 5 سپتامبر (14 شهریور ماه) به پایان برسد.

انتخابات برای تعیین نخست وزیر جدید پس از کناره‌گیری بوریس جانسون از قدرت آغاز شد. 21 تیرماه گذشته هشت چهره کلیدی حزب محافظه‌کار با حمایت دست کم 20 تن از اعضای حزب، به فهرست نامزدهای انتخاباتی راه پیدا کردند.

این در حالی است که پس از رسوایی های متعدد بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، حدود 200 هزار نفر از اعضای حزب حاکم خواستار کناره گیری جانسون از سمت خود شدند. جانسون نیز در نهایت ضمن کناره گیری از سمت نخست وزیری اعلام کرد به محض آنکه حزب محافظه کار جانشینی برای وی انتخاب کند، از سمت رهبری حزب نیز کنار خواهد رفت. لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس بارها از نخست وزیر مستعفی دفاع کرد. از طرف دیگر رقیب او سوناک به شدت به جانسون انتقاد وارد می کند.

تا به حال برخی مقامات دولت انگلیس حمایت خود از لیز تراس برای عهده داری نخست وزیری این کشور را اعلام کرده‌اند.

"بن والاس"، وزیر دفاع محبوب انگلیس هم اخیرا در مقاله ای در روزنامه تایمز از لیز تراس، وزیر امور خارجه فعلی انگلیس برای عهده داری سمت نخست وزیری دفاع کرد.

در رقابت برای جانشینی نخست وزیر بریتانیا، لیز تراس، وزیر امور خارجه همچنان از حمایت بالایی برخوردار است: ندیم زهاوی، وزیر دارایی انگلیس هم خواستار انتخاب وی در این سمت شده است.

گفتنی است قرار است انتخابات نخست وزیری انگلیس 5 سپتامبر برگزار شود.

 

انتهای پیام/

نظر شما