شناسهٔ خبر: 55552578 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

بهترین نرم‌ افزار‌ اورکلاک CPU و GPU کدام است؟ - ویجیاتو

نرم‌ افزار‌های رایگان اورکلاک کردن پردازنده و کارت گرافیک

صاحب‌خبر -

قبلا در ویجیاتو مزایا و معایت اورکلاک کردن کارت‌های گرافیکی را برسی کرده‌ایم. در این پست ۶ ابزار گرافیکی تحت ویندوزی برای اورکلاک کردن پردازنده و کارت گرافیکی در جهت افزایش عملکرد آن‌ها معرفی می‌کنیم.

توصیه می‌شود اگر دانش یا آشنایی چندانی با اورکلاک ندارید، بهتر است در ابتدا دانش سخت افزار و اورکلاک خود را افزایش دهید، سپس به سراغ برنامه‌های معرفی شده در این پست برای اورکلاک کردن قطعات سخت افزاری خود بروید.

اورکلاک پردازنده

اورکلاک (Overclocking) عملی است که در آن با تنظیمات دستی می‌توانیم پردازنده را در فرکانس بالاتری به کار گیریم. در نتیجه با اورکلاک پردازنده با سرعت بالاتری فعالیت خواهد کرد. اما این سرعت بالاتر به معنای مصرف انرژی بیشتر و دمای بالاتر نیز است.

در گذشته برای اورکلاک‌ پردازنده مجبور بودید تنظیمات بایوس خود را تغییر بدهید. اما امروزه برنامه نویسان با ارائه نرم افزارهایی، تمامی موارد مورد نیاز‌ برای اورکلاک را از بایوس به درون محیط سیستم‌ عامل‌ها آورده‌اند، تا کاربران بتوانند به سادگی و با چند کلیک و بدون نیاز به ریبوت دستگاه، تنظیمات مورد نظر خود را روی پردازنده‌ها اعمال کنند. در ادامه به معرفی چند مورد از بهترین نرم افزار اورکلاک می‌پردازیم.

Intel Extreme Tuning Utility (Intel XTU)

اینتل XTU یکی از پیشرفته‌ترین برنامه‌های موجود برای اورکلاک پردازنده است. این نرم افزار توسط شرکت اینتل ساخته شده است و فقط مناسب پردازنده‌‌های اینتل است. Intel XTU به شما اجازه می‌دهد پردازنده خود را اورکلاک کنید، دما را مدیریت و برسی کنید و از پردازنده خود استرس تست بگیرید.

همچنین اینتل XTU به شما امکان اورکلاک، آندرکلاک و تعیین حداکثر TDP و مصرف انرژی پردازنده را می‌دهد. این برنامه امکانات دیگری مانند ساخت پروفایل‌های مختلف اورکلاک برای پردازنده، تست رم و بنچمارک از پردازنده را نیز در اختیار شما می‌گذارد.

AMD Ryzen Master

اگر دارای پردازنده سری رایزن AMD می‌باشید، AMD Ryzen Master یک انتخاب بسیار عالی برای اورکلاک پردازنده شما است. این نرم افزار رابط کاربری بسیار جذاب و امکانات متنوعه‌ی همانند برنامه Intel XTU به شما ارائه می‌دهد.

با AMD Ryzen Master می‌توانید ولتاژ پردازنده را کنترل کنید، حافظه‌های رم و پردازنده گرافیکی موجود درون CPU را اورکلاک کنید، پروفایل‌های مختلف برای هر بازی یا نرم افزاری داشته باشید و در آخر یک مانیتورینگ دقیق از اجزای سیستم خود را به صورت پیوسته مشاهده کنید.

اورکلاک کارت گرافیک

بهترین نرم‌ افزار اورکلاک کارت گرافیکی شما نرم افزار ارائه شده از سمت سازنده آن کارت می‌باشد. لیست زیر نرم افزار‌های محبوب، ساده و پر امکاناتی می‌باشند که با اکثر کارت‌های گرافیکی موجود بازار سازگاری کاملی دارند.

ASUS GPU Tweak II

اگر در زمینه اورکلاک تازه کار می‌باشید و به دنبال یک نرم افزار ساده، ASUS GPU Tweak II انتخاب بسیار خوبی برای شما می‌باشد. ASUS GPU Tweak به شما این امکان را می دهد که GPU خود را با یک کلیک اورکلاک کنید.

در این نرم افزار می‌توانید با یک کلیک بین حالت‌های از پیش تعیین شده به مانند حالت OC برای بالاترین اورکلاک، حالت Game برای اورکلاک جزئی کارت و حالت Silent برای زمانی که می‌خواهید کارت شما خنک و بی صدا عمل کند، یکی را انتخاب کنید.

MSI Afterburner

MSI Afterburner نرم افزار رایگانی است که همراه با نمایش کامل اطلاعات کارت گرافیک به شما امکان اورکلاک کردن پردازنده های گرافیکی NVIDIA و AMD را می‌دهد. Afterburner به شما امکاناتی مانند کنترل سرعت فن کارت گرافیک، پروفایل‌‌‌های سرعت فن سفارشی، بنچمارک و ضبط ویدیو را می‌دهد.

علاوه بر این، Afterburner با داشتن تم و پوسته‌های فوق العاده، امکان نمایش اطلاعات کارت هنگام بازی و پشتیبانی از اکثر کارت‌های گرافیکی بهترین انتخاب برای اورکلاک کارت گرافیکی است.

EVGA Precision X

EVGA Precision X یکی دیگر از نرم‌افزارهای رایگان برای افراد و گیمرهایی است که می‌خواهند کارت گرافیکی لپ‌ تاپ یا رایانه‌های شخصی بازی خود را اورکلاک کنند. این نرم افزار به شما امکان ایجاد ۱۰ عدد پروفایل سفارشی برای اورکلاک کردن پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA را می‌دهد. 

این نرم افزار می‌توانید از کارت شما استرس تست بگیرد و بهترین فرکانس‌ها برای اورکلاک کارت شما را به صورت خودکار تنظیم کند، همچنین این برنامه از کارت‌های قدیمی انویدیا نیز پشتیبانی می‌کند.

NVIDIA Inspector

 مجموعه دو ابزار رایگان، کم حجم و ساده برای خواندن تمام داده های مربوط به GPU از درایور NVIDIA است. این نرم افزار از اورکلاک و تغییر تنظیمات درایور انویدیا پشتیبانی می کند. همچنین شامل نظارت بر پارامترهای GPU مانند ولتاژ، فرکانس حافظه، دما و سرعت فن می‌باشد.

ابزار nvidia Profile Inspector درون این مجموعه به شما امکان می‌دهد به صورت دستی مقادیر و تنظیمات بخش Manage 3D Setting کنترل پنل Nvidia را به صورت دستی تغییر دهید و پروفایل‌های مختلفی بسازید.

کلام نهایی

امروزه اورکلاک به اندازه گذشته با ریسک بالا نیست. پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک در حال حاضر توانایی بیشتری برای مدیریت گرما دارند زیرا سیستم‌های خنک‌کننده در طول سال‌ها بهبود یافته‌اند. علاوه بر این، سازندگان کارت گرافیک، CPU و مادربرد اغلب با در نظر گرفتن اورکلاک، سخت افزار‌ها را تولید می کنند که مناسب اورکلاک است.

آیا اورکلاک قابل برگشت است؟

نرم افزار‌های معرفی شده تنظیمات شما را در پروفایل‌هایی ذخیره می‌کند، سیستم شما بعد از هر بار راه اندازی با تنظیمات پیش فرض و بدون پروفایل‌های اورکلاکی روشن می‌شود.

آیا به اورکلاک کردن نیاز داریم؟

به شرطی که دمای پردازنده در محدوده نرمال خود باقی بماند مشکلی برای پردازنده ایجاد نمیشود. اما اگر فکر می‌کنید با اورکلاک کردن ۲۰۰ یا ۳۰۰ مگاهرتزی پردازنده خود، شاهد افزایش چشم گیر قدرت آن می‌شوید سخت در اشتباهید! چون همه قدرت پردازنده وابسته به فرکانس آن نیست!

نظر شما