شناسهٔ خبر: 55572174 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

انتقاد از کاهش ظرفیت‌های جذب دانشجویان بومی در دانشگاه فرهنگیان هرمزگان

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان هرمزگان با انتقاد از کاهش ظرفیت‌های جذب دانشجوی بومی در دانشگاه فرهنگیان این استان خواستار افزایش ظرفیت جذب دانشجویان بومی در این دانشگاه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان هرمزگان بیانیه‌ای پیرامون مسئله کاهش ظرفیت‌های جذب دانشجو بومی در دانشگاه این استان برای سال جاری صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: امروز مسئله‌ی تأمین نیروی انسانی کارآمد برای نظام تعلیم و تربیت و متولیان امر چالشی اساسی ایجاد کرده که با تصمیمات مختلفی، چون سه ساله کردن دوره‌ی آموزش متداول دانشگاهی برای دانشجویان رشته‌ی ابتدایی ورودی ١٣٩٨ و تصمیمات دیگر در صدد جبران کمبود نیرو بر آمده‌اند. این تجربه درکنار تجربیات دیگر و گفتار‌های متعدد از سخنگویان مجموعه‌ی آموزش و پرورش این خطر را نمایان می‌کند.

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تأکید کرده:  اتفاق این روز‌های اخیر، تناقض بزرگی را دست کم برای استان هرمزگان به ذهن‌ها منتقل می‌کند (کاهش جذب معلم در عین کمبود معلم) و یا اینکه نشان می‌دهد که مسئله تأمین اکثریت نیروی انسانی، قرار است با تدابیری نا‌مناسب به طرزی خارج از چهارچوب تعلیمات 4 ساله‌ دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد (انتخاب راه‌های کم کیفیت‌تر تامین معلم)  بنابر تجربه‌ی 3 ساله شدن تحصیل دانشجویان ٩٨، گفتار ملی از سوی مسئولین امر بر این بنا بود که ظرفیت‌های بیشتری در دانشگاه فرهنگیان ایجاد شده و جذب دانشجو در این دانشگاه با رشد تقریبا صد درصدی نسبت به سال گذشته صورت گیرد.

لکن این که این امر صورت نگرفت و رویه‌ی نامشخصی را در تصمیم گیری‌های ستادی جلوه‌گر کرد بماند در یک سو، اما در این بین ظرفیت پذیرش ملی این دانشگاه نسبت به سال گذشته مقدار اندکی با روند افزایشی رو به رو گشت و بر خلاف این، ظرفیت به طرز عجیبی در استان‌هایی از جمله استان هرمزگان روندی کاهشی را در پیش گرفت.

این اتفاق را درچهار چوب اعداد و ارقام میتوان اینگونه شرح داد: دانشگاه فرهنگیان در سال ١۴٠٠، جمعیت ٢٣٢۶٨نفری را در این دانشگاه جذب کرد که این جمعیت در سال جاری به ٢۵٣٧٠ نفر افزایش یافت در حالی که سهمیه این ظرفیت ویژه بومیان استان هرمزگان برای سال ١۴٠٠ معادل با ۵٣١ نفر بوده و با کاهش ١١١ نفری در سال ١۴٠١ به ۴٢٠ نفر رسید.

آنچه در حل مسئله‌های حوزه‌ عظیم تعلیم و تربیت بسیار یاری رسان است، به کار گیری ظرفیت نخبگانی جامعه می‌باشد.

مجموعه‌ی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان هرمزگان به نمایندگی از این جمع جوان، شفافیت کامل این مطلب را طلب می‌کند و این انتظار به جا را از مجموعه‌ها و افراد تصمیم گیر استانی در این موضوع (استانداری، آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس) دارد در این مسئله اساسی، علاوه بر پاسخگویی وضعیت به وجود آمده، پیگیر این مسئله باشند. همچنین پاسخگویی و پیگیری را با صراحت و شفافیت با مردم از جمله مجموعه نخبگانی دانشجویی در میان بگذارد.

انتهای پیام/ 3728

نظر شما