شناسهٔ خبر: 55506742 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

قدیمترین کهکشان‌های رصد شده توسط جیمز وب چقدر با زمین فاصله دارند؟

تلسکوپ فضایی جیمز وب همچنان شگفت‌انگیز است و داده‌های اولیه یکی از پروژه‌های پیمایشی آن نمایی وسوسه‌انگیز از برخی کهکشان‌های بسیار دور و بسیار قدیمی ارائه می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا، تلسکوپ فضایی جیمز وب همچنان شگفت‌انگیز است و داده‌های اولیه یکی از پروژه‌های پیمایشی آن نمایی وسوسه‌انگیز از برخی کهکشان‌های بسیار دور و بسیار قدیمی ارائه می‌دهد. داده های اولیه از نظرسنجی علمی انتشار زودهنگام تکامل کیهانی (CEERS) در نمایی خیره کننده از میدانی از کهکشان ها از جمله یکی از دورترین کهکشان هایی که تاکنون مشاهده شده است، گردآوری شده است. این کهکشان می‌تواند 14 جابه‌جایی فروسرخ داشته باشد که به درجه‌ای اشاره دارد که نور به انتهای طیف قرمز در اثر انبساط جهان منتقل می‌شود.

دیجیتال ترندز اضافه می‌کند که این یافته از کهکشانی با بیش از 14جابجایی فروسرخ ، آن را حتی از کهکشان دور دیگری که توسط جیمز وب کشف شده و اخیراً سرفصل خبرها شده بود، دورتر نشان می‌دهد، زیرا کهکشان در  حدفاصل 13 جابجایی فروسرخ قرار داشت. حرف z با جابه‌جایی‌های قرمز بیش از 8 نشان می‌دهد که نور یک جسم برای مثال بیش از 13 میلیارد سال با زمین فاصله دارد با این حال، این بدان معنا نیست که جسمی با 8 جابجایی فروسرخ در فاصله 13 میلیارد سال نوری از ما قرار دارد همانطور که جهان در تمام این مدت در حال انبساط بوده است، چنین جرمی در واقع بیش از 25 میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد.

دلیل دیگر جذابیت این یافته‌ها صحه گذاشتن به فرضیۀ وجود کهکشان‌ها و اجرام کیهانی متعدد است که فرصت بسیار خوبی برای مطالعه آنها وجود دارد. یکی از نویسندگان، جیهان کارتالتپه از مؤسسه فناوری روچستر، در مطلبی گفت: این تصاویر هیجان‌انگیز هستند، زیرا تعداد این کهکشان‌های واقعاً در بازۀ فروسرخ  بسیار زیاد است. ما می‌دانستیم که برخی از آنها را پیدا خواهیم کرد اما فکر نمی‌کنم کسی فکر کند که به تعداد خودمان پیدا کنیم. این یا به این معنی است که جهان کمی متفاوت از آنچه ما فکر می‌کردیم کار می‌کند یا منابع آلوده‌کننده زیادی وجود دارد و این نامزدها چیز دیگری هستند. واقعیت احتمالاً ترکیبی از هر دو است.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهرا وجدانی

نظر شما