شناسهٔ خبر: 55496945 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

کاشان در مکتب محرم

آیین مذهبی مختلفی در کاشان برپا می‌شود که در ماه محرم شاهد برپایی این مراسم که گاهی قدمت آن به دوران صفویه یا حتی قبل‌تر از آن بازمی‌گردد،هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، کاشان خاستگاه آئین فرهنگی و مذهبی بسیاری به ویژه در ماه محرم است، سابقه آئین عاشورایی کاشان به اواخر سال اول هجری بازمی‌گردد، این موضوع نشان‌دهنده این است که مردم کاشان ولایت‌پذیر و محب اهل بیت (ع) بوده و خواهند بود، مردم منطقه کاشان برای احیای واقعه کربلا از دیرباز در تلاش بودند و عزاداری‌ها و مراسم مذهبی گوناگونی را در مناطق مختلف شهر کاشان برپا می‌کنند، گاهی از شهرهای دیگر برای در این مراسم حضور می‌یابند.

همچنین از زمان صفویه دسته‌های عزاداری کاشان شکل گرفت و با توجه به اقلیم آب و هوایی این شهر دسته‌ها و هیئت‌ها برای رهایی از سرما و گرما به بازار کشیده شدند و از دو طرف بازار پانخل و دروازه دولت به سوی تیمچه امین‌الدوله حرکت می‌کنند و به اجرای مراسم سوگواری امام حسین (ع) می‌پردازند.

برپایی آئین مذهبی احیاکننده عاشورا است

عفت پدرام‌فر، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کاشان در خصوص آئین مذهبی و فرهنگی به ویژه در ماه محرم در کاشان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: آداب و رسوم مذهبی و فرهنگی کاشان بسیار غنی است و پیشینه‌ای دیرینه دارد.

وی می‌افزاید: با فرا رسیدن ماه محرم آئین مذهبی مختلفی در منطقه کاشان برگزار می‌شود و بیشتر هیئت‌های فرهنگی شهر به اجرای تعزیه و چاووش‌خوانی می‌پردازند که با استقبال شهروندان همراه است و صحنه‌های معنوی بی‌نظیری را برای شهر رقم می‌زند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کاشان در خصوص فرهنگ‌سازی در راستای آزادی و آزادگی، تصریح می‌کند: امسال نیز با برگزاری آئین و مراسم مذهبی در کاشان درس آزادی و آزادگی امام حسین (ع) در مکتب محرم تدریس می‌شود.

وی در خصوص لزوم توجه به برگزاری مراسم مذهبی به ویژه در ماه محرم و فرهنگ‌سازی برای جوانان، می‌گوید: هیئت‌های مذهبی هر کدام با نوع مختلفی از عزاداری عاشورا را احیا کرده‌اند و بیش از پیش نسل جوان با واقعه کربلا مأنوس شده است.

پدرام‌فر با اشاره به اینکه مراسم مختلف مذهبی که در کاشان قدمت چند صد ساله دارد، خاطرنشان می‌کند: مراسم مذهبی و فرهنگی منطقه کاشان از جمله چاووش محرم، سیاه‌پوشان نخل، سقاخوانی، نخل گردانی، شمع‌زنی، شام غریبان و تعزیه‌خوانی از آئین مذهبی و فرهنگی بسیار قدیمی در کاشان است که هر کدام در روز و به روش خاص خود توسط مردم کاشان برگزار می‌شود و یاد امام حسین (ع) و اهل بیتش را زنده نگه می‌دارد.

کاشان از نخستین خاستگاه‌های آئین مذهبی است

احمد دانایی‌نیا، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان در خصوص پیشینه آئین مذهبی کاشان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: سابقه آئین مذهبی کاشان به اواخر سال اول هجری می‌رسد که از زمان صفوی ساماندهی شده است و تا به امروز سینه به سینه بین مردم کاشان چرخیده است و همچنان پرشور برپا می‌شود.

وی تصریح می‌کند: آمادگی جهت اجرای آئین محرم از دو ماه قبل آغاز و تکایا و حسینه‌ها برای مراسم عزاداری و سوگواری سیدالشهدا (ع) آماده می‌شود، از اولین روز محرم و در اولین دهه این ماه مردم کاشان در تلاش برای برپایی هر چه بهتر مراسم سوگواری حسینی هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان با شروع ماه محرم از روز ۲۹ ذی‌الحجه دسته چاووش خوان که متشکل از بزرگان محله پشت مشهد کاشان هستند از سوی بازار مسگرها وارد تیمچه امین‌الدوله شده و با اشعار سنتی بشارت آغاز محرم را به بازاریان داده و آنها را آماده استقبال از هیئت‌های مذهبی می‌کنند.

وی در خصوص مراسم ویژه روزهای ابتدایی ماه محرم در کاشان، می‌گوید: بدین ترتیب روز دوم و چهارم محرم دسته سقاها به بازار و تیمچه امین الدوله می‌آید و به سبک خاص خود به عزاداری و سوگواری می‌پردازد. در این دسته به طور معمول جوان‌ترها حضور پررنگی دارند و خانواده‌های بسیاری در این مراسم که به یاد حضرت ابوالفضل (ع) برگزار می‌شود، حضور می‌یابند و گاهی نوجوانان کاشان نذر می‌کنند تا سقای عاشورا شوند.

برپایی مراسم سوگ حسینی در کاشان

دانایی‌نیا می‌گوید: روز بعد از آن هیئت شش گوشه از امامزاده حبیب بن موسی (ع) به طرف بازار آمده و در تمام بازار کاشان به عزاداری برای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) می‌پردازد این هیئت بسیار مورد احترام منطقه است، از این رو جایگاه ویژه‌ای بین مردم و بازاریان کاشان دارد.

وی تصریح می‌کند: یکی دیگر از مراسم خاص ماه محرم در کاشان "طوق شیخ رضا" است که روز هشتم و روز عاشورا به بازار می‌آید، طوق یکی از نشانه‌های مقدس عزاداری منطقه کاشان است که مردم با احترام بسیاری از آن استقبال می‌کنند. همچنین مراسم نخل گردانی عصر عاشورا به نیت تابوت امام حسین (ع) از دیگر آئین مذهبی و بسیار قدیمی این منطقه است که در بیشتر شهرها و روستاهای کاشان رواج دارد و فیلتر پرشور برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان "جریده" را یکی دیگر از ادوات عزاداری کاشان می‌داند و می‌گوید: جریده قطعاتی است که اشاره به واقعه کربلا دارد و برپایی این مراسم در این منطقه رواج دارد.

وی با اشاره به اینکه که کاشان مملو از آئین مذهبی است و بالغ بر صدها دسته و هیئت عزاداری دارد، می‌افزاید: عصر تاسوعا و شب عاشورا بانوان منطقه با نذر "چهل منبران" آئین شمع زنی را برای متوسل شدن به امام حسین (ع) و اهل بیتش برپا می‌کنند. شور حسینی همیشه در کاشان وجود داشته و در ماه محرم قوت بیشتری می‌گیرد، زیرا مردم این منطقه ارادت خاصی به اهل بیت (ع) دارند.

نظر شما