شناسهٔ خبر: 55466421 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

طرح مشکلات توام با راه حل در رسانه‌ها نیاز امروز کشور است

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی گفت : طرح مشکلات به همراه ارائه راه حل در رسانه ها ، تبیین درست موضوعات ، جلب مشارکت مردم و مسئولان ، نظارت بموقع و مسئولانه و امیدآفرینی نیاز امروز کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، دکتر اکبر نصراللهی در گردهماهی بزرگ مدیران روابط عمومی‌های استان مازندران  در ساری  در تشریح آسیب های روابط عمومی در تبیین واقعیت های کشور افزود: نگاه و تصویر نادرست روابط عمومی‌ها به خود و بخش های بیرونی  و ضعف های تخصصی مثل سوژه یابی کلیشه ای و ضعیف ، شناخت ناکافی از مراحل مختلف خبر، تعامل نادرست با رسانه ها ، غلبه رویکردهای کمی ، رویدادی  و سنتی و راهبردهای انکار ، سکوت و  انفعالی ، بازی در میدان منابع خبری و بی توجهی به اصل توازن در تولید و پوشش اخبار، ازجمله ضعف های مهم روابط عمومی‌ها است.

 نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری گفت: باوجود پدیده ارتباط جمعی شخصی و  خروج کنشگری از انحصار ، همچنان بسیاری از روابط عمومی ها و رسانه ها ، شناخت سنتی و فهم ابتدایی از اخبار دارند و  تحت تاثیر این نوع شناخت سنتی از مخاطبان و رسانه، منفعل دانستن مخاطبان و غفلت از دسترسی ها و امکانات آنها و همچنین درک نکردن فضای رقابتی کار، فقط برخی سوژه ها را پوشش می‌دهند و از شکار ،  شناسایی و مدیریت بسیاری از سوژه های ناب و مورد نیاز مردم  ناتوانند.

نصراللهی همچنین گفت: افراط خبرنگاران در طرح مشکلات بدون ارائه راه حل  و در مقابل غلبه امور تشریفاتی و غیرواقعی و تولید و انتشار یک طرفه فعالیت های مسئولان از مشکلات مزمن رسانه ها و روابط عمومی ها است . رسانه ها و روابط عمومی ها با گفتن واقعیت های مثبت و منفی و انعکاس مطالبات مردم و مشکلات کشور در کنار راه حل های آن ها می توانند مردم را امیدوار، راهبرد جهاد تبیین را  محقق و کشور را از محاصره تبلیغاتی دشمن خارج  کنند. 

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره  به ظرفیت های عظیم و انحصاری مازندران در زمینه های مختلف اقتصادی ، گردشگری ، محیط زیست و فرهنگی تاکید کرد : برای توسعه مازندران به داشتن رسانه های حرفه ای ، مسئول ، آگاه و جسور نیاز  است؛ متاسفانه از ظرفیت عظیم رسانه برای انعکاس واقعیت های  استان و پیشرفت و توسعه آن استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه  رسانه های استان باید با شناخت دقیق  نیاز ها و مسائل و مشکلات استان و با پرهیز از نگاه بخشی و در اقدامات روندی و هم افزا  اولویت های استان را پیگیری، مطالبه و محقق کنند،  تاکید کرد : مشکلات استان با تدوین پیوست رسانه ای توسعه مازندران ، هم افزایی و همدلی بین رسانه‌ها  و مسئولان و نخبگان محقق خواهد شد.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای افزود :  باوجود رتبه دوم استان مازندران در زمینه تعداد رسانه ها در کشور و  قدمت حدود 110 ساله رسانه های استان، متاسفانه رسانه های مازندرانی در جریان سازی و طرح مطالبات  مردم  در زمینه های موضوعات راهبردی استان مثل  پسماندها و زباله ها ، گردشگری ، نابودی جنگل‌ها و گونه های نادر حیوانات، تخریب محیط زیست، هدر رفت آب و ارتباطات جاده ای  ناتوان بوده‌اند.

وی همچنین گفت  فقدان تولید  و پرداخت اختصاصی  یا ناکافی بودن آن، حضور کم رنگ مردم در رسانه های استان ،  ورود آسان افرادغیرحرفه ای به سازمان های رسانه ای،  غلبه انگیزه های اقتصادی ، نگاه سطحی،حاشیه ای ، اداری  و سیاسی بر نگاه  حرفه ای ، استانی و ملی ، فقدان نگاه روندی و تحلیلی ، رقابت در طرح مشکل به جای طرح مشکل به همراه راه حل ،استفاده ناکافی یا بسیار کم از ظرفیت  نخبگان مازندرانی، سواد رسانه ای پایین رسانه ها و مسئولان استان  و فقدان پیوست رسانه ای برای توسعه مازندران از دیگر مشکلات مهم استان مازندران است که با بازسازی سریع در سازمان رسانه ای استان ، تدوین و اجرای پیوست رسانه ای توسعه استان ، آموزش مستمر و هدفمند و حمایت همه جانبه  از رسانه ها  قابل حل است .

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نقش  مسئولان و روابط عمومی ها در جهاد تبیین بسیار مهم است ،چون خاستگاه و منشاء خبر هستند؛ اگر آنها  وقایع  را درست و بموقع  و دربسته‌های جذاب روایت کنند  و اجازه بدهند روایت شود ، رسانه های  معارض تقویت و کشور متضرر نمی شود.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری با اشاره به خروج کنشگری از انحصار گفت: زمانی،کنشگری انحصاری بود و سازمان‌های غیررسانه‌ای و رسانه‌ای، در محدوده کشور و منطقه خاصی فعال بودند، این محدودیت جغرافیایی ، وظایف و هنجارهای خاصی را بر آنان تحمیل می‌کرد اما اینک انحصار نیست ؛ همه کنشگر هستند، بنابراین  همین تغییر و تحولات، وظایف جدیدی را برای کنشگران حوزه های مختلف ایجاب می‌کند که ضرورت دارد در برنامه‌ریزی‌های خود، آن ها را لحاظ و رویکرد و راهبرد مناسبی را اتخاذ کنند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه واحد تهران مرکز با بیان اینکه تحولات رسانه ای و  پدیده ارتباط جمعی شخصی را نباید برای سازمان ها و کشورهایی که در این زمینه برنامه  و حضور  هوشمندانه  و بموقع  دارند ، تهدید تلقی کرد ، هشدار داد : کندی و تاخیر در «شناخت» و «تنظیم و تطبیق» با "شرایط و آرایش جدید رسانه ای » برای کشور و رسانه ها بسیار گران تمام خواهد شد، به گونه‌ای که جبران آن شاید غیرممکن باشد.
انتهای پیام

نظر شما