شناسهٔ خبر: 55538467 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

طغیانی در گفت‌وگو با ایسکانیوز:

چالشی فراروی اجرای کالابرگ الکترونیک / اجبار دولت به اجرای زود هنگام قوانین معیشتی

عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی گفت: تکانه‌های حذف ارز ترجیحی دولت را مجبور به پرداخت یارانه نقدی کرد، حال آنکه قانون مجلس اجرای کالابرگ الکترونیک بود.

صاحب‌خبر -

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به تصمیم دولت برای ارائه لایحه در خصوص شفاف‌تر شدن نحوه تخصیص یارانه به مردم اظهار کرد: مجلس در تصویب بودجه حذف ارز ترجیحی را مشروط بر ارائه کالا به نرخ شهریور 1400 کرد. اما دولت معتقد است بازگرداندن قیمت‌ها به 1400 به لحاظ اقتصادی امکانپذیر نیست.

وی افزود: نمایندگان در مجلس کالابرگ الکترونیک را برای اینکه اثرپذیری حذف ارز ترجیحی روی کالاهای اساسی کمتر شود و مایحتاج زندگی مردم را دستخوش تغییرات نکند پیشنهاد دادند و اینکه بتوان از این طریق فضای معیشت مردم را مدیریت کرد مانند کاری که در حوزه نان انجام شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اتفاقاتی در بازار افتاد که دولت مجبور شد بخشی از طرح را جلوتر از زمان‌بندی در نظر گرفته شده اجرا کند و عملاً پرداخت نقدی را که اصلاً در قانون قرار بر آن نبود، اتفاق افتاد و این به دلیل آماده نبودن زیرساخت پرداخت کالابرگ بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: معتقدم اکنون در اجرای قانون دچار یک مسئله هستیم و آن اینکه آیا جامعه بعد از پرداخت نقدی آمادگی قطع یارانه به صورت نقدی و تغییر آن به کالابرگ را دارد؟

وی بیان کرد: کالابرگ مطابق آنچه بانک مرکزی گزارش داده چیزی مانند سوئیچ رفاهی است که روی کارت سرپرست خانوار قابلیت فعال شدن دارد که به وی اجازه می‌دهد به اندازه یارانه‌ای که به خانوار تعلق گرفته نسبت به خرید کالاهای خاص و تعریف شده اقدام کند.

طغیانی با بیان اینکه این اقلام بسته به نظر دولت تعیین می‌شود که در آن مایحتاج روزانه مردم منظور شده است، گفت: باید ببینیم جامعه بعد از پرداخت نقدی تغییر آن به کالابرگ الکترونیک را می‌پذیرد؟؛ چون تاکنون مردم می‌تواستند هر چیز نیاز دارن را تهیه کنند در صورتی که کالابرگ الکترونیک خرید آنان را به اقلام خاص محدود می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زیرساخت پرداخت کالابرگ کم و بیش پیش رفته است، خاطرنشان کرد: معتقدم ادامه کار بستگی به خرد جمعی دارد و اینکه نمایندگان که با مردم در تماس مستقیم هستند به نتیجه برسند که می‌توان کالابرگ الکترونیک را در جامعه اجرا کرد.

به گزارش ایسکانیوز، علی بهادری جهرمی پیش از این درباره ادامه پرداخت نقدی به مردم به خبرنگاران گفته بود، مجلس بر اجرایی کردن کالابرگ اصرار دارد و دولت در تلاش برای فراهم کردن زیرساخت‌های نهایی این موضوع است اما تا زمانی که زیرساخت‌های مناسبی وجود نداشته و امکان جبران برای مردم از طریق کالابرگ فراهم نباشد، پرداخت نقدی یارانه ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد که در طرح مجلس فقط کالاهای محدود اساسی و مستقیم برای اختصاص کالابرگ مطرح است؛ در صورتی که تأثیر قیمتی حذف ارز ترجیحی برای این کالاهای اساسی و مستقیم نخواهد بود. از طرفی در شیوه پرداخت نقدی مردم اختیار دارند که قدرت انتخاب گسترده‌تری داشته باشند و دولت هم اخیراً لایحه‌ای ارسال کرده تا مسئله شفاف تر باشد و نگاه مجلس هم روشن تر شود و این ابهام در شیوه جبران خسارت برای مردم مشخص شود.

برچسب‌ها:

نظر شما