سروش محلاتی گفت: در چند هفته گذشته که برخورد با بدحجابی شدت پیدا کرد، مسئولان بهشت زهرا اعلام کردند ما هم به میدان آمدیم و با کسانی که عکس بدحجاب را نصب میکنند برخورد میکنیم. اعلام کردند که ۹۷ سنگ قبر را با هماهنگی خانوادهها اصلاح کردهایم.
وی تصریح کرد: نباید به اسم نهی از منکر از ضوابط شرع خارج شد. چه کسی گفته عکسی که روی سنگ قبر کشیده میشود باید محجبه باشد؟ کدام فقیهی چنین فتوایی داده است؟ آیت الله اراکی میفرمودند در عکس اگر مفسدهای نباشد، رعایت حجاب لازم نیست. نامحرم، شخص است. اگر از این نظر نیز بگذریم، نشان دادن صورت فرد روی سنگ قبر چه حرمتی دارد؟ با عنوان مبارزه با فساد اخلاقی، چه کارهایی را دنبال میکنیم؟ مقرراتی را که مبنای دینی ندارد اجرا میکنیم و از طرفی افرادی این مقررات را دور میزنند و افرادی خارج از ضوابط سنگ را دوباره نصب میکنند. هرکجا که حرکت غیرمنطقی کردیم، راههای فساد را باز میکنیم.
خرداد: استاد دروس خارج حوزه علمیه در آخرین گفتار، از سلسله گفتارهای خود با موضوع «جامعه منکرزده»، حذف تصویر سنگ قبر زنان بدپوشش در بهشت زهرا را مطابق با موازین شرع ندانست و گفت: برخوردهای خارج از موازین شرع سبب گسترش فساد در جامعه می شود.
این استاد دروس خارج حوزه علمیه گفت: برخورد طالبان با دختران افغانستان در دانشگاه، جامعه، مدرسه، ادارت و کوچه و خیابان را همه دیده ایم. گاهی این فرهنگ در ایران نیز استشمام میشود. عدهای در اوایل انقلاب درصدد تفکیک دختران از پسران در دانشگاه بودند و حضرت امام این موضوع را جمع کرد. امروز برای اینکه قدرت اقدام عملی کنیم نداریم باید استدلال و منطق خود را بگوییم و توضیح دهیم که آنچه اتفاق میافتد دین نیست و به نام دین است و اگر هم دین باشد، دین طالبان و خوارج است.
وی تصریح کرد: نمیتوان جلو موجی را که اینگونه دارد تا قبرستان پیش میرود، با یک باتوم و گشت ارشاد و گاز اشکآور گرفت، اما این موج دائماً در جامعه در حال گسترش است و چون ریشههای فکری و فرهنگی دارد، قهرا برخوردهای فیزیکی نمیتواند در برابر آن تأثیرگذار باشد و مشکل را حل کند. کما اینکه در طول چهل سال نتوانسته مشکل را حل کند. شرایط در جامعه ما در هر دو سوی این برخورد، تعجبانگیز است. از آن طرف نیز وقتی انسان میخواهد موازین دینی و بحثهای منطقی و علمی را درباره پوشش مطرح کند، برخی بر نمیتابند.
نظر شما