شناسهٔ خبر: 55491071 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

شمارس معکوس «ضرب‌الاجل AFC» درباره لیگ قهرمانان آسیا

فوتبال باشگاهی ایران در شرایط اضطراری

آنچه مسلم است، چیزی جز بلاتکلیفی باشگاه‌های ایرانی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا نیست، باشگاه‌هایی که از لیگ ایرانی، چیزی جز حضور در آسیا نصیب‌شان نمی‌شود و از کمترین حقوق و منفعت مالی برخوردارند و عملاً هزینه است برای هیچ؛ مگر اینکه بتوانند سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب کنند که حداقل یک افتخاری […]

صاحب‌خبر -

آنچه مسلم است، چیزی جز بلاتکلیفی باشگاه‌های ایرانی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا نیست، باشگاه‌هایی که از لیگ ایرانی، چیزی جز حضور در آسیا نصیب‌شان نمی‌شود و از کمترین حقوق و منفعت مالی برخوردارند و عملاً هزینه است برای هیچ؛ مگر اینکه بتوانند سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب کنند که حداقل یک افتخاری به دست آورده و درآمدی از کنفدراسیون فوتبال آسیا داشته باشند. درآمدی که مدتی است به دلیل تحریم‌ها پرداخت نمی‌شود، اما حداقل محاسبه می‌شود و باشگاه‌ها می‌توانند در آینده از آن بهره ببرند، حالا در فوتبال ایران همین یک دلخوشی باشگاه‌ها نیز روی هواست.

کنفدراسیون فوتبال آسیا مدتی پیش تصمیم گرفت پس از دو دهه تقویم خود را تغییر بدهد و لیگ قهرمانان آسیا را به جای برگزاری در یک سال میلادی (بهار تا پاییز) در دو نیم سال میلادی (پاییز تا بهار) برگزار کند. به این صورت که فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا به جای برگزاری در سال ۲۰۲۳ در فصل ۲۴-۲۰۲۳ برگزار خواهد شد که این تغییر تقویم، مطابق غرب آسیا و به سود تیم‌های باشگاهی ایران است. هرچند فوتبال ایران هنوز نتوانسته است تصمیم مشخصی در این زمینه بگیرد و پس از چندین بار پاسکاری مسئولیت تصمیم‌گیری، هنوز مشخص نیست که نمایندگان فوتبال ایران برای فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا چطور انتخاب می‌شوند.
سازمان لیگ به‌عنوان متولی برگزاری مسابقات باشگاه ایران پس از تغییر تقویم باشگاهی آسیا، اعلام کرد که هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند. خبرگزاری تسنیم در تاریخ ۷ اسفند ۱۴۰۰ در گزارشی با عنوان «تکلیف نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان ۲۴-۲۰۲۳ در انتظار تصمیم هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال» به این موضوع اشاره کرد که هیئت رئیسه باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند و پیش از اینکه فوتبال باشگاهی ایران در فصل ۰۱-۱۴۰۰ به پایان برسد، تکلیف را مشخص کند. با این حال هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در آن زمان هیچ علاقه‌ای به تعیین تکلیف این موضوع نشان نداد و با وجود برگزاری چندین جلسه و حتی تعیین زمان برگزاری مجمع عمومی و مجمع انتخاباتی که موضوع بسیار مهمی بوده است، درباره سهمیه لیگ قهرمانان آسیا تصمیم‌گیری نشد.
سهیل مهدی رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در آخرین اظهارنظر خود در این خصوص گفته است: «کنفدراسیون فوتبال آسیا یک ضرب‌الاجلی درباره معرفی نمایندگان لیگ قهرمانان دارد، اما مهمتر از آن این است که قبل از شروع لیگ این اتفاق بیفتد و صرف‌نظر از ضرب‌الاجل AFC ما اگر این وظیفه را به اتمام برسانیم، تقریباً باشگاه‌ها وارد رقابت‌ها نشدند و شک و شبهه‌ای در این خصوص به وجود نمی‌آید که ما به این سمت می‌رویم تا باشگاه خاصی را مدنظر قرار دهیم. معمولاً این اتهامات زرد پیش می‌آید و ما امیدواریم تا قبل از شروع لیگ این کار نهایی و پیش‌نویس آن آماده شود. متأسفانه ما در آستانه شروع لیگ یکسری مشکلات مانند شرایط آماده‌سازی ورزشگاه‌ها و … داریم که خیلی از لیگ‌های رقیب‌مان ندارند».
این مسئله باید خیلی سریع‌تر روشن شود و از طرفی فدراسیون فوتبال به دلیل از اکثریت افتادن نفرات هیئت رئیسه، نمی‌تواند جلسه رسمی برگزار کند. با این حال اگر ضرب‌الاجل AFC می‌تواند خطرآفرین شود و فرصت حضور در لیگ قهرمانان آسیا را از باشگاه‌ها بگیرد، در این زمینه اعضای هیئت رئیسه باید شرایط را بررسی و اگر راهکاری وجود دارد، تصمیم‌گیری کنند. فوتبال باشگاهی ایران اکنون در این زمینه در شرایط اضطراری قرار دارد و شاید بتوان به این نتیجه رسید که اعضای فعلی هیئت رئیسه تصمیمی اتخاذ کرده، ساز و کار معرفی نمایندگان ایران را به AFC اعلام کنند و پیش از شروع لیگ موضوع به باشگاه‌ها ابلاغ شود تا پس از انتخابات فدراسیون فوتبال و به اکثریت رسیدن هیئت رئیسه، روال قانونی آن و تصویب تصمیم اتخاذشده در هیئت رئیسه به نتیجه برسد، چرا که نمی‌توان منافع فوتبال ایران را به موضوعی گره زد که می‌تواند ضرباتی را به فوتبال ایران وارد کند و هرچه سریع‌تر باید راهکاری برای خروج از این بحران
احتمالی پیدا کرد.

 

 

مدیر حقوقی فدراسیون فوتبال: سونامی کمترین توصیف برای پرونده ویلموتس است

«آرش فرهادی» در خصوص موضوعات مطرح شده درباره هزینه‌های پرونده مارک ویلموتس گفت: مهم‌ترین اثر این قرارداد در صورت‌های مالی و ترازنامه فدراسیون فوتبال است که باعث زیان‌ده شدن فدراسیون و بحرانی شدن شرایط مالی مجموعه فوتبال
شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر حکم صادره برای ویلموتس، حکم دستیاران ایشان از سوی CAS و برگ تشخیص مالیات ۳۲ میلیارد تومانی نیز به فدراسیون فوتبال ابلاغ شده و با وجود تلاش «وثوق احمدی» و تیم حقوقی همراه ایشان در کاهش میزان محکومیت که شایسته قدردانی است، پرداخت مبلغی حدود ۴ میلیون یورو برای فدراسیونی که ساختمانش را هم از دست داده یک فاجعه محسوب می‌شود.
فرهادی عنوان کرد: نکاتی که مقام عالی وزارت ورزش آقاى سجادی در خصوص زیان‌هاى ناشی از پرونده اعم از مالیات و ساختمان و مبلغ نقدی مطرح و از عبارت سونامی استفاده کردند به طور کامل مستند و درست است و علاوه بر این موارد، زیان‌های قابل توجه دیگری باقی مانده که آثار آن در آینده مشخص می‌شود. با توجه به آثار مالی و خسارت‌های قرارداد ویلموتس برای فدراسیون فوتبال، سونامی کمترین توصیف برای این قرارداد و بحران‌های ناشی از آن است.
مدیر امور حقوقی فدراسیون فوتبال گفت: تلاش‌های مسئولان حقوقی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال ادامه دارد و ما امیدوار به کمک دولت محترم هستیم تا زیان‌ها و خسارت‌های این فاجعه را برای فدراسیون کمتر کنیم.
بدهی ۳۲ میلیارد تومانی مالیات قرارداد ویلموتس، جدای از مالیات پرداخت نشده قرارداد کارلوس کی‌روش سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال است که هم اکنون به طور اقساطی به اداره دارایی پرداخت
می‌شود.
وی گفت: فدراسیون فوتبال متأسفانه با تبعات ناشی از این پرونده مواجه است اما جا دارد از همراهی و تلاش‌های سجادی و همکاران ایشان و معاونت حقوقی وزارت به ویژه در خصوص تعاملى که از طریق وزارت ورزش با وزارت اقتصاد جهت همکاری با فدراسیون در حل و فصل آثار ناشی از این پرونده ایجاد شد تشکر کنیم و امیدوارم با حمایت وزارت ورزش و دولت محترم، مشکلات حاصل از این قرارداد هرچه زودتر رفع شود.

 

 

ماجدی:
VAR ما را از مشکلات زیادی رها می‌کند

سرپرست فدراسیون فوتبال گفت: در فوتبال نتیجه‌گرای امروز، وجود کمک داور ویدئویی( VAR ) قطعاً ما را از بسیاری مشکلات رهایی خواهد داد.
میرشاد ماجدی در ابتدا گفت: بسیار خوشحالم که در این دوره خدمت بزرگان حوزه نظارت داوری هستیم. از یک بابت دیگر هم خوشحالم که در زمین مسابقه سابقه دریافت کارت از هیچکدام از شما عزیزان را نداشتم.
وی ادامه داد: قدردانی از زحمات قبلی و فعلی شما عزیزان از وظایف فدراسیون و کمیته داوران است، اما واقعیت این است که به دلیل مسائل مختلفی که در حوزه داوری وجود دارد، کمتر از آنچه شایسته شما است به مرحله عمل رسیده است. این دوره ضمن مرور برخی از موارد با حضور مدرس اسپانیایی، فرصت مناسبی ایجاد شد تا از برخی پیشکسوتان تقدیر شود.
سرپرست فدراسیون افزود: از افشاریان که امسال با دقت ویژه در حوزه داوری و نظارت تلاش کرد تا آنچه در شأن عزیزان جامعه داوری است را انجام بدهد، بسیار ممنونم. همچنین از اعضای هیات رییسه بابت حمایت کاملی که از حوزه داوری دارند متشکرم. فرناندز مدرس اسپانیایی نیز زحمات زیادی در این دوره‌های یک هفته اخیر کشیده است و به نظرم تجربه ماندگاری برای خود او شده باشد.
ماجدی خطاب به ناظران حاضر در این دوره بیان کرد: امسال قطعاً مسئولیت ناظران داوری سخت‌تر خواهد بود. مسئولیت شما به دلیل رقابت بسیار شدیدی که میان داوران لیگ امسال به وجود آمده زیاد است و هر امتیاز و نمره شما در سرنوشت آنها برای ادامه قضاوت در مسابقات بسیار تاثیرگذار خواهد بود. به خصوص تا زمان ورود VAR که با ورودش بسیاری از حواشی رفع می‌شود.
وی تصریح کرد: در جلسات قبلی درباره این شرایط ورود سیستم کمک داوری ویدیویی صحبت کردم اما صحبت‌ها به صورت صحیح به جامعه منتقل نشد. چند روزی است که فدراسیون با قدرت تمام تمرکز خود را به کار گرفته تا انشاءالله به زودی بحث آموزش داوری در VAR را آغاز کنیم. در فوتبال نتیجه‌گرای امروز، وجود VAR قطعاً ما را از بسیاری مشکلات رهایی خواهد داد؛ در شرایطی که پس از هر بازی هر دو تیم برنده و بازنده به ایجاد هجمه علیه داوری عادت کرده‌اند.
ماجدی در پایان گفت: بار دیگر از همه عزیزان و حسن کامرانی‌فر که مسئولیت دبیرکلی و همراهی ویژه با بخش داوری را برعهده دارد تشکر می‌کنم. همینطور از اصفهانیان و ممبینی که زحمات زیادی در سنوات قبلی برای کمیته داوری کشیدند و امروز در این جمع حضور دارند. خواهش من این است که در قضاوت عملکرد داوران، آنها را به چشم عزیزان خود، دلسوزانه و با دقت مورد بررسی قرار بدهید.

 

 

مورایس: بازیکنان سپاهان کیفیت و توانایی یادگیری بالایی دارند

سپاهان در هفته اول لیگ برتر فوتبال به مصاف استقلال می‌رود تا ژوزه مورایس، فصل را با دیدار برابر ریکاردو ساپینتو آغاز کند.
مورایس در گفت‌وگو با کانال ۱۱ پرتغال، درخصوص ملاقات با سرمربی استقلال اظهار داشت: ساپینتو را به‌صورت اتفاقی در یک رستوران دیدم و او به من گفت در بازی اول جنگ می‌شود! با این حال ساپینتو بسیار صمیمانه برخورد کرد و همه چیز را به میز ما آورد.
وی درباره پاسخ مثبت خود به پیشنهاد باشگاه سپاهان تصریح کرد: ایران را نمی‌شناختم و نسبت به این پیشنهاد بی‌میل و نامطمئن بودم. با این حال ایران را دیدم و از احساس و دیده‌های خودم بدم نیامد. در اصفهان، پایتخت قبلی ایران کار می‌کنم که شهر دوم ایران است،‌ اما دو برابر لیسبون یا بیشتر از این رقم
جمعیت دارد.
سرمربی سپاهان با تمجید از دیار نصف جهان خاطرنشان کرد: اصفهان شهری بسیار بزرگ است که ترافیک زیادی دارد، اما خیابان‌هایی زیبا با درختانی در کنار یکدیگر در این شهر دیده می‌شوند. معماری اصفهان فوق‌العاده
و باستانی است.
مورایس طلایی‌پوشان را ستود و گفت: بازیکنان ما کیفیت و توانایی یادگیری بالایی دارند. آنها کنجکاو و از لحاظ فنی پیشرفته هستند و مسائل تاکتیکی را به‌راحتی درک می‌کنند. تیم هنوز خلأهایی دارد. مردم ایران بسیار هیجان‌زده فوتبال هستند و با این ورزش زندگی می‌کنند.

 

 

قرار منع تعقیب مدیرعامل اسبق پرسپولیس صادر شد
قرار منع تعقیب مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس صادر شد.
در زمان مدیرعاملی مهدی رسول پناه در باشگاه پرسپولیس اختلافاتی بین او و یحیی گل محمدی سرمربی این تیم به وجود آمد که درنهایت‌ باعث جدایی رسول‌پناه از مدیرعاملی پرسپولیس بود. در اواخر دوران حضور رسول‌پناه در باشگاه پرسپولیس ویدئویی از او در بین چند هوادار منتشر شد که این صحبت‌ها چالش زیادی به راه انداخت. در این ویدئو رسول‌پناه صحبت‌هایی در خصوص برخی افراد شاغل در پرسپولیس انجام داد که مدت‌ها سوژه رسانه‌ها بود.
به دنبال این اتفاق حمید مشهدی یکی از ایجنت‌های فعال در فوتبال ایران از مهدی رسول‌پناه شکایت کرد که این شکایت در نهایت با رای دادگاه به سود رسول‌پناه به پایان رسید. در پی این موضوع این مدیر برنامه اعتراض خود را به دادگاه تجدیدنظر برد که درنهایت دادگاه تجدیدنظر هم با تایید رای دادگاه حکم به تبرئه و منع تعقیب مدیرعامل اسبق پرسپولیس داد تا این پرونده درنهایت مختومه شود.
مهدی رسول‌پناه ‌در نهایت در پاییز سال ۱۳۹۹ از مدیرعاملی پرسپولیس کنار رفت تا جعفر سمیعی به جای او روی صندلی مدیرعاملی این باشگاه بنشیند.

حضور ۳۰ درصدی تماشاگران در فوتبال
قائم مقام ستاد مقابله با کرونا در ورزش از حضور ۳۰درصدی تماشاگران در ورزشگاه‌های فوتبال خبر داد.
غلامرضا نوروزی پس از جلسه ستاد مقابله با کرونا در ورزش در مورد حضور تماشاگران در ورزشگاه‌های فوتبال اظهار داشت: تماشاگران به میزان ۳۰ درصد ظرفیت ورزشگاه‌ها حق حضور در ورزشگاه‌ها را دارند.
وی ادامه داد: البته در زمانی که شرایط رنگ شهرها آبی است باید از ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست کنیم که میزان حضور تماشاگران را در ورزشگاه‌ها افزایش بدهیم.

حذف قانون گل زده در خانه حریف از فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا
روزنامه «الاقتصادیه» عربستان درباره تغییرات اعمال شده در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا نوشت: کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفته که در صورت تساوی دو تیم در دیدارهای رفت و برگشت رقابت‌های باشگاهی، قانون گل زده را برای تعیین تیم برنده حذف کند.
تیم‌ها در صورت تساوی در دو بازی رفت و برگشت، مطابق قانون جدید در وقت اضافه و سپس ضربات پنالتی با هم رقابت خواهند کرد تا پیروز مسابقه مشخص شود. این قانون از فصل ۲۴-۲۰۲۳ لیگ قهرمانان آسیا و AFC CUP اجرا خواهد شد.
مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ بهمن ماه در منطقه غرب پیگیری می‌شود که فولاد ایران در دور یک‌هشتم نهایی، به مصاف تیم الفیصلی عربستان می‌رود.

تقویم فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا به شرح زیر است:

منطقه غرب
مرحله مقدماتی: ۱۷ و ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
مرحله پلی‌آف: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲

مرحله گروهی
هفته اول: ۲۷ و ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
هفته دوم: ۱۰ و ۱۱ مهر ۱۴۰۲
هفته سوم: اول و دوم آبان ۱۴۰۲
هفته چهارم: ۱۵ و ۱۶ آبان ۱۴۰۲
هفته پنجم: ۶ و ۷ آذر ۱۴۰۲
هفته ششم: ۲۰ و ۲۱ آذر ۱۴۰۲

یک‌هشتم نهایی
دور رفت: ۲۳ و ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
دور برگشت: ۳۰ بهمن و اول اسفند ۱۴۰۲

اعلام آخرین وضعیت کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران در یونان
سایت sportime یونان آخرین وضعیت کریم انصاریفرد مهاجم ایرانی تیم آاک را تشریح کرد. انصاریفرد در حالی که در لیست مازاد سرمربی آاک قرار دارد، هنوز نتوانسته تیم جدیدی را پیدا کند و ابهامات پیرامون او زیاد است.
این رسانه نوشت: «در آاک صحبت‌های زیادی در مورد جذب یک مهاجم وجود دارد. باشگاه به دنبال بازیکنی با ویژگی‌های متفاوت از آرائوخو است زیرا ممکن است از گارسیا در نوک حمله استفاده شود اما واضح است که تیم نمی‌تواند در طول سال به این راه حل تکیه کند. کریم انصاری فرد نیز در لیست آاک قرار دارد. همه چیز درباره این بازیکن ۳۲ ساله ایرانی شنیده شده است: بازگشت به کشورش، قبرس، باشگاه OFI، باشگاه لامیا، اروپا و هند.»
sportime در ادامه نوشت: « دلایل دشواری جدایی انصاری فرد در حال حاضر کاملاً مشخص است. همسرش یونانی است و خانواده‌ای در آتن دارند که رفتن برای او سخت است. باشگاه آترومیتوس راه حل خوبی خواهد بود اما آنها اخیراً یک مهاجم جذب کرده‌اند. برای جدایی انصاریفرد، باید برای پرداخت غرامت او با آاک به توافق برسند زیرا قراردادش که تابستان آینده به پایان می‌رسد ۵۰۰ هزار یورو است. جدایی مهاجم ایرانی اکنون سخت است اما غیرممکن نیست. این به این دلیل است که برخی از تیم‌ها برای به دست آوردن او تلاش زیادی می‌کنند و می‌توانند قراردادی بزرگ و حتی مشابه با آاک ارائه دهند.»

برچسب‌ها:

نظر شما