شناسهٔ خبر: 55556822 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تفاهم‌نامه حمایت از برگزیدگان آزمون سراسری و المپیاد‌های علمی مبادله شد

تفاهم‌نامه حمایت از برگزیدگان آزمون سراسری و المپیاد‌های علمی در نشست شورای هدایت استعداد‌های درخشان، توسط وزیر علوم و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان، مبادله شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در نشست شورای هدایت استعداد‌های درخشان، گفت: دغدغه ما اطمینان بخشی در خصوص آینده شغلی به نخبگان رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی است.

ادامه تحصیل دانشجویان برتر در رشته‌های مورد علاقه از اهداف این طرح است
وزیر علوم تاکید کرد: اگر نخبگان و استعداد‌های برتر بتوانند در رشته تحصیلی مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهند می‌توانند به دانشمندان تراز اول تبدیل شوند و تفاهم‌نامه وزارت علوم، بنیاد نخبگان و معاونت علمی ریاست جمهوری با این هدف تدوین شده است.

آقای زلفی‌گل خاطرنشان کرد: بر اساس طرح ویژه حمایت از جذب رتبه‌های برتر کنکور سراسری و برگزیدگان المپیاد در رشته‌های هدف اولویت‌‏دار کشور غیر از برگزیدگان المپیاد‌های دانش‌آموزی، رتبه‌های یک تا ۱۰۰ کنکور در رشته‌های علوم تجربی، علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی و رتبه‌های یک تا ۵۰ رشته‌های زبان و هنر نیز به شکل ویژه‌ای حمایت می‌شوند که شرح این حمایت‌ها در دفترچه آزمون سراسری آمده است.

وزیر علوم همچنین گفت: همچنین برای رفع نگرانی از آینده شغلی برگزیدگان، تصمیم گرفتیم بعد از دوره دکتری و برای پسادکتری از آن‌ها به شکل ویژه‌ای حمایت کنیم. اگر تمایل داشتند عضو هیات علمی دانشگاه شوند، هیات اجرایی جذب زمینه بورس و استخدام آن‌ها را به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی یا پژوهشی آماده می‌کند.

وی افزود: دانشجویان شامل این طرح، در دوره تحصیل مبلغی معادل حقوق قانون وزارت کار دریافت می‌کنند و می‌توانند به شیوه پذیرش بدون آزمون به عنوان استعداد‌های درخشان در دوره‌های تحصیلی بالاتر تا مقطع دکتری تخصصی در رشته‏‌های هدف در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم ادامه تحصیل دهند.

وزیر علوم نتیجه‌گیری کرد: این توافق نامه آغازی برای قدرشناسی از استعداد‌های برتر است و ما باید به صورت مستمر تلاش کنیم که زمینه‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری لازم را برای رشد و شکوفایی استعداد‌ها به کار گیریم.

تاکید بر حمایت‌های گسترده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
آقای ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان نیز در این نشست با اشاره به اینکه ضرورت تدوین طرح حمایت ویژه از رشته‌های علوم پایه توسط وزیر علوم مطرح شده است، گفت: معاونت علمی حامی این طرح است و برای گسترده‌تر شدن آن تلاش می‌کند.

وی تاکید کرد: تصویب این طرح و ابلاغ آن هدف فراتری از خود طرح را دنبال می‌کند و آن فرهنگی است که در راستای حمایت از رشته‌های خاص به دنبال ابلاغ چنین آیین نامه‌هایی ایجاد می‌شود.

کلیات طرح
گفتنی است ؛ بر اساس این طرح و با تصویب هماهنگ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رتبه‌های ۱ تا ۱۰۰ (کشوری) گروه‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و رتبه‌های ۱ تا ۵۰ (کشوری) هنر و زبان‌های خارجی در کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ و دارندگان نشان‌‏های طلا، نقره و برنز کشوری در المپیاد‌های ملی دانش‏آموزی (که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می‏‌شوند با معرفی سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان شامل المپیاد‌های ادبیات، ریاضی، زیست، شیمی، فیزیک، کامپیوتر و نجوم) در صورت انتخاب و پذیرش در رشته‌های هدف اولویت دار از مزایای طرح مذکور برخوردار می‌شوند.

رشته‌هایی تحصیلی اولویت‌دار که مشمول حمایت‌های این طرح هستند
رشته‌های گروه «علوم پایه» آمار، آمار و سنجش آموزشی، دکتری پیوسته فیزیک، ریاضیات و کاربردها، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی جانوری، زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، زیست‌شناسی دریا، زیست‌شناسی گیاهی، زیست فناوری، شیمی کاربردی، شیمی محض، فیزیک

رشته‌های گروه «علوم انسانی»: ایران‌شناسی، باستان‌شناسی، تاریخ، جامعه‌شناسی، جغرافیا، زبان و ادبیات عربی، زبان و ادبیات فارسی، علوم تربیتی، علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه، معارف اسلامی

رشته‌های گروه «مهندسی کشاورزی»: علوم و مهندسی آب، علوم و مهندسی باغبانی، علوم و مهندسی خاک، علوم و مهندسی صنایع غذایی، مهندسی اقتصاد کشاورزی، مهندسی ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی.

نظر شما